پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۷۶۶
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۶
با مقایسه عملکرد بانک مسکن در چندین استان معلوم شد که بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد که بازوی اصلی طرح مسکن ملی است در رتبه آخر کشور است؛ همچنین مقایسه دو مصاحبه قبلی مدیرعامل این بانک در استان نشان از گم شدن ۱۵۰۰ واحد مسکونی در کهگیلویه و بویراحمد دارد.

شعارسال: با توجه به سفر قریب الوقوع ریاست محترم جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد و بررسی وضعیت مهمترین طرح ملی در دهه اخیر - بر آن شدیم تا به تحلیل وضعیت ادارات و سازمان‌های عضو در شورای تامین مسکن بپردازیم.
از آنجاییکه بدون پول هیچ کاری نمی‌توان انجام داد شروع بحث هم با مهمترین تامین کننده مالی و اعتباری پروژه هاست یعنی تنها بانک تخصصی در این زمینه.

داستان رتبه آخر بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد در نهضت ملی و گم شدن ۱۵۰۰ واحد مسکونی + جوابیه

بخش مسکن همواره مورد توجه دولت‌های مختلف بوده است. مسکن مهر-مسکن ملی و اینک نهضت ملی مسکن. طبیعتا میزان موفقیت هر دولت در این طرح‌ها به میزان همراهی بزرگترین تامین کننده اعتباری آن یعنی بانک مسکن وابسته است. به قول آن ضرب المثل معروف ژاپنی اگر میخی در نعل بد زده شود سربازی می‌افتد پس از آن سپاهی و نهایتا کشوری در جنگ شکست می‌خورد. در استان‌های بزرگ تکلیف مشخص است پول کافی – مردم با درآمد بیشتر و مدیران خبره‌تر داستان در استان‌های کوچک کمی متفاوت است. مدیران باید خود را به تهران نشان دهند تا به استان‌های بزرگتر بروند.

اما دولت به خوبی از این موضوع آگاه است. نتیجه آن گسیل معاونت‌ها – وزرا و بازرسین مختلف به استان کهگیلویه و بویراحمد است تا به داد طرح نهضت ملی مسکن در این استان برسند.

در شاخص‌های ارزیابی عملکرد بانک مسکن بصورت داخلی که روی وبسایت این بانک قرار دارد صحبتی از «طرح نهضت ملی مسکن» نیست. طبق بررسی‌ها آنجا که پای سپرده‌ها و تعهدات مردم در میان است مثل واریز اقساط پرداخت کارمزد و.. بانک مسکن استان در بالای جدول قرار دارد و رسیدن منابع شعبه هایش را به ۱۰۰۰ میلیارد ریال جشن می‌گیرد و هر گاه هم حرف از تعهد بانک می‌شود در اسفل السافلین جداول پیدایش می‌شود.

پرواضح است بانک مسکن در کل کشور بازوی قوی دولت‌ها در اجرای برنامه‌های بخش مسکن و ساختمان بوده است. اما به نظر می‌رسد که این بازو در بعضی استان‌ها عضلانی و قطور است و در بعضی دیگر حتی به مدد انواع پودر و دارو – جانی ندارد.

با بررسی عملکرد استان‌ها در طرح نهضت ملی این نتیجه حاصل می‌شود که استان‌های موفق – بانک‌های مسکن موفقی داشته اند مدیریت‌هایی که در خدمت مردم و دولت بوده اند نه کارنامه‌هایی مبتنی بر کسب سود و درآمد.

در نبود بانک‌های موفق در تامین مالی نهضت ملی -بانک مسکن استان با عملکرد حداقلی دچار تنبلی و رخوت شده و با تکیه بر برجسته سازی و بعبارتی «بولد کردن» آمار‌ها در شبکه بانکی یکه تازی می‌کند.

مقایسه بانک مسکن با سایربانک‌های غیرتخصصی در امر مسکن یک خودفریبی است چرا که متولی تامین مالی مسکن که به گفته مدیرعامل آن بیش از ۹۳ درصد تسهیلات پرداختیش در حوزه مسکن بوده است باید جلودار سایر بانک‌ها در این زمینه باشد. زمانی می‌توان مقایسه درستی نمود که عملکرد بانک مسکن در یک استان با عملکرد بانک مسکن در سایر استان‌ها سنجیده شود. ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که یک ساختمان فقط با وام ۳۰۰ و ۳۵۰ میلیونی ساخته نمی‌شود. اغلب شهروندان از بانک‌های دیگر وام گرفته و اصطلاحا «در شکم مسکن» می‌ریزند تا خانه خود را تکمیل کنند. نقش سایربانک‌ها اگرچه در این آمار نمی‌آید، اما نباید از دایره انصاف خارج شد و به آن اشاره نکرد.
در آخرین مطلبی که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی عنوان نمود سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط شواری پول و اعتبار به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که انتظار می‌رود مدیران استانی این بانک نحوه بهره مندی متقاضیان قبلی و فعلی از این افزایش سقف را اطلاع رسانی و روشن نمایند.

آنگونه که از آمار‌های تسهیلات پرداختی در استان استنباط می‌شود توقف معنادار پرداخت تسهیلات از مرداد سال گذشته به این سو موجب نگرانی‌هایی شده است.

محمد اکبری مدیر شعب بانک مسکن استان در مصاحبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱  گفت ۱۰۰۰ واحد مسکونی انعقاد قرارداد شده و ۲۳۰۰ واحد دیگر هم در آستانه معرفی به بانک هستند یعنی قرارداد ۳۳۰۰ واحد می‌بایست تا پایان سال ۱۴۰۱ با بانک منعقد می‌شد. اما از بد روزگار و از آنجاییکه مدیران کم حافظه هستند وی در مصاحبه اردیبهشت ۱۴۰۲ خود صحبت از انعقاد قرارداد ۱۸۰۰ واحد مسکونی کرد یعنی انحراف ۱۵۰۰ واحد.

بانکی که به گفته دکتر عسکری سرپرست بانک مسکن کشور بیش از ۹۳ درصد از تسهیلات دهی آن در بخش مسکن بوده است و در سایر حوزه‌های گردشگری-صنعت-کشاورزی و خدمات ورود نمی‌کند باید عملکرد بهتری از خود نمایش دهد و منتظر حرکت سایر بانک‌ها نماند. در صورت ادامه همین روند و اگر اتفاقی در حوزه مدیریت شعب بانک مسکن استان نیوفتد و در خوشبینانه‌ترین حالت به جای «چهل هزار» واحد مسکونی سهم استان در برنامه ۴ ساله طرح نهضت ملی شاهد ساخت فقط «چهار هزار» واحد مسکونی خواهیم بود.

در نبود آمار و یا عدم ارایه آن می‌توان به هر شکلی عملکرد خود را منحصر به فرد نشان داد، اما با بررسی چند استان در پایگاه‌های استانی و خبرگزاری بانک مسکن-هیبنا نتایج زیر مشهود است:
در استان یزد نزدیک به ۶۰۰۰ واحد مسکونی معرفی و مبلغ ۲۲۰۰۰ میلیارد ریال قرارداد تسهیلاتی در بانک مسکن آن استان منعقد شد.
نکته جالب ماجرا این است که غفوریان مدیر بانک مسکن استان یزد در مصاحبه با خبرگزاری‌ها عنوان کرد که می‌تواند پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی سایر بانک‌ها را نیز عهده دار شود. این موضوع جالب توجه حکایت از توان مدیریتی و اعتباری بانک مسکن در سایر استان‌ها دارد. جایی که مدیر استان کهگیلویه و بویراحمد از متولیان و متقاضیان خواست به علت حجم بالا به سایر بانک‌ها برای پرداخت معرفی شوند. شاید بهتر است امثال غفوریان در این استان کوچک نیز عهده دار مسوولیت شوند.

محمد اکبری که در سفر‌های اخیر دولتمردان از جمله معاونت اجرایی و وزیر کشور حضور نداشته و غایب بود در مصاحبه‌های خود اشاره‌ای به عملکرد مدیریت‌های بانک مسکن در سایر استان‌ها نکرده و فقط آمار ۱۸۰۰ واحد انعقاد قرارداد خود را مطرح کرده که در بعضی شهرستان‌های کشور این حجم ناچیز تسهیلات فقط توسط یک شعبه پرداخت شده است.
در استان زنجان تعداد ۱۶۰۰۰ واحد به بانک مسکن معرفی و انعقاد قرارداد به میزان ۵۴۰۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.
در استان خراسان جنوبی ۲۲۰۰۰ واحد به مبلغ ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال
در خوزستان ۱۰۰۰۰ واحد به اعتبار تسهیلاتی بیش از ۳۰۰۰۰ میلیارد ریال
مازندران ۱۱۰۰۰ واحد و مبلغ ۳۹۰۰۰ میلیارد ریال و در فارس ۱۸۰۰۰ واحد و مبلغ ۶۳۰۰۰ میلیارد ریال انعقاد قرارداد تسهیلاتی صورت گرفته است.
در حجم عظیمی از تسهیلات پرداختی بانک مسکن در کل کشور ۱۸۰۰ واحد استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار ناچیز است کمتر از یک درصد انعقاد و پرداخت طرح نهضت ملی. مشخص نیست در این رابطه چه مقدار از پرداختی‌ها از محل آورده‌های مردمی و البته به کدام شهرستان‌ها نیز پرداخت شده است.
انتظار می‌رود تا ورود ریاست جمهور به استان این کاستی‌ها جبران شده و مسوولین اقتصادی استان بصورت تخصصی به موضوع بانک‌ها ورود نمایند تا ضعف یک بانک در کارنامه استاندار ثبت نشود.
استانداری می‌بایست نقاط ضعف را شناسایی کرده و عملکرد دستگاه‌های استانی را با سایر استان‌های موفق بسنجد تا به این حداقل‌ها بسنده نکنند.

***

پاسخ روابط عمومی بانک مسکن جهت اطلاع افکار عمومی به شرح ذیل است:

۱- در مصاحبه مدیر شعب استان، در دو تاریخ اشاره شده هیچگونه مغایرتی وجود ندارد. ایشان در مصاحبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱ با ایرنا اظهار داشتند ۱۰۰۰ واحد مسکونی انعقاد قرارداد شده و ۲۳۰۰ واحد دیگر هم در شرف معرفی به بانک هستند و در مصاحبه اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با ایرنا بیان کردند: ۱۸۰۰ واحد انعقاد قرارداد صورت گرفته است؛ یعنی از ۲۳۰۰ واحد در آستانه معرفی، ۸۰۰ واحد دیگر منجر به انعقاد قرارداد شده و ۱۵۰۰ واحد که مربوط به پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهر دوگنبدان می‌باشد، به دلیل آماده نشدن اسناد مالکیت و عدم تحویل به بانک انعقاد قرارداد نشده است و منتظر ارائه سند مالکیت از سوی اداره کل راه و شهرسازی و پیمانکاران مربوطه می‌باشد که به محض ارائه نسبت به انعقاد قرارداد با آن‌ها اقدام خواهد شد.

۲- اظهار شده است که با مقایسه عملکرد چندین استان، بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد در رتبه آخر کشور قرار گرفته است؛ در حالیکه در این مقایسه صرفاً چند استان محدود در نظر گرفته شده است. در این باره درست آن است که کلیه استان‌های کشور رصد و استان‌های هم تراز از لحاظ وسعت استان، وجود زمین‌های قابل واگذاری و ... با هم مقایسه گردد؛ که در این صورت بانک مسکن استان در میزان انعقاد قرارداد نسبت به پروژه‌های معرفی شده، جزء استان‌های برتر کشور است. صحت این ادعا را می‌توان با مراجعه به نهاد‌های متولی و معرفی کننده متقاضیان تسهیلات به بانک (اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن) اثبات نمود. در شهر یاسوج که به دلیل نبود زمین، تنها دو پروژه ۱۶۰ واحدی جهاد و ۱۹۵ واحدی ارم به بانک معرفی شده است؛ با هر دو پروژه قرارداد منعقد شده و با توجه به پیشرفت فیزیکی نسبت به پرداخت سهم‌الشرکه اقدام گردیده است. در شهر دوگنبدان دو پروژه ۲۸۸ واحدی و ۱۲۴ واحدی از طرف بنیاد مسکن به بانک معرفی شده است که با هر دو پروژه نیز انعقاد قرارداد صورت گرفته و در حال پرداخت سهم‌الشرکه هستند. همه این‌ها شواهدی بر عملکرد صددرصدی این بانک در طرح نهضت ملی است. همچنین پروژه‌های معرفی شده اداره کل راه و شهرسازی نیز به دلیل آماده نبودن اسناد مالکیت و تحویل به بانک همچنان منتظر انعقاد قرارداد هستند که طی آخرین پیگیری به عمل آمده و به گفته مدیر محترم اداره کل راه و شهرسازی، جناب آقای مهندس راستا، ظرف این هفته آماده و به بانک تحویل داده می‌شود. در همین راستا همکاران خدوم و زحمتکش بانک مسکن به محض ارائه اسناد نسبت به تشکیل پرونده و انعقاد قرارداد اقدام خواهند نمود. در شهر دهدشت نیز پروژه ۱۰۱۰ واحدی در قالب گروه‌های ساخت، در حال معرفی به بانک بوده و به محض معرفی نسبت به انعقاد قرارداد با آن‌ها اقدام می‌گردد که تاکنون نیز بالغ بر ۳۰۰ واحد آن معرفی و قرارداد منعقد شده است. در سایر شهر‌های استان نیز هیچ پروژه‌ای وجود ندارد که به بانک معرفی شده باشد و بانک نسبت به انعقاد قرارداد در صورت آماده بودن مدارک اقدام ننموده باشد. علاوه بر پروژه‌های مطروحه، بانک تاکنون با ۸۰۰ واحد خود مالک نیز قرارداد منعقد کرده است.

۳- اشاره شده است که بانک مسکن استان در شاخص‌های ارزیابی عملکرد در بالای جدول قرار دارد و رسیدن منابع شعبه‌هایش را به ۱۰۰۰ میلیارد جشن می‌گیرد. جهت استحضار مردم عزیز اعلام می‌نماید که این موضوع برای استان یک افتخار بوده، چرا که تسهیلات نهضت ملی مسکن از منابع داخلی بانک است و در صورت عدم رشد منابع داخلی، بانک قادر به پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن نمی‌باشد و یکی از دلایلی که استان تاکنون با کمبود اعتبار در این زمینه مواجه نشده است، نیز همین موضوع بوده که با تلاش و پیگیری‌های کارکنان بانک مسکن استان، منابع خوبی جذب و مطالبات وصول شده است که منجر به ایفای تعهدات صددرصدی خود در قبال دولت محترم شده است.

۴-بیان شده است که توقف معنادار پرداخت تسهیلات از مرداد سال گذشته موجب نگرانی‌هایی شده است؛ حال آنکه هیچگونه توقفی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن برای پروژه‌های معرفی شده از سوی نهاد‌های متولی معرفی کننده صورت نگرفته است و این بانک و پرسنل خدوم آن در جهت اجرای سیاست‌های دولت محترم و اجرایی شدن وعده ریاست محترم جمهوری در جهت ایجاد ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال، همچنان پای کار است و مجموعه بانک مسکن علی‌رغم فشار کاری بالا به دلیل کمبود پرسنل در استان، از هیچگونه تلاشی جهت خانه دار نمودن مردم شریف استان دریغ نخواهد کرد.

در پایان از زحمات تک تک همکاران بانک مسکن که با انتشار اخبار نادرست خاطرشان آزرده گردید تقدیر و تشکر نموده و به مردم شریف استان قول می‌دهیم که همراه با سیاست‌های دولت محترم نهایت تلاش خود را در جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن به کار خواهیم بست تا همانند اجرای موفق مسکن مهر در استان، برگ زرین دیگری را به افتخارات بانک مسکن استان اضافه نماییم.

از رسانه‌های محترم نیز خواهشمند است بدون نگاه سیاسی و جانبدارانه به واقعیت‌ها بپردازند و ضمن ایجاد روحیه امید، به فکر توسعه همه جانبه استان علی‌الخصوص بخش مسکن، که موتور محرکه اقتصاد است باشند. ان‌شاءالله با کمک شما رسانه‌ها شاهد توسعه و پیشرفت همه جانبه استانمان کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

روابط عمومی مدیریت شعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت کبنا، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت1402، کدخبر: 462511، www.kebnanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین