پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۸۶۱۲۵
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶
رسانه‌ها اقدام به انتشار سخنان وزیر آموزش و پرورش با این تیتر می‌کنند: تمام مدارس کشور فردا به صورت حضوری فعالیت دارند. اما بعد از همین اعلام، از شهر‌های دیگری خبر‌هایی در نقض این سخن مخابره می‌شود مبنی بر اینکه مدارس مناطقی در کشور به دلیل برودت هوا همچنان غیرحضوری است! علاوه بر بلاتکلیفی مردم، این تشتت در تصمیم گیری و اعلام نظر چه تصویری از نظام حکمرانی کشور ارائه می‌دهد؟!

شعار سال: ماجرای ورود وزیر محترم آموزش و پرورش به موضوع حضوری شدن مدارس سراسر کشور علیرغم آلودگی هوا از چند جهت قابل انتقاد است:

۱- کمیته‌ای در هر استان وجود دارد به نام کمیته اضطرار آلودگی هوا که نمایندگان دستگاه‌های حاکمیتی و وزارتی از جمله آموزش و پرورش در آن عضویت دارند و پس از ارائه و بررسی شاخص‌های جوی و آلودگی و سایر ملاحظات اقدام به رای گیری و اعلام نظر با محوریت استانداری و از طریق سخنگو یا دبیر این کارگروه می‌کنند. آیا وزیر آموزش و پرورش می‌تواند به صورت مستقل و جداگانه در این زمینه ورود و اعلام نظر کارشناسی کند؟ آیا نمایندگان آموزش و پرورش به عنوان یکی از اعضای حاضر در جلسات این کمیته قادر به متقاعد کردن سایر اعضا نبوده اند؟ اگر اینطور است با کدام مجوز قانونی وزیر محترم آموزش و پرورش راسا در این زمینه در دولت اقدام و با کسب موافقت رییس جمهور اعلام نظر می‌کند؟ و اگر چنین نیست، یعنی نظر وزیر آموزش و پرورش، همان نظر کمیته (کمیته کدام استان؟) است چرا باید بر خلاف رویه قانونی پیشین، از طریق ایشان این نظر اعلام شود نه استانداری‌ها یا سخنگو‌ها و دبیران این کمیته ها؟

۲- رسانه‌ها اقدام به انتشار سخنان وزیر آموزش و پرورش با این تیتر می‌کنند: تمام مدارس کشور فردا به صورت حضوری فعالیت دارند.

اما بعد از همین اعلام، از شهر‌های دیگری خبر‌هایی در نقض این سخن مخابره می‌شود مبنی بر اینکه مدارس مناطقی در کشور به دلیل برودت هوا همچنان غیرحضوری است! علاوه بر بلاتکلیفی مردم، این تشتت در تصمیم گیری و اعلام نظر چه تصویری از نظام حکمرانی کشور ارائه می‌دهد؟!

ممکن است بگویند تاکید وزیر آموزش و پرورش چنانکه در گفتگوی تلویزیونی نیز مورد اشاره ایشان قرار گرفت یک رویه کلی بوده و استثنائاتی، چون راه بندان و برودت و مصرف گاز را نیز مد نظر داشته است. پرسش این است که در خطر افتادن سلامت دانش آموزان و استنشاق هوای آلوده با کدام منطق در زمره این استثنائات قرار نمی‌گیرد؟ و مرجعیت کارشناسی این موضوع آیا آموزش و پرورش است؟!

۳- پیش بینی‌های جوی و سنجش آلودگی در تهران حاکی از ادامه وضعیت آلودگی بود. آیا این پیش بینی محقق نشده و آلودگی از حالت خطر خارج شده است؟! اگر اینطور است چرا خود کمیته اضطرار تهران این وضعیت را اعلام نکرده است؟ و اگر این طور نیست آیا وزیر آموزش و پرورش می‌تواند در زمینه وضعیت سلامت دانش آموزان در این هوای آلوده تصمیم گیری کند؟! اگر پاسخ مثبت است پس کمیته نباید درباره مدارس اظهار نظر و تصمیم گیری کند و اگر پاسخ منفی است چگونه باید تصمیم وزیر که در هیات دولت مطرح و تصویب شده ملاک عمل باشد آن هم در شرایطی که در برخی اخبار، استان‌هایی مانند البرز، از پیش، روز دوشنبه را هم به دلیل آلودگی غیرحضوری اعلام کرده اند.

۴- استناد کردن به استمرار آموزش در کشور‌های دیگر دنیا در شرایط آلودگی هوا نباید مبتنی بر کلی گویی در این زمینه باشد. باید مشخص شود کدام کشور‌ها در چه سطح و استاندارد بهداشتی و شهروندی در هر شرایطی دانش آموزان را در مدرسه حاضر می‌کنند و آیا اقدامات مشابه برخی دیگر از آنان را که راه حل‌هایی را برای کم کردن مضرات این حضور اندیشیده اند در مدارس کشورمان نیز شاهد هستیم؟! و آیا در همان شهر‌های آلوده در هر شرایطی دانش آموزان که در زمره افراد خطرپذیرند در مدارس حاضر می‌شوند یا کمیت خاصی در شاخص آلودگی برای این منظور تعریف و مشخص شده و کدام نهاد مرجعیت این امر را عهده دار بوده است؟!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار:3 بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: 4011102136، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین