پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۰۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر بخش فیرورق شهرستان خوی در شمال آذربایجان غربی را لرزاند. طبق گفته جمعیت هلال احمر این استان، تعداد مصدومان زلزله به حدود 200 نفر رسیده و همچنین بر اساس برآورد اولیه و سریع از ۱۷ روستا مشخص شد که به ۵۰۰ منزل مسکونی خسارت وارد شده است. ارزیابی های ثانویه توسط سی اکیپ از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی توسط ارزیابان بنیاد مسکن نشان داده که ۲ هزار و ۹۳ واحد مسکونی به درصدهای مختلف خسارت دیده و از این تعداد، یک هزار و ۹۵۵ واحد مسکونی با خسارت زیر ۵۰ درصد نیازمند تعمیر و ۱۳۸ واحد مسکونی با خسارت بالای ۵۰ درصد نیازمند احداث هستند. برخی از زمین شناسان ،پیش بینی زلزله شدیدتر در آینده ای نزدیک در این منطقه را می کنند.

شعار سال: مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر بخش فیرورق شهرستان خوی در شمال آذربایجان غربی را لرزاند. این زمین لرزه ساعت ۱۳ و ۳۸ دقیقه در طول جغرافیایی: ۴۵.۸۵، عرض جغرافیایی: ۳۸.۵۸ و عمق ۱۲ کیلومتری زمین شهرستان خوی رخ داده است . پیش از این نیز یک زلزله ۳.۶ ریشتری با عمق ۱۳ کیلومتری در ساعت ۱۳ و ۱۹ دقیقه، این شهرستان را لرزانده بود. بر اساس گزارشات دریافتی،زمین لرزه خوی ، در تبریز و ارومیه نیز احساس شد.

فرماندار: تخریب شهری چندانی نداشتیم،زمین لرزه به برخی روستا‌های خوی خسارت جدی وارد کرد
ذبیح الله کاظمی فرماندار خوی اظهار داشت، ساعت ۱۳:۳۸ روز ۲۸ دی ۱۴۰۱، زلزله ۵.۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری زمین حوالی خوی را لرزاند که بلافاصله تمامی دستگاه های شهرستان و استان به حالت آماده‌باش درآمدند. وی اعلام نمود، نزدیک‌ترین شهر‌ها به کانون زلزله ۹ کیلومتری خوی، ۳۵ کیلومتری ایواوغلی و ۳۸ کیلومتری زر آباد بوده است. تمام تیم‌ها و دستگاه‌های امدادی و ستاد بحران در آماده باش کامل به سر می‌برند و بلافاصله پس از برآورد دقیق خسارات ، اطلاع رسانی‌خواهد شد.زلزله در مناطق شهری، خسارت چندانی به بار نیاورده و طبق گزارش اولیه به برخی از نقاط شهر فیرورق و برخی مناطق روستایی خسارت نسبتا جدی، وارد شده است.گزارشات اولیه از خسارت به روستا‌های قریس، حصار، بجوک، رهال خبر می‌دهد. بر اساس برآورد اولیه صورت گرفته از ۱۵ روستا، به ۳۰۰ منزل مسکونی خسارت وارد شده است.


زلزله ۵.۴ ریشتری خوی، مصدومیت بالغ بر ۱۵۰ نفری شهروندان و گزارش جامع از شهرستان

تصویری از خسارت زلزله به ترمینال خوی

محبوبی مدیرکل جمعی هلال احمر آذربایجان‌غربی بیان داشت که  در پی این حادثه در همان لحظات اول، ۵ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند. بعد از وقوع زلزله، ۴۴ نفر از نیرو‌های امدادی در قالب هشت تیم عملیاتی و آماده باش، سامان دهی شدند. ۱۴ نفر از کارکنان جمعیت به همراه تیم‌های امدادی ( هفت خودرو شامل آمبولانس، پیکاب و هایلوکس به همراه دو خودروی شخصی) به مناطق روستایی قاشقابلاغ، رهال، هندوان، سعلکده، بدلان و شهانق اعزام گردیده و شش تیم هم در حالت آماده‌باش کامل هستند.

زلزله ۵.۴ ریشتری خوی، مصدومیت بالغ بر ۱۵۰ نفری شهروندان و گزارش جامع از شهرستان
در مناطق گشتیلاخ، شوربلاخ بخش صفاییه شهر فیرورق و نیز روستا‌های  وار ، قینانلو و بینانلو نیز خسارت به تعدادی از ساختمان‌ها گزارش شده و خوشبختانه تا این لحظه، هیچ مورد فوتی ناشی از زلزله گزارش نگردیده است. در مناطق روستایی  قاشقابلاغ، رهال، هندوان، سعلکده، بدلان گزارش خسارت ارایه شده است.

طبق ارزیابی تیم‌های عملیاتی و امدادی هلال‌احمر استان، روستا‌های قینر علیا و سفلی، شهانق، چاوشقلی و یدیلر خسارت نداشته‌اند و در حال حاضر تمهیدات برای اسکان اضطراری خانوار‌های حادثه‌دیدگان روستای وار در حال انجام است.

زلزله ۵.۴ ریشتری خوی، مصدومیت بالغ بر ۱۵۰ نفری شهروندان و گزارش جامع از شهرستان
به گفته محبوبی، تیم‌های عملیاتی از شهرستان‌های خوی، چایپاره، سلماس و ارومیه به محل زلزله اعزام شده اند.برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان بارگیری اقلام از سوی امدادگران جمعیت هلال‌احمر صورت گرفته و در حال ادامه است.

زلزله ۵.۴ ریشتری خوی، مصدومیت بالغ بر ۱۵۰ نفری شهروندان و گزارش جامع از شهرستان
ذبیح الله کاظمی فرماندار شهرستان خوی با اشاره به آخرین وضعیت خسارات و مصدومان زمین لرزه ۵.۴ ریشتری خوی خبر از جمعیت اولیه 70 نفری از مصدومان پس از زلزله و جمعیت حدود 150 نفری مصدومان تاکنون ،داده  است. عموم این افراد به علت ترس و اضطراب ناشی از زلزله در حال فرار دچار مصدومیت شده که در بیمارستان قمر بنی هاشم علیه السلام خوی در حال درمان می‌باشند.

زلزله ۵.۴ ریشتری خوی، مصدومیت بالغ بر ۱۵۰ نفری شهروندان و گزارش جامع از شهرستان
یازدهمین پس لرزه به بزرگی ۴.۲ ریشترخوی را لرزاند
مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پس‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر شهرستان خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند. این زمین لرزه ساعت ۱۸:۲۵دقیقه در طول جغرافیایی۴۴:۷۴، عرض جغرافیایی:۳۸:۵۶ و عمق ۸ کیلومتری زمین شهرستان خوی را لرزاند.

زلزله ۵.۴ ریشتری خوی، مصدومیت بالغ بر ۱۵۰ نفری شهروندان و گزارش جامع از شهرستان
توضیحات فرماندار در خصوص آمار افزایشی مصدومان و واحد‌های خسارت‌دیده از زلزله
کاظمی فرماندار خوی ، درباره آخرین وضعیت خسارات زلزله خوی اظهار داشت: تاکنون به ۵۰۰ واحد مسکونی در ۱۵ روستا خسارت 20 تا 80 درصدی وارد شده و تعداد مصدومان به حدود 200 نفر رسیده که از این تعداد 10 نفر جراحی شده و 24 نفر بستری می‌باشند.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به مصدومان زلزله خوی
 عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور، رئیس دانشکده علوم پزشکی خوی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی کامل مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله امروز خوی شد.

زلزله ۵.۴ ریشتری خوی، مصدومیت بالغ بر ۱۵۰ نفری شهروندان و گزارش جامع از شهرستان

آماده باش نیرو‌های اداره گاز آذربایجان غربی در پی زلزله خوی
مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: در پی زلزله ظهر چهارشنبه خوی، سه علمک تخریب، چهار کنتور دچار شکستگی و شش مورد گاز خانگی در شهر فیرورق قطع شد. نیرو‌های امدادی شرکت گاز در خوی بلافاصله در محل حادثه حاضر شده و تعمیرات لازم را انجام دادند. وی افزود که ، نیرو‌های عملیاتی و امدادی گاز در خوی باید در حالت آماده باشند تا نسبت به هرگونه گزارش جدید در خصوص تخریب‌های احتمالی دیگر اقدامات لازم را صورت دهند.

تاکید معاون اول رئیس جمهور بر اسکان فوری و تهیه اقلام گرمایشی مناطق زلزله‌زده خوی
محمد مخبر معاون اول رییس جمهور در پی زلزله ۵،۴ ریشتری شهرستان خوی طی تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت بسیج همه امکانات برای کمک به زلزله زدگان تاکید کرد. محمد مخبر در این تماس تلفنی با توجه به سرمای شدید هوا و وجود مناطق روستایی و صعب العبور خواستار توجه ویژه به اسکان اضطراری و تامین وسایل گرمایشی در اسرع وقت شد.

آمار افزایشی تعداد مصدومان و خسارات از زبان استاندار
محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد بر اثر وقوع زلزله ۵.۴ ریشتری در شهرستان خوی تا به حال این استان، ۱۹۴ نفر مصدوم داشته است. استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه اسکان اولیه مهمترین دغدغه در خصوص زلزله زدگان بخش فیرورق شهرستان خوی است و علاوه بر توزیع اقلام امدادی و اسکان، وسایل گرمایشی مورد نیاز هم در اختیار زلزله زدگان قرار داده می‌شود.۸۵۰ تخته چادر جهت اسکان در میان مردم منطقه توزیع شده و توزیع بسته غذایی ۷۲ ساعته نیز در دستور کار قرار گرفته و بخشی از آن هم انجام شده است. 
 

احداث کمپ‌های موقت برای زلزله زدگان
معتمدیان خبر از احداث کمپ‌های موقت برای زلزله زدگان داد و بیان داشت که به زلزله زدگان اطمینان می‌دهیم که از بابت تامین سوخت هیچ نگرانی نداشته باشند و سوخت مورد نیاز ایشان تامین شده است. حمایت های همه جانبه اولیه و برنامه ریزی برای آوار برداری و حمایت مالی از زلزله زدگان(اقدامات پس از بحران) برای جبران خسارات و بازگشت به زندگی عادی، در حال برنامه ریزی و دنباله گیری است.

پیش بینی وقوع زلزله احتمالی شش ریشتری در خوی در آینده ای نزدیک

بر اساس برخی از شنیده ها، بعضی از زمین شناسان، پیش بینی زلزله شدیدتر در این منطقه دارای سابقه زلزله های مکرر را نموده و معتقدند که رفتارشناسی گذشته از گسل خوی، نشان می دهد که این منطقه بعد از زلزله های اولیه و تشدید فعالیت گسل ها، پتانسیل وقوع زلزله ای در حدود شش ریشتر را در آینده ای نزدیک می تواند داشته باشد و ضرورت دارد که جنبه های احتیاطی، حداقل برای یک هفته تا ده روز ، رعایت شود.

زلزله ۵.۴ ریشتری خوی، مصدومیت حدود ۲۰۰ شهروند و هشدار برای زلزله بزرگتر احتمالی

گسل تبریز یکی از ساختارهای خطی ایران است که با طول ۱۰۰ کیلومتر( با در نظر گرفتن پارامتر‌های دیگر، تا دویست کیلومتر نیز می‌رسد) از کوه‌های میشو (در غرب) تا بستان‌آباد (در شرق) قابل ردیابی بوده و از صوفیان به سمت غرب، این گسل پس از گذشتن از شهرستان خوی به سمت ماکو و سپس به کوه‌های آرارات در ترکیه می‌رسد(از فروافتادگی زنجان -ذابهر، شمال تبریز و شمال‌غربی آذربایجان گذشته و تا قفقاز ادامه می‌یابد). ادامه جنوب‌شرقی آن، کوه‌های سلطانیه در جنوب‌شرقی زنجان قرار داشته و ممکن است حتی به گسل قم–زفره نیز برسد. بعد از زلزله 13 مهرماه 1401 دکتر توحید ملک زاده دیلمقانی در تحلیلی بیان داشت که شمال استان آذربایجان غربی مخصوصا مناطقی که در امتداد غربی گسل شمال تبریز قرار دارند در وضعیت تکتونیکی شدیدی قرار داشته و زلزله ساعت ۰۳:۵۱:۲۸ صبح روز ۱۳ مهر ۱۴۰۱ با بزرگی قابل تامل ۴/۵ درجه در عمق ۱۰ کیلومتری، می‌تواند سرآغازی برای چندین زلزله بزرگ و کوچک دیگر در محدوه غربی این گسل و مخصوصا گسل بنیادی شمال تبریز باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۲۸ دی ۱۴۰۱، کدخبر:۱۴۰۱۱۰۲۸۰۰۰۵۲۷، www.farsnews.ir/  تجارت نیوز/ سایر منابع .

اخبار مرتبط
برچسب ها: آماده باش نیرو‌های اداره گاز آذربایجان غربی در پی زلزله خوی ، زلزله خوی ، مصدومان زلزله خوی ، خسارات جانی زلزله خوی ، خسارات مادی زلزله خوی ، اسکان موقت زلزله زدگان خوی ، ارسال نیروهای امدادی به خوی ، بزرگی زلزله خوی ، آخرین آمار از آمار مصدومان و واحد‌های خسارت‌دیده ، آمار مصدومان زلزله خوی ، تعداد مصدومان زلزله خوی ، ذبیح اله کاظمی فرماندار شهرستان خوی ، زلزله در کدام شهرها اتفاق افتاد ، خسارت زلزله خوی به روستاها ، احداث کمپ‌های موقت برای زلزله زدگان خوی ، گازرسانی به مناطق زلزله زده خوی ، بخش فیرورق شهرستان خوی ، خسارت زلزله به روستا‌های قریس حصار بجوک و رهال شهرستان خوی ، خسارت زلزله به شهر فیرورق شهرستان خوی ، خسارت زلزله به روستاهای وار و چاوشقلی شهر فیروق خوی ، محبوبی مدیرکل جمعی هلال احمر آذربایجان‌غربی ، زلزله در ایواوغلی و زر آباد ، بخش صفاییه شهر فیرورق ، روستا‌های وار چاوشقلی قینانلو و بینانلو شهرستان خوی ، خسارت زلزله در روستا‌های وار چاوشقلی قینانلو و بینانلو شهرستان خوی ، گشتیلاخ و شوربلاخ بخش صفاییه خوی ، خسارت زلزله به گشتیلاخ و شوربلاخ بخش صفاییه خوی ، اعزام تیم های معین به خوی ، اعزام تیم های عملیاتی از شهرستان‌های خوی چایپاره سلماس و ارومیه به کانون زلزله ، بیمارستان قمر بنی هاشم خوی ، خسارت زلزله در روستاهای قاشقابلاغ رهال هندوان سعلکده بدلان و شهانق خوی ، عدم خسارت زلزله به روستا‌های قینر علیا و سفلی شهانق چاوشقلی و یدیلر خوی ، کمپ های موقت زلزله ، خسارت 20 تا 80 درصدی به 500 واحد مسکونی ، رفتار شناسی گسل خوی ، پیش بینی زلزله شش ریشتری در آینده ای نزدیک در خوی ، فعال شدن گسل خوی و احتمال زلزله آتی ، آمادگی یک هفته ای تا ده روزه برای زلزله آتی در خوی ، گسل گیلاتو-سیه چشمه-خوی ، احتمال فعال شدن گسل گیلاتو-سیه و چشمه-خوی ، گسل تبریز ، فعال شدن بخش غربی گسل تبریز ، هشدارهای دکتر توحید ملک زاده دیلمقانی ، دکتر توحید ملک زاده دیلمقانی کیست ، پیش بینی زلزله توسط دکتر توحید ملک زاده دیلمقانی ، گسل قم-زفره ، گسل بنیادی شمال تبریز ، گسل تسوج و گسل جنوب خوی و و گسل وار ، جزئیات مهم درباره زلزله خوی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
1
منبع این هشدار شما کجا بود. درست از اب دراومد. لطفا راهنماایی بفرمایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
1
تحلیل جالبی در انتهای متن ارایه کرده اید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
0
از فارس ترجیحا رفرنس ندید، جهت داره؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین