پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۶۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
طی هفته‌های اخیر با توجه به سوءمدیریت بازار بار دیگر نوسانات ارزی شدت گرفت و در نتیجه آن تمام بخش‌های اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. ناآرامی‌ها در بازار ارز بخش‌های مختلفی از کشور را تحت تاثیر قرار داد. پروژه‌های نفتی، نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از جمله آن هستند. فریبرز کریمایی، نایب رئیس فدراسیون پتروشیمی و گاز مصرفی، درباره وضعیت موجود گفت: تصمیم‌گیران و مجریان اقتصاد در ایران الفبای اقتصادی را هم بلد نیستند و با ارز دستکاری‌شده توقع دارند از تولیدکننده داخلی حمایت شود.

شعار سال: ترکش تشدید نوسانات ارزی به حوزه‌های مختلفی اصابت کرد. نیروگاه‌ها و پروژه‌های نفتی نیز از آسیب‌های آن کم متضرر نشدند. حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در این باره گفت: افزایش روزانه نرخ ارز، منجر به توقف عملیات اجرایی بخش زیادی از پروژه‌های نیروگاهی و نفت در کشور شده است.

به نظر می‌رسد دولت سیزدهم نه‌تنها نتوانست نرخ رشد ارز را بر خلاف وعده‌هاش کنترل کند، بلکه مدیریت بحران هم در این زمینه به کار نگرفت که حداقل آسیب ناشی از بروز این نوسانات را برای تولیدکنندگان انرژی که یکی از منابع ارزآور است کاهش دهد.

فریبرز کریمایی، نایب رئیس فدراسیون پتروشیمی و گاز مصرفی، درباره تاثیر نوسانات ارز بر حوزه انرژی به تجارت‌نیوز گفت: افزایش و تفاوت نرخ ارز آثار مخربی را به صنایع و پتروشیمی‌ها وارد کرد. به عنوان نمونه پتروشیمی‌ها موظف هستند که ارز خود را در سامانه و بر اساس آنچه بانک مرکزی تعیین می‌کند عرضه کنند.

وی ادامه داد: از طرفی دولت صنایع را ملزم کرد که تجهیزات و قطعات اولیه را از تولیدکنندگان در داخل کشور بخرند. این در حالی است خود این تولیدکنندگان برای تامین قطعات مجبور به خرید آن از خارج و با ارز آزاد هستند. در نهایت قیمت تمام شده قطعات بیش از برآورد‌ها می‌شود. نمی‌شود ارز دستکاری شود و توقع حمایت از تولیدکنندگان وجود داشته باشد.

کریمایی گفت: هزینه‌ی خرید قطعه در داخل به مراتب بیشتر از خرید آن در خارج است. با چنین شرایطی همواره خرید قطعه از تولیدکنندگان داخلی توصیه می‌شود. در حالی که وقتی صاحبان پتروشیمی قیمت را می‌بینند از خرید داخل پشیمان شده و واردات قطعه از خارج را به‌صرفه‌تر می‌بینند. چراکه تحت تاثیر توجه بانک مرکزی به ارزآوری پتروشیمی‌ها هستند.

او توضیح داد: به واسطه سیاست غلط دونرخی شدن ارز نه‌تنها پتروشیمی‌ها بلکه تولیدکنندگان داخلی هم آسیب جدی دیدند. فارغ از این‌ها در قانون بودجه نیز فرایند‌های سخت‌گیرانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی وضع می‌شود. این موضوع تمایل سرمایه‌گذار به فعالیت در کشور را از بین می‌برد. چراکه به اندازه کافی در بحث تحریم‌ها با مانع روبه رو هستند. حال با وجود ارز دو نرخی و عوارض‌های صادراتی که اخیراً وضع کردند شرایط سخت‌تری را رقم زده‌اند.

کریمایی گفت: نبود مدیریت صحیح در مدیریت بازار ارز، دو نرخی بودن و عدم اطمینان سرمایه گذاران به قوانین حاکمیتی باعث کند شدن روند توسعه برای کشور شده است. با مجموع این عوامل چشم‌انداز خوبی برای کشور متصور نمی‌شود. در حالی‌که متولیان کشور صاحب انرژی مانند ایران باید اصل و الفبای اقتصادی را بلد باشند تا به واسطه آن نسبت به توسعه و صادرات انرژی اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، طی هفته‌های اخیر با توجه به سوءمدیریت بازار بار دیگر نوسانات ارزی شدت گرفت و در نتیجه آن تمام بخش‌های اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. در حالی که توقع می‌رود کشوری مانند ایران با وجود ذخایر عظیم انرژی بتواند از این فرصت بهره‌مند شود و در جهت توسعه صادرات کشور قدم بردارد. البته که نبود روابط بین‌الملل و تحریم‌ها یکی از عوامل مهم در ایجاد محدودیت تاثیر به‌سزایی دارد حتی اگر بسیاری حل مسائل کشور را به آن گره نزنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۱۳ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ---، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
برچسب ها: فریبرز کریمایی نایب رئیس فدراسیون پتروشیمی و گاز مصرفی ، آشفتگی بازار ارز ، تاثیر نابسامانی بازار ارز بر پروژه های نفتی ، تاثیر نابسامانی بازار ارز بر پتروشیمی ها ، تیم اقتصادی رئیسی الفبای اقتصادی را نمی داند ، ناآشنایی تیم اقتصادی رئیسی با الفبای اقتصاد ، حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ، وعده رئیسی برای کنترل نرخ ارز ، بحران ارز در کشور ، تیم اقتصادی رئیسی برای کنترل بحران ارز چه برنامه ای دارد ، بحران ارز و تیم رئیسی ، آسیب نابسامانی بازار ارز برای تولیدکنندگان ، تاثیر افزایش نرخ ارز بر تولیدکنندگان ، سیاست غلط دونرخی شدن ارز ، آسیب دو نرخی شدن ارز برای پتروشیمی ها ، واردات قطعه با نرخ ارز بالا ، نبود مدیریت صحیح در مدیریت بازار ارز ، عدم اطمینان سرمایه گذاران به قوانین حاکمیتی در بازار ارز ، عدم اطمینان به وضع بازار برای سرمایه گذاری ، سوءمدیریت بازار ارز ، تاثیر دست کاری نرخ ارز بر تولیدکنندگان ، مدیریت بازار ارز ، رئیسی از کنترل بازار ارز خبر دارد؟ ، آقای رئیسی چه شد وعده هایتان؟ ، شعارهای رئیسی برای کنترل نرخ ارز
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین