پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳
یکی از افرادی که برای اجرای قانون در هر تشکل و فعالیتی اهمیت زیادی قائل است آقای بهروز مالکی بازرس محترم انجمن علمی اپتومتری ایران می باشد. ایشان در دوران مسئولیت خود نیز بر اجرای این مهم تاکید دارند...
شعار سال: یکی از افرادی که برای اجرای قانون در هر تشکل و فعالیتی اهمیت زیادی قائل است آقای بهروز مالکی بازرس محترم انجمن علمی اپتومتری ایران می باشد. ایشان در دوران مسئولیت خود نیز بر اجرای این مهم تاکید دارند. به دنبال برگزاری مجمع اخیر انجمن علمی در ایام کنگره و برخی از مسائل این روزهای اپتومتری با ایشان گفتگویی را ترتیب دادیم. در ادامه می توانید این مطالعه را مطالعه فرمایید:

ضمن تشکر از حضرتعالی بابت زمانی که در اختیار ما قرار داده اید، سخنان شما بعنوان بازرس انجمن علمی اپتومتری در جلسه مجمع عمومی مرداد ماه امسال قدری چالش برانگیز بود و موافقان و منتقدان زیادی داشت. علت چه بود و کدام موضوع باعث جلب توجه همکاران شده بود؟

همانگونه که پیش از انتخاب بعنوان بازرس انجمن، در مصاحبه مورخه 1392/11/03 با سایت شما نیز عرض کرده بودم، اطلاع از گزارش فعالیت ها و چرخش مالی انجمن، حق مسلم اعضاست و بازرس باید مستقل از هیات مدیره به بررسی گزارش فعالیتهای سالیانه و اسناد و ترازنامه مالی انجمن بپردازد و نتایج را به مجمع عمومی سالیانه گزارش دهد. برای اجرای این مهم بازرس باید در هر زمان که بخواهد، به تمامی اسناد انجمن اعم از مالی و غیر مالی دسترسی داشته باشد.

متاسفانه در مجمع مرداد امسال، این مهم حاصل نشد و علیرغم مکاتبه بنده در مورخه 27/3/95 و حضور بنده در دفتر انجمن در مورخه 14/5/95 و نیز درخواست های مکرر تا روز 21/5/95، فقط اسناد مالی به بنده تحویل گردید که قسمت هایی از آن هم ناقص می باشد و بایستی کامل گردد. همچنین اسناد مربوط به صورتجلسات هیات مدیره، مکاتبات انجمن علمی و نیز اسناد مربوط به شعب استانی در دفتر موجود نبود و امکان بررسی آنها فراهم نگردید.

نهایتا موضوع به کجا انجامید؟

بعد از کنگره بنده از طریق جناب آقای فرزانه و جناب آقای صادقپور پیگیر رویت اسناد انجمن بودم و مقرر شد تا پایان شهریور 95 این اسناد به دست بنده برسد. انشالله بعد از آن باید اسناد بررسی و نتیجه به همکاران اعلام گردد.

نامه ای از جانب ریاست محترم انجمن علمی در مورخه 14/5/95 خطاب به شما وجود دارد که گزارش عملکرد سال قبل انجمن نیز ضمیمه آن می باشد. آیا این خواسته های اساسنامه را برآورده نمی نماید؟

طبق بند دوم ماده 19 اساسنامه انجمن یکی از وظایف بازرس بررسي گزارش سالانه هيأت مديره اعم از مالي و غير مالي و تهيه گزارش از عملکرد انجمن جهت ارائه به مجمع عمومي میباشد وایضا در ماده 21 از رياست هيأت مديره خواسته شده است که گزارش فعاليت هاي سالانه انجمن و ترازنامه آن را حداقل 45 روز قبل از تشکيل اولين جلسه مجمع عمومي سالانه، براي تأئيد در اختيار بازرس قرار دهد.

مشاهده می نمایید که وظیفه بازرس صرفا رویت گزارش نیست. بایستی بند به بند گزارش با اسناد موجود مطابقت داده شود و سپس تایید یا رد گردد. بنابر این ارائه گزارش از طرف هیات مدیره به معنای پایان کار نیست، بلکه نقطه شروع کار بررسی هست و ادامه و اتمام آن منوط به داشتن دسترسی به اسناد و مدارک می باشد. ذکر این نکته هم ضروری هست که نامه فوق در روز 17 مرداد برای بنده ایمیل شده و حتی اگر کلیه اسناد هم در روز 17 مرداد در اختیار بنده قرار می گرفت امکان بررسی دقیق آنها طی 4 روز باقیمانده تا روز مجمع عمومی (یعنی 21 مرداد) وجود نداشت و دقیقا به همین دلیل اساسنامه یک فرصت 45 روزه برای اینکار در نظر گرفته است.

گزارش فوق الذکر شامل چه مواردی بود؟

این گزارش در 50 بند تنظیم شده است که بطور خلاصه شامل اقدامات انجمن در خصوص استاندارد سازی، ثبت انجمن در اداره ثبت شرکتها، رایزنی های صورت گرفته با وزارت بهداشت و وزارت صنعت و معدن و تجارت، مکاتبات و جلسات در خصوص مشکلات بیمه ها، دوره های غیرمجاز عینک سازی و ... می باشد. همانگونه که عرض نمودم بدون دسترسی به اسناد و مدارک و مکاتبات و ... نمی شود این گزارش را بررسی و صحت و سقم آنرا ارزیابی نمود ولی با نگاهی گذرا به گزارش مذکور موارد زیر را می توان گفت: از اقدامات شایسته ای که صورت گرفته، استاندارد سازی خدمات اپتومتری است که واقعا جای تقدیر و تشکر دارد. همچنین ثبت انجمن در اداره اداره ثبت شرکت ها که متعاقب آن انجمن شخصیت حقوقی پیدا نمود و توانستیم حساب بانکی بنام انجمن افتتاح نماییم و از این به بعد نیز اموال انجمن بنام خود انجمن قابل ثبت می باشد.

اما بسیاری از مواردی که بعنوان عملکرد در گزارش فوق قید شده است در واقع ذکر گردش کار (لیست مکاتبات و جلسات) است و این موارد هنوز به نتیجه مطلوب منتهی نشده اند. بعنوان مثال مشکلات ما با اصناف و وزارت صنعت و معدن و تجارت کماکان ادامه دارد، در خصوص بیمه ها هنوز به مصوبه یا بخشنامه ای دست نیافته ایم، دوره های آموزش عینک سازی کماکان برگزار می گردند و عینک سازیهای غیر مجاز رو به افزایش هستند. بنابراین ذکر این موارد در گزارش عملکرد صحیح نمی باشد.

مطلب مهم تر اینست که این انجمن یک انجمن علمی می باشد و باید طبق اساسنامه قسمت عمده عملکرد آن عملکرد علمی باشد. اگر ما خودمان را به مدد انجمن علمی، به مدد گروه های آموزشی اپتومتری و به مدد بورد اپتومتری به دانش روز مجهز کنیم، خود بخود جایگاه مان در نظام سلامت را بدست خواهیم آورد. متاسفانه در میان بندهای این گزارش تنها موارد علمی برگزاری کنگره ها و استاندارد سازی خدمات اپتومتری و انجام "مقدمات" راه اندازی یک ژورنال علمی-پژوهشی میباشد. اگر به اساسنامه انجمن مراجعه کنیم خواهیم دید که واقعا در زمینه علمی کم کاری شده است و باید اولویت کاری انجمن علمی را از امور صنفی به امور علمی تغییر دهیم.

در صحبت های تان در مجمع مرداد ماه اشاره ای هم به یک مورد نقض قانون انتخابات داشتید. در این مورد هم بیشتر توضیح بدهید.

البته شاید نتوان عنوان نقض قانون به این موضوع داد چون قانون انتخابات کشوری را نمی توان به انتخابات انجمن تسری داد ولی به هر حال عرف انتخاباتی می گوید که تبلیغات در سر صندوق رای گیری ممنوع می باشد. در مجمع عمومی پارسال و زمانی که قرار بود همکاران دو نفر را بعنوان عضو علی البدل انتخاب نمایند، جناب آقای دکتر میرزاجانی در هنگام خواندن اسامی کاندیداها اعلام کردند که فلانی کاندیدا هستند و ایشان کسی هستند که فلان رای را برای اپتومتری گرفته اند. نتیجه این شد که ایشان نسبت به رقبایشان با اختلاف بالایی رای آوردند. مشابه همین کار در انتخابات شاخه فارس انجمن صورت گرفت و قبل از رای گیری توسط ریاست انجمن علمی و انجمن صنفی، به یکی از کاندیداها سکه ای جهت تقدیر و تشکر هدیه داده شد و نیز با همان تشریفات به یکی دیگر از کاندیداها هدیه ای داده شده تا به دست دوست شان در شهر قم برسانند! این قبیل القائات قبل از رای گیری حتی اگر غیر قانونی هم نباشد، غیر اخلاقی هست و جهت جلوگیری از تکرار این موارد لازم دانستم که گوشزد نمایم.

مساله صورتجلسه منتشر شده در سایت انجمن چشم پزشکی ایران چه بوده است؟

چندی پیش در قسمت اخبار سایت انجمن چشم پزشکی ایران مطلبی تحت عنوان "جلسه مشترک گروه صنفی انجمن چشم پزشکی ایران و انجمن علمی اپتومتری" منتشر شد که هنوز هم در این سایت قابل رویت عموم می باشد و در آن شرح جلسه مشترک در مورد استاندارد سازی آورده شده است.

از آنجایی که بنده موفق نشده بودم صورتجلسات انجمن را رویت نمایم، قبل از مجمع با برخی از دوستان حاضر در آنجلسه صحبت کردم و ایشان تایید کردند که قسمت عمده مطالب ذکر شده در سایت انجمن چشم پزشکی صحت دارد. در برخی قسمت های این صورتجلسه، شان و توانایی های رشته اپتومتری زیر سوال برده شده است. مثلا گفته شده است " کدها و خدمات مربوط به چشم پزشکان است نه همکاران بینایی سنج" یا "متولی بینایی و بهداشت چشم، چشم پزشکانند" و یا "در پایان گروه همکاران اپتومتریست تایید کردند که لازم است در استانداردهای خدمات اپتومتری تجدید نظر شود و قول دادند انتقادات این جلسه را درپیش نویس استاندارنویسی جدید مد نظر قرار دهند". از آنجایی که این مطالب در یک فضای عمومی مطرح شده بودند، لازم بود که ما نیز یک پاسخ سرگشاده به ایشان بدهیم که این مطلب را هم در دیدار حضوری و هم در مجمع به اطلاع ریاست هیات مدیره انجمن و اعضا رساندم ولی متاسفانه اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.

سوال همیشگی؛ ملک انجمن چه شد؟

در مجمع عمومی انجمن در مورخه 13/6/93 مصوب شد که هیات مدیره انجمن نسبت به تعیین تکلیف ملک مذکور از طریق حقوقی اقدام نمایند. تا امروز اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته که این موضوع را در مجمع سال 94 گوشزد نمودم و در گزارش امسال خود نیز متذکر خواهم شد. البته هیات مدیره نیز دلایل خاص خود را مبنی بر عملی نکردن مصوبه مجمع عمومی سال 93 دارد که انشالله باید در مجمع عمومی مطرح شده و مورد قضاوت اعضا قرار گیرد.

به عنوان جمع بندی صحبت هایتان چه نکته ای را مد نظر قرار دارید؟

مهمترین مسئله ای که همواره اپتومتری از آن ضربه خورده است فرد محوری بوده که متاسفانه همچنان با آن درگیر هستیم. در حال حاضر ساز و کار اداری منظمی برای انجمن تعریف نشده و با تغییر اعضای هیات مدیره انجمن، مسیر طی شده رها و کارها از صفر آغاز می شود و این باعث می شود که رشته درجا بزند. باید از انجمن های موفقی همچون انجمن داروسازان الگو بگیریم و یک ساختار اداری برای انجمن تعریف کنیم و اموری همچون امور مالی، حقوقی، بایگانی و ... را به کارمندان انجمن بسپاریم. با اینکار دیگر نیازی نیست که کارساده ای همچون تایپ و بایگانی صورتجلسات توسط اعضای هیات مدیره صورت گیرد و این اسناد همواره در محل دفتر انجمن در دسترس خواهند بود. همچنین داشتن چارت پرسنلی کارشناسی شده و منسجم کمک خواهد کرد تا هیات مدیره بجای اینکه درگیر امور اجرایی شود، بنشیند و به مسایل و مشکلات کلان رسیدگی کرده و برای حل آنها برنامه ریزی نماید. این موضوع نیز یکی از مسائلی بود که بنده در مجمع مطرح نمودم ولی به نظر میرسد که هنوز اتفاق نظر برای پیاده کردن آن بوجود نیامده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت انجمن علمی اپتومتری ایران، تاریخ انتشار: 9 شهریور 1395، کد مطلب: 339، www.iraneyes.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین