پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۴۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
یک متخصص گفتار درمانی از خانواده‌ها خواست درمان لکنت زبان را به هیچ عنوان به تاخیر نیندازند.

شعارسال: دکتر فاطمه سیاحی اقدام به موقع خانواده‌ها را برای درمان لکنت زبان کودکانشان در سنین کودکی از طریق گفتار درمانی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: لکنت در کودکی و معمولا در سنین سه تا هفت سالگی شروع می‌شود که شدت لکنت در ابتدا کم بوده و به تدریج شدیدتر می‌شود.

والدین به لکنت زبان کودکان حساسیت نشان داده و درمان آن را به تاخیر نیندازند

به گفته سیاحی انواع لکنت معمولاً در سه حالت کلی تکرار هجا‌ها (مانند مامامامان)، کشیده گفتن صدا‌ها (مانند مااااااااا مان) و قفل در بیان صدا (مانند ممممممممامان) دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: در باور‌های قدیمی اعتقاد داشتند که لکنت به دلیل ترس و اضطراب اتفاق می‌افتد، اما اکنون می‌دانیم که لکنت به دلیل مشکلاتی در سیستم عصبی حرکتی گفتار اتفاق می‌افتد و استرس، عصبانیت یا هیجان فقط باعث بدتر شدن لکنت می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفتار درمانی را تنها مرجع تخصصی برای تشخیص و درمان لکنت دانست و گفت: نمونه‌های موفق درمان لکنت در کودکان و بزرگسالان نشان می‌دهد که با اقدام به موقع گفتار درمانی و پیگیری در انجام تمرینات، این عارضه درمان می‌شود و این افراد می‌توانند به راحتی و روانی صحبت کنند.

سیاحی تاکید کرد: با توجه به اینکه لکنت به دلیل ضعف در سیستم عصبی حرکتی اتفاق می‌افتد و نیازمند تمرینات تخصصی برای بهبود عملکرد این سیستم است، بهتر است خانواده‌ها از همان ابتدای بروز لکنت در سن کودکی به گفتاردرمانی مراجعه کنند و درمان لکنت را به هیچ عنوان به تاخیر نیندازند.

وی عنوان کرد: در صورتی که درمان لکنت به تاخیر بیفتد و یا از شیوه‌های درمانی غیرتخصصی استفاده شود، متاسفانه به عنوان یک عادت گفتاری در کودکان تثبیت شده و امکان درمان آن در سنین بزرگتر سخت می‌شود، بنابراین خانواده‌ها باید در صورت مشاهده هرگونه ناروانی در گفتار کودکان به مراکز گفتاردرمانی مراجعه کنند تا مشکل کودک در سریعترین زمان ممکن حل شود.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 14اردیبهشت1402، کدخبر: 1402021408433، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین