پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
حق آبه سیستان مسئله قابل گذشت و اهمالی نیست. بخشی از معیشت استان و امنیت منطقه به همین مسئله وابسته است. اما در عمل، با وزارت امور خارجه‌ای مواجه هستیم که ضمن کم توانی اثبات شده در موضوعات مختلف، فاقد اراده معطوف به عمل برای پیگیری دیپلماتیک و حقوق بین الملل این موضوع است. آقایان توجه دارند که سد کمال خان ترک برداشته است؟ بفهمید تا قبل از اینکه دیر شود.

شعار سال: نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که در ماه‌های اخیر سیر مهاجرت از شهرستان‌های سیستان به‌دلیل مشکل بی‌آبی سرعت بالاتری گرفته است، طرف افغان به‌جای همکاری سازنده با بی‌احترامی به ملت ایران می‌گوید که "بروید دعا کنید که باران ببارد".

وقتی حق آبه سیستان بدلایل سیاسی، اولویت وزارت امور خارجه نیست؟
معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت نامناسب تأمین آب شرب در منطقه سیستان گفت: براساس معاهده سال ۵۱ میان ایران و افغانستان، دولت افغانستان موظف به دادن حق‌آبه ایران از سرمنشأ آبی در این کشور است، اما در زمان ریاست‌جمهوری اشرف غنی، سد کمال‌خان در این کشور به بهره‌برداری رسید و امروز نیز شاهد هستیم که حتی سرریز این سد نیز به‌سمت گودزره هدایت می‌شود تا عملاً حقوق حقه ایران به‌شکل کامل زائل شود.

وقتی حق آبه سیستان بدلایل سیاسی، اولویت وزارت امور خارجه نیست؟
نماینده چابهار در مجلس ادامه داد: این مسئله باعث شده است در ماه‌های اخیر سیر مهاجرت از شهرستان‌های سیستان سرعت بالاتری بگیرد و طرف افغان نیز به‌جای همکاری سازنده، با بی‌احترامی به ملت ایران می‌گوید که "بروید دعا کنید که باران ببارد".

سعیدی با بیان اینکه "برآیند اقدامات دستگاه‌های مسئول کشورمان بیانگر این است که دیپلماسی آب که با محوریت وزارت امور خارجه، سازمان محیط زیست و وزارت نیرو شکل گرفته است، در یک ناهماهنگی فاحش قرار دارد" گفت: متأسفانه به‌نظر می‌رسد مسئله حق‌آبه جزو اولویت‌های کاری وزارت خارجه کشورمان نیست، به همین دلیل نمایندگان استان در مجلس طرح استیضاح آقای امیرعبداللهیان را کلید زده‌اند.

وقتی حق آبه سیستان بدلایل سیاسی، اولویت وزارت امور خارجه نیست؟
وی خاطرنشان کرد: سؤال اصلی ما از دولت و حاکمیت این است که چرا در قبال بی‌اعتنایی طالبان به حق‌آبه کشورمان که یک تعهد بین‌المللی به‌شمار می‌رود، تا این حد با مسامحه برخورد می‌کند. دولت باید از تمامی ابزار‌های خود برای تمکین طالبان به قوانین بین‌المللی استفاده کند و صرفاً با مذاکرات دیپلماتیک مسئله حق‌آبه به نتیجه نمی‌رسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۸۹۵۹۶۳، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین