پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۱۸۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
برای برخی از ضرورت‌ها بعضا برخی از نهاد‌ها اقدام به ساخت اخباری می‌کنند که بنوعی قصد پرت کردن افکار عمومی را دارد. در خصوص درست یا غلط بودن و شاخص‌های تشخیص میزان ضرورت ساخت این نوع اخبار بحثی نداریم. اما هر دیوانه‌ای می‌تواند درک کند که بجای دو و نیم تا سه میلیون تومان پول بلیت پرواز، می‌تواند یک واحد آپارتمانی در حد ۵ میلیون تومان در تهران اجاره کند. می‌تواند خانواده را به تهران منتقل کند! عموم اسکناس‌هایی که مردم به متکدیان می‌دهند، ۵-۱۰ هزار تومانی است و امکان ۵۰۰ فقره کمک گرفتن، بسیار بعید است. دوستان مطمئن هستند که این خانم واقعی تا خیالی، فقط گدایی می‌کرد؟

شعار سال: پلیس با دستگیری این خانم پی برد که این شخص هر روز با پرواز مستقیم به تهران برای گدایی می‌رود. وی روزانه ۵ میلیون تومان درامد داشته است. یک خانم مسافر که هر روز با هواپیما از اصفهان به تهران سفر میکرد و برمی گشت با مشکوک شدن پلیس و رصد و پیگیری، پلیس به اطلاعات عجیبی دست یافت.

پلیس با دستگیری این خانم پی برد که این شخص هر روز با پرواز مستقیم به تهران برای گدایی می‌رود. وی روزانه ۵ میلیون تومان درامد داشته و دوباره به شهر خودش برمی گشته است. اطلاعات بیشتری درباره این مسافر عجیب منتشر نشده است.

 

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

ایجاد انحراف در افکار عمومی(با هدف کاهش فشارها و فراموشی موقت یا دائمی بعضی از دردهای منجر به سلامت روان) یا ایجاد تمرکز در افکار عمومی ( افزایش حساسیت به موضوعات خاص و بیشتر شدن مسئولیت پذیری های اجتماعی ، تعهدات متقابل و حتی حفاظت از خود)، یکی از وظایف حوزه امنیت در کشورهای گوناگون می باشد. در واقع ، حوزه امنیت در کشورهای مختلف می بایست با موضوع یابی های دقیق ، رویداد تراشی ها ، درک مخاطرات و مواردی همانند ، اقدام به جهت دهی و مهندسی افکار عمومی در طول اقدامات انجام شده در حوزه هایی نظیر تبلیغات ، روابط عمومی ، اقدامات تخصصی مطرح در سه گانه اطلاع رسانی- آگاه سازی-حساس سازی ، حتی مقابله با رویکردهای تخریبی دشمن و ایجاد انحراف در افکار عمومی کشور با اقداماتی نظیر بمباران خبری و ارایه اخبار و تحلیل های جهت دار، ایجاد تشویش و مواردی همانند کند.

با وجود تمامی زحمات، متاسفانه در برخی موارد مشاهده می شود که با در پیش گیری روش های ناکارآمد و غیرجذاب، با اثرگذاری های نامطلوب و در برخی از موارد پیامدهای هزینه بر ، روبرو می شویم. بعنوان نمونه ، با بوجود آمدن یک مشکل در کشور( مثلا آسیب زباله گری، بی خانمانی ، طلاق ، اعتصاب کارگری و صنفی، نارضایتی از موردی خاص و تجمع و .... )، اخبار تشدید شده آن در سایر کشورها ( عموما کشورهای توسعه یافته) به شکلی الاکلنگی (ما این طوریم و وضع آنها بدتره) به گوش می رسد. آنقدر هم کم کیفیت و سطحی به این موضوعات پرداخته می شود که به راحتی باورناپذیر شده و غلو بودگی آن برای مخاطب نمایان می گردد(راه افتادن بازی الاکلنگی و پخش این نوع اخبار الزاما عقبه امنیتی نداشته و چه بسا ممکن است توسط برخی از دلسوزان رسانه ای با بدسلیفه گی همراه شده و تهیه و پخش گردیده باشد). طرح و پخش اخبار بولد شده خاص ( ممکن است خبر واقعیت داشته باشد ، اما تمرکز افراطی روی آن صورت گرفته ) نیز نمونه دیگر این جهت دهی هاست که بعضا موثر هم می باشد. 

تجارب جهانی مرتبط با این موضوع نشان می دهد که از بهترین روش های جهت دهی به افکار عمومی( چه توسط نهادهای امنیتی، چه توسط سازمان های مردم نهاد و چه توسط روابط عمومی های دستگاه ها و شرکت ها)، تمرکز بر روی حوزه های تشویقی و امید آفرین واقعی ، خلق رویدادهای تخصصی منفعت دار برای مردم ، پیدا کردن رویدادهای WOW ، تمرکز روی رویدادهای کوچک و موثر منجر به افزایش مطالبه گری مردم و مواردی همانند است. 

به مثال زیر توجه کنید: 

در غالب موارد، قیمت سیب قرمز بیشتر از سیب زرد است. اما در دو سال اخیر، با عکس این پدیده مواجه می باشیم. از منظر رسانه ای و مهندسی افکار، کار سختی نیست که همین مسئله را تبدیل به یک دغدغه اجتماعی و عاملی برای ایجاد تمرکز یا انحراف موقتی افکار از موضوعات مهم کنیم، سوال اینجاست که این مهندسی، چه فایده ای برای اجتماع خواهد داشت؟ آیا بهتر نیست یک تیر و چند نشان زده شود و به موضوعاتی پرداخته شده که چند کارکردی بوده و نوعی بازی برد- برد را به ارمغان بیاورد؟ 

آیا با این توضیحات، اهمیت جهادتبیین حضرت آقا برایتان روش شده است که چرا مقام معظم رهبری، تاکیدات کلیدی بر بیان توانمندی ها و امیدآفرینی ها، مقابله با فساد و احیای مردم پسند امر به معروف و نهی از منکر، روایت گویی واقع گرایانه از موضوعات و چالش ها، روشنگری و اطلاع رسانی و حساس سازی و آگاه سازی افکار عمومی ، دور کردن مردم از تشویش های نابجا و غیر لازم ، ایجاد نشاط اجتماعی و حس حرکت و سازندگی ، تشریح غیر مستقیم موضوعات کلیدی حوزه های فلسفی و تاریخی و سیاسی ، بسترسازی برای تفکر ، بسترسازی برای درونی کردن و تربیت خودبنیاد شهروندان و ...، داشته اند. 

تعداد بازدید : 113

شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فرارو، تاریخ انتشار:۶ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: 604209،fararu.com/ توضیحات تکمیلی از شعار سال.

اخبار مرتبط
برچسب ها: راست تا دروغ دستگیری زن گدای هواپیما سوار ، دستگیری زن گدای هواپیما سوار ، زن گدای هواپیماسوار ، دستگیری زن گدای هواپیماسوار ، دستگیری زن گدایی که با هواپیما از اصفهان به تهران رفت و آمد می کرد ، رفت و آمد زن گدا با هواپیما از اصفهان به تهران ، سفر یک زن گدا هر روز با پرواز مستقیم به تهران برای گدایی ، رد گم کردن با خبر دستگیری زن گدا ، زن گدای اصفهانی ، درآمد زن گدا از گدایی ، شایعه سازی ، شایعه سازی امنیتی ، شایعه سازی برای انحراف افکار عمومی ، شایعه سازی برای جهت دهی به افکار عمومی ، شایعه سازی برای پرت کردن حواس از گرانی ها ، روش های زشت مهندسی افکار شهروندان ، امیدآفرینی بدون وعده درمانی ، مشغول سازی افکار با طنز و معما ، مشارکت طلبی از شهروندان در موضوعات گوناگون با دادن جایزه های کوچک و خرد ، تدارک دورهمی های محله محور ، موسیقی خیابانی ، هنرهای خیابانی ، تاسیس ایستگاه های صلواتی و مشارکت طلبی محله محور ، سوژه سازی های تخیلی ، دروغ بزرگ ، دروغ سیزده ، ایجاد انحراف در افکار عمومی ، ایجاد تمرکز در افکار عمومی ، باور پذیر کردن رویدادها ، کنشگری افکار عمومی ، پایش و مهندسی افکار عمومی ، جهاد تبیین یعنی چی ، مولفه های جهاد تبیین ، مشخصات جهاد تبیین ، دور کردن مردم از تشویش ، دور کردن مردم از ناامیدی و ایجاد امید در شهروندان ، مقابله با انحرافات القایی ، اطلاع رسانی آگاه سازی و حساس سازی ، آموزش غیر مستقیم مفاهیم فلسفی تاریخی و سیاسی به شهروندان ، رویداد تراشی منفعت دار برای شهروندان ، اخبار بولد شده و خاص ، رویدادهای WOW ، رویدادهای WOW چیست
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معترض ثالث
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
1
مگه چی کار کرده؟ که دستگیرش کرده اند. دزدی کرده ؟ اختلاس کرده؟ به مملکت و ملت خیانت کرده ؟ با پول مملکت به یه جایی رسیده و الان به مردم و مملکت پشت کرده ؟ یا بدون آزمون استخدامی استخدام شده ؟ وام میلیاردی گرفته و پسش نداده؟ با رشوه و پارتی و اعمال نفوذ استخدام شده؟ دزد یقه سفیده؟ بدون تحصیلات دانشگاهی مدرک دکتری و مهندسی رفته؟ یا سوالات آزمون استخدامی رو بهش رسوندند تا در آزمون استخدامی قبول بشه؟ یا سوالات کنکور رو بهش رسوندند.... کدومشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
1
تکدی گری عنوان قانونی است که به عنوان جرم در قانون مجازات اسلامی شناخته شده است، بدین معنی که هر شخصی رفتاری را انجام دهد که مصداق تکدی گری باشد از نظر قانونگذار مجرم بوده و به مجازات جرم آن محکوم خواهد شد. قانونگذار در ماده 712 قانون مجازات اسلامی درباره تکدی گری مقرر داشته است «هر کسی که تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند، به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شدو چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی که از طریق تکدی گری به دست آورده است، مصادره خواهد شد»
از تکدی گری بیشتر بدانیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
1
جرم تکدی گر جزو جرایمی نیست. که با یکبار اتفاق افتادن شخص مجرم شناخته شود. این جرم جزو جرایم استمراری است. و با چند بار انجام دادن ، این جرم محقق میشود.
تکدی گری در صورتی جرم محسوب میشود. که شخص مختار و راضی باشد. به همین دلیل اگر طفل صغیر یا غیر رشید باشد جرم محسوب نمیشود.
اگر شخص توان مالی داشته باشد. و باز مرتکب جرم تکدی گری شود. علاوه بر حبس اموالی که با جرم تکدی گری به دست آورده مصارده مشود.
طبق ماده ۱۱۷۳ اگر والدینی از فرزند خود در جرم تکدی گری استفاده کنند. حضانت از آن ها سلب خواهد شد. و دادگاه میتواند هر تصمیمی برای حضانت کودک بگیرد.
طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری موظف به جلوگیری از گدایی و واداشتن به کار توسعه تکدی گران است.
طبق ماده ۱۶ قانون فردی که در خارج از ایران معروف به تکدی گری باشد اجازه خروج از کشور را ندارد.
جرم تکدی گری قابل گذشت نیست و نیاز به شاکی خصوصی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
چقدر اطلاعات قانونی و حقوقی ریزی برای اینکار تعریف شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
0
با توضیحات اضافه زیر خبر می خواستید نشون بدید خیلی می دونید؟ یا تبلیغ سایت خودتون رو می خواستید به رخ بکشید؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
0
0
سلام
اگر سازمان بهزیستی تمام گداها را جمع میکردند که هیچ کس جرات نداشته باشد گدایی کنند، تا حدودی جلوی سوء استفاده های اینچنینی گرفته میشد. و حتی افراد جاسوس هم لو میرفتند!!!
مدیر پایگاه

سلام 
جمع آوری متکدیان در نواحی شهری برعهده شهرداریه و نگهداری و بازپروری و توانمندسازی اونها، وظیفه 13 دستگاه با محوریت سازمان بهزیستیه

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
0
1
ویدئو کلیپ قشنگی برای سایت تون تهیه کردید، خیلی جذابه. روندها ، رتیم، المان فرهنگی ، عبارات معنایی نقل قول ده ، تاکید بر حوزه ارزش ، ماموریت گرایی .
موفق باید ان شاالله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین