پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
عبدالله انوار، نویسنده، مصحح و پژوهشگر در ۹۸ سالگی از دنیا رفت. مراسم تشییع پیکر انوار، روز شنبه، ۲۰ اسفندماه از مقابل کتابخانه ملی است. در پیام تسلیت وزیر فرهنگ اینگونه آمده است: استاد انوار بعنوان یکی از مواریث فرهنگی این سرزمین، ضمن احاطه بر دانش قدیم، درعلوم نوین نیز چیره دست و صاحب مهارتی زبانزد بود. در جامعیت ایشان در دانش‌های مختلف همین بس که ایشان از منطق، فلسفه، موسیقی و ریاضیات تا تاریخ، نجوم ونسخه شناسی تسلط و تبحر داشتند. کوشش‌ها وفعالیت‌های خالصانه این استاد در حوزه‌های تهران‌شناسی و تاریخ‌نگاری معاصر، نیز از دیگر خدمات ارزنده علمی و فرهنگی وی بشمار می‌رود.

شعار سال: عبدالله انوار، نویسنده، مصحح و پژوهشگر در ۹۸ سالگی از دنیا رفت. مراسم تشییع پیکر انوار، روز شنبه، ۲۰ اسفندماه از مقابل کتابخانه ملی است.

پویا اریان‌پور، از شاگردان این نویسنده گفت: احتمالا ایشان، (چهارشنبه، ۱۷ اسفندماه) در خواب از دنیا رفته است.

به گفته او احتمالا مراسم تشییع پیکر انوار، روز شنبه، ۲۰ اسفندماه از مقابل کتابخانه ملی باشد.

عبدالله انوار چندی پیش به دلیل نارسایی کلیه در بیمارستان بستری شده بود.

سید عبدالله انوار، متولد سال ۱۳۰۳ تهران، ریاضی‌دان، منطقدان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه پژوه، تهران‌شناس، حقوقدان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس، متخصص متون کهن و در یک‌کلام جامع معقول و منقول ایرانی است.

درگذشت عبدالله انوار، نویسنده، مصحح و پژوهشگر
او بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. انوار یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌است. او مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه است. عبدالله انوار، دارای تصحیحات بسیاری است که از مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها می‌توان به جهانگشای نادری اشاره کرد.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عبدالله انوار

محمدمهدی اسماعیلی در پیامی درگذشت سیدعبدالله انوار، نویسنده، ‬نسخه‌شناس و مورخ را تسلیت گفت.

 متن پیام وزیر فرهنگ به شرح زیر آمده است: «از گنج شایگان دانش و حکمت و معرفت، گوهر نفیسی رفت. روح بلند استاد سیدعبد‌الله انوار، حکیم، فیلسوف، تاریخ نگار، نسخه‌شناس، موسیقی‌دان و ریاضی‌دان برجسته به پیشگاه حضرت دوست و سرای ابدی شتافت. او که دلی پرمهر، سری پرشور و طبعی والا داشت، رخ در نقاب خاک کشید.

استاد انوار بعنوان یکی از مواریث فرهنگی این سرزمین، ضمن احاطه بر دانش قدیم، درعلوم نوین نیز چیره دست و صاحب مهارتی زبانزد بود. در جامعیت ایشان در دانش‌های مختلف همین بس که ایشان از منطق، فلسفه، موسیقی و ریاضیات تا تاریخ، نجوم ونسخه شناسی تسلط و تبحر داشتند. کوشش‌ها وفعالیت‌های خالصانه این استاد در حوزه‌های تهران‌شناسی و تاریخ‌نگاری معاصر، نیز از دیگر خدمات ارزنده علمی و فرهنگی وی بشمار می‌رود.

نوروز ۱۴۰۱ که به همراه همکارانم دیداری با استاد انوار دست داد، در آن دیدار ایشان را مردی نیک نفس و بی آلایش و پر تلاش یافتم که لحظه‌ای از تکاپوی علمی و فرهنگی باز نمی‌ایستاد و از همین رهگذر نیز این توفیق را پیدا کرده بود که شناختی جامع در برخی از زمینه‌های علمی از جمله آثار ابن سینا را بیابد.

بی‌تردید فقدان این استاد بزرگ برای جامعه علمی و ادبی کشور که از خرمن دانش و معرفت ایشان بهره مند می‌شدند، غمی است گران و برای ایران اسلامی ضایعه‌ای جبران ناپذیر و فراموش ناشدنی. هر چند گام‌های بلند آن گرانمایه در راه آموزش و گسترش عرصه‌های نوین علمی و فرهنگی، نام ایشان را تا همیشه برتارک آسمان دانش و فرهنگ ایران زمین به نیکی زنده و جاودانه خواهد ساخت.

درگذشت عبدالله انوار، نویسنده، مصحح و پژوهشگر
از خداوند سبحان برای روح پاک و بلند این اندیشمند و پژوهشگر فرهنگ ایرانی اسلامی جایگاهی رفیع و برای خانواده معظم و علم‌پرور ایشان و تمامی شاگردان و علاقه‌مندانشان اجر و شکیبایی طلب می‌کنم».

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدبان ایران، تاریخ انتشار:۱۸ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۵۱۱۰۶، www.didbaniran.ir/ و سایر منابع

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین