پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تکمیل راه‌آهن رشت-‌آستارا بیان کرد: اولویت اول پروژه‌های ریلی، راه‌آهن رشت‌-آستاراست که دارد پیگیری می‌شود؛ ما کار‌های فنی را انجام دادیم و مطالعات مهندسی را تمام کردیم و برآورد فنی هم انجام شده و آن را برای قرارداد با مجریانی که اعلام آمادگی کردند، فرستادیم و به محض تامین مالی، وارد عملیات اجرایی می‌شویم.مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور ادامه داد: اگر روس‌ها پیشنهاد خوبی دهند ما هم می‌پذیریم، اما اگر روس‌ها پیشنهادی ندهند یا پیشنهادی داشته باشند که از سوی ما قابل پذیرش نباشد، ما توسط منابع داخلی این پروژه را شروع می‌کنیم؛ زیرا مشکل اجرایی در این پروژه نداریم و توان اجرایی کشور بسیار بالاتر است،

شعار سال: حدودا مهر ماه بود که معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک مجازی با همتای روسی خود که درباره تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن رشت - آستارا برگزار شد، گفت: روسیه طی یک برنامه عملیاتی هر چه سریع‌تر قصد مشارکت خود را در ساخت این مسیر ریلی اعلام کند.

پیش از آن نیز «رستم قاسمی» وزیر اسبق راه و شهرسازی اعلام کرده بود که روسیه ۳ ماه فرصت دارد تا برای مشارکت در ساخت راه‌آهن رشت - آستارا برنامه عملیاتی ارایه دهد.

هیات کارشناسی - فنی روسی تابستان امسال از پروژه راه‌آهن رشت - آستارا بازید کرد و بعد از آن مذاکرات برای مشارکت روسیه در طراحی، احداث و تامین مالی این مسیر ریلی آغاز شد.

با توجه به شرایط خاص این پروژه و اهمیت آن در کریدور شمال - جنوب، کشور روسیه از همان ابتدا به همکاری در تکمیل این خط ریلی تمایل نشان داد؛ اما در ادامه مذاکرات، قرار بر آن شد تا نحوه مشارکت روسیه مورد بررسی قرار گیرد.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره تکمیل راه‌آهن رشت-‌آستارا بیان کرد: اولویت اول پروژه‌های ریلی، راه‌آهن رشت‌-آستاراست که دارد پیگیری می‌شود؛ ما کار‌های فنی را انجام دادیم و مطالعات مهندسی را تمام کردیم و برآورد فنی هم انجام شده و آن را برای قرارداد با مجریانی که اعلام آمادگی کردند، فرستادیم و به محض تامین مالی، وارد عملیات اجرایی می‌شویم.

تاکید معاون وزیر راه بر عدم اتکا به روسیه و چین برای تکمیل خط ریلی رشت-آستارا
وی با بیان اینکه راه‌آهن رشت-آستارا به عنوان اولویت اول پروژه‌های ریلی پیش‌بینی شده، گفت: ما برای تکمیل این پروژه به ۸۰۰ میلیون یورو نیاز داریم. روسیه هنوز پیشنهاد مالی به ما نداده است، البته آن‌ها اسناد فنی و مطالعات انجام‌شده این محور را از ما دریافت کرده و بازدید فنی‌شان را هم انجام دادند و اکنون منتظر اعلام قیمت از طرف روسیه و نحوه ورود به کار از سوی آن‌ها هستیم که می‌خواهند تامین مالی را به‌صورت وام انجام دهند یا بخش خصوصی آن‌ها تکمیل این خط ریلی را بر عهده بگیرد و بهره‌برداری از خط را در اختیار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور ادامه داد: اگر روس‌ها پیشنهاد خوبی دهند ما هم می‌پذیریم، اما اگر روس‌ها پیشنهادی ندهند یا پیشنهادی داشته باشند که از سوی ما قابل پذیرش نباشد، ما توسط منابع داخلی این پروژه را شروع می‌کنیم؛ زیرا مشکل اجرایی در این پروژه نداریم و توان اجرایی کشور بسیار بالاتر است، برای مثال پروژه آزادراه تهران-‌شمال بسیار پیچیده‌تر از این پروژه است، یا راه‌آهن چابهار که پیچیدگی‌های بیشتری دارد و توسط مهندسان و متخصصان ایرانی اجرایی می‌شود؛ بنابراین ما هیچ مشکل اجرایی نداریم، بلکه تنها با مشکل مالی مواجه هستیم.

خادمی خاطرنشان کرد: امیدواریم در هفته‌های آینده این پیشهاد را از ‌روس‌ها بگیریم و بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم که روند تامین مالی پروژه را با روس‌ها پیش ببریم یا خیر. با وجود این، فرآیند تکمیل این خط متوقف نشده است، ما از ۱۶۴ کیلومتر، در ۲۵ کیلومتر از این مسیر، از راه‌های دیگر تامین مالی که دولت در نظر دارد، عملیات اجرایی را انجام می‌دهیم و منتظر روس‌ها یا چینی‌ها نمانده‌ایم و مسیر‌های دیگر تامین مالی را هم در دولت پیش‌بینی می‌کنیم.

به نظر می‌رسد باید برای تکمیل این خطوط راه آهن به توانایی داخلی و تکیه بر نیرو‌ها و ظرفیت‌های ملی تاکید کرد؛ وقتی انرژی جوانی و دانش علمی و فناوری خوبی در کشورمان وجود دارد چرا باید به خارج از کشور نگاه داشت؛ این فرهنگ جهادی می‌تواند باعث رفع سریع مشکلات شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۱۶۲۰۲، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین