پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
مراسم نخستین سالروز رحلت آیت الله محمدی ری شهری(ره)، تولیت فقید آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و دومین سالگرد درگذشت همسر مکرمه ایشان، حاجیه خانم فیض مشکینی در این بارگاه ملکوتی برگزاری شد

شعار سال: مراسم نخستین سالگرد درگذشت آیت الله ری شهری عصر امروز در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد.

این آئین با تلاوت قرآن کریم توسط حاج مجتبی محمدبیگی آغاز شده و با نوای سیدمجید بنی فاطمه و حاج حمید منتظر ادامه یافت.

نخستین سالگرد آیت الله ری شهری
علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام سید محسن محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت الاسلام سیدعلی شاهچراغی امام جمعه شهرری، حمید زمانی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری، علی یزدیخواه نماینده تهران در مجلس، سیدمحمد ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ تهران و جعفر شربیانی عضو شورای شهر از جمله اشخاصی هستند که در آئین نخستین سالگرد رحلت آیت الله ری شهری حضور دارند.

در این آیین پیام رهبر معظم انقلاب برای رحلت آیت الله ری شهری و همچنین پیام رییس جمهور قرائت شد.

مرحوم ری شهری جواب سوالات نسل امروز را از دل احادیث بیرون می‌کشید

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: زمین یکی از پدیده‌های شگرف الهی است، اما بخش‌های مختلف زمین مساوی و مثل هم نیستند؛ مثلا بخشی از زمین قابل کشاورزی است و اگر فیزیکی نگاه کنیم بخشی از زمین دارای مخازن ارزشمندی است و بخشی از زمین هیچ بهره برداری ندارد.

وی افزود: انسان هم همین است؛ آن انسانی که از نعمت‌های خداوندی برخوردار باشد و راه کمال را بپیماید آنقدر ارزش پیدا می‌کند که با هیچ عدد و ریالی قابل محاسبه نیست و جانشین الهی بر روی زمین می‌شود.

مروی گفت: انسان می‌تواند مثل زمینی باشد که پر از گنج و گنجینه باشد و می‌تواند مثل شوره زاری باشد که ارزشی ندارد؛ انسان برای اینکه ارزش پیدا کند ۲ راه اسلام توصیه می‌کند و آن هم علم و عمل است.

وی ادامه داد: علم و عمل صالح ۲ بالی است که خداوند در وجود هر انسانی به صورت بالقوه قرار داده است و هر که آن را بالفعل کند به جایی می‌رسد مسجود ملائک الله می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی درباره خصوصیات مرحوم آیت الله ری شهری گفت: عالم و خدمتگزاری موثر بود؛ تاسیس حوزه علمیه و دارالحدیث و تالیفات علمی از ویژگی‌های ممتاز ایشان بود.

وی افزود: با ایشان در سفری همسفر بودم که لحظه‌ای از نوشتن و امور علمی دست نمی‌کشید و این وجود با برکت حقیقتا گام‌های بلندی در علم حدیث برداشت؛ بدون مبالغه وی ادامه دهنده علمایی، چون شیخ صدوق و کلینی در علم حدیث است.

مروی اضافه کرد: امروز نیاز‌ها عوض شده و باید سوالات جواب داده شود که آیت الله ری شهری حدیث و احادیث را امتداد اجتماعی داد و پاسخ سوالات نسل امروز را از میان احادیث بیرون کشید و به جامعه تزریق کرد.

تولیت آستان قدس رضوی از سوی دیگر گفت: خصوصیت مرحوم ری شهری این بود که هم بال علم و هم بال عمل را به خوبی برای خود فراهم کرد و توانست از این دو بال برای رشد و ترقی استفاده کند.

وی افزود: مرحوم ری شهری مدیری قابل و ممتاز بود چه در دستگاه قضایی و چه در دستگاه اطلاعات، اخلاق مداری و تقوای الهی را پیش می‌گرفت؛ وی زمانی که در وزارت اطلاعات بود به کارکنان می‌گفت پنهان مردن را رعایت کنید و امانتدار باشید و مبادا مردم از شما به خاطر جایگاهتان بترسند.

مروی با اشاره به مدیریت مرحوم ری شهری در حرم عبدالعظیم حسنی (ع) اشاره کرد و گفت: باید این مدیریت را تحسین کرد چراکه همگان می‌دانند چه تحویل گرفت و چه تحویل داد.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم ری شهری در هر امری رضای خداوندی را لحاظ می‌کرد؛ وی به میدان آمد و برای صیانت از انقلاب همه چیز خود را آورد و آینده خود را در نظر نگرفت تا دست به پاکسازی بزند.

مروی ادامه داد: هرجا نیاز بود آیت الله ری شهری حضور پیدا می‌کرد و مورد اعتماد امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بود؛ برخورد رهبری با ایشان بسیار احترام آمیز و بزرگوارانه بود.

وی این را هم گفت: مرحوم ری شهری کمترین انحرافی نداشت و همیشه یار و یاور انقلاب و رهبری بود و این است که یادش باقی ماند.


«محمّد محمّدی نیک ری‌شهری» هفتم آبان ماه ۱۳۲۵ در خانواده‌ای متدین در شهر ری دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۳۹ پس از پایان تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه شهر ری شد و در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ـ به‌جز مدّت کوتاهی که به دلایل سیاسی به حوزه‌های علمیه مشهد و نجف مهاجرت کرد ـ به گذراندن مدارج تحصیلی و تدریس در حوزه علمیه قم اشتغال داشت و پس از سال‌ها حضور در دروس خارجِ فقه و اصول، به درجه اجتهاد نایل آمد.

وی از ابتدای نهضت اسلامی به‌ویژه در جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جمع نیرو‌های انقلاب پیوست و بار‌ها در این مسیر دستگیر، محاکمه، تبعید و زندانی شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان به فعالیت‌های اجتماعی ـ سیاسی اشتغال داشت و مسئولیت‌های مختلفی همچون حاکم شرعی دادگاه‌های انقلاب، ریاست دادگاه انقلاب ارتش، دادستانی کل کشور و دادستانی دادگاه ویژه روحانیت را بر عهده گرفت و در ششم شهریور ماه ۱۳۶۳، با کسب آرای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

دبیرکلّی جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی ولیّ فقیه و سرپرستی حجاج، ریاست مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث و ریاست دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث از دیگر مسئولیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری بود.

وی در آخرین لحظات دوشنبه شب یکم فروردین ماه ۱۴۰۱ در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) تهران به لقاء الله پیوست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۱۹ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۵۴۰۰۹۷، fa.shafaqna.com/ و خبرگزاری ایرنا، کد خبر:۸۵۰۵۲۸۵۲

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین