پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
وضعیت آب های مرزی ، حق آبه رودهای خارجی وارد شده به ایران خصوصا در سه کشور افغانستان، عراق و ترکیه و بحث سدسازی های روی انها ، هیچ مشخص نیست و با وجود گزارشات ناامیدکننده ارایه شده توسط مدیران وزارت نیرو ، وزارت کشور ، وزارت امور خارجه و جهادکشاورزی، سازمان بازرسی کمترین توجهی به قصورها، تقصیرها، اهمال ها و ترک فعل ها نداشته و امور را عادی پنداری می کند. از ریاست محترم قوه قضائیه و شخص اقای خدائیان در این خصوص توضیح می خواهیم. توضیحات معاون وزیر نیرو که در ادامه متن منعکس شده ، دردی از کشور را دوا نمی کند.

شعار سال: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از مذاکرات پیوسته با سه‌کشور عراق، ترکیه و افغانستان در خصوص مسائل آبی خبر داد و گفت: اجرای توافقات فی‌مابین به شدت از سوی ما پیگیری می‌شود.

محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درجمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت نیرو بر اساس معاهدات فی‌مابین با افغانستان در خصوص حق‌آبه ایران، طبیعتا مسئول بخشی از اقدامات فنی و بخشی از اقدامات حقوقی است.

وی ادامه داد: در این راستا با برگزاری جلسات کمیساران و سایر جلسات حتی در سطح وزیر نیرو موضوعات مطرح، پیگیری شده و باز هم پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر نیرو درباره اقدامات جایگزین آب رودخانه هیرمند، گفت: قطعا وقتی منابع آبی هر منطقه‌ای با مشکل مواجه شود، وزارت نیرو دست روی دست نمی‌گذارد، یقینا طرح‌های جایگزین داریم و اجازه نمی‌دهیم در حوزه آب شرب مشکلی پیش بیاید.

جوانبخت در پاسخ به این پرسش که "توافقات گذشته برای نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری برای دریافت حق‌آبه ایران به کجا رسیده است؟ " گفت: اجرای این توافقات به شدت از سوی ما پیگیری می‌شود و کمیته فنی آن نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: به هرحال در فرهنگ آب‌های مشترک و یا آب‌های مرزی، بخش بالادست و پایین دست وجود دارد و رفتار این دو متفاوت است؛ طبیعتا دستگاه‌های اندازه‌گیری میزان برداشت آب را شفاف می‌کند؛ به طور کلی به نظر می‌رسد که طرف مقابل به سختی قصد همراهی دارد.

معاون وزیر نیرو درباره برخی سدسازی‌ها در کشور ترکیه نیز گفت: بسیاری از این پروژ‌ه‌ها در درون کشور همسایه ما در حال انجام است؛ در این رابطه پروتکل‌ها و روش‌های متعارف‌پیگیری وجود دارد که انجام می‌شود.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: قرار بود نشستی با طرف ترک در این زمینه داشته باشیم، در این رابطه ما نمی‌توانیم به جزئیات اقدامات همسایگانمان اشاره کنیم و فقط می‌توانیم به محدودیت‌های ناشی از اقدامات آن‌ها در کشورمان بپردازیم.

وی افزود: این مسایل طی دو تا سه جلسه حضوری با آن‌ها بیان شده است، بنا بود این نشست‌ها ادامه یابد که به بهانه‌هایی، چون کرونا و بعد زلزله و انتخابات دچار تاخیر شده است که امیدواریم این مذاکرات ادامه یابد.

جوانبخت درباره مسائل آبی مطرح میان ایران و عراق نیز گفت: مناسبات ایران و عراق در بخش آب به‌خصوص در سال‌جاری بسیار خوب بوده است و می‌توان گفت تقریبا مشکلی نداریم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب خاطرنشان کرد: سوء تفاهم‌هایی که در گذشته مطرح می‌شد مرتفع شده است، خوشبختانه وزیر نیروی کشورمان در کنفرانس آب بغداد، مذاکرات خوبی داشتند و توافق شد نشست‌های کمیته مشترک ادامه یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۸۹۳۱۲۱، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین