پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۸۷۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
خودروسازان خصوصی با نادیده‌گرفتن مصوبه شورای رقابت به‌صورت خودسرانه در دعوت‌نامه‌های ارسالی به خریداران مرحله اول سامانه یکپارچه برای تکمیل وجه و تحویل خودروها قیمت‌های بالای خود را اعلام کرده‌اند.

شعارسال: ۱۶ اردیبهشت امسال شورای رقابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، قیمت خودرو‌های مونتاژی را به تصویب رسانده است و براساس این مصوبه قیمت ۱۷ مدل از خودرو‌های مونتاژی منتشر شد.

مدیران‌خودرو و لاماری مصوبه قیمتی شورای رقابت را نادیده گرفتند/ ارسال دعوتنامه به خریداران با قیمت‌های خودسرانه

هرچند در این لیست قیمت تمام خودرو‌های مونتاژی وجود نداشت، اما اعلام قیمت همین ۱۷ مدل هم با انتقادات زیادی از سوی شرکت‌های خودروسازی خصوصی روبه‌رو شد تاجایی که عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت در نامه‌ای به محمود دودانگه نایب‌رئیس شورا و رئیس کارگروه خودروی شورای رقابت خواستار بررسی دقیق‌تر و بازنگری در قیمت خودرو‌های مونتاژی اعلام‌شده توسط این شورا شد و اعلام کرد که دفتر صنایع خودروی وزارت صمت آماده ارائه هر گونه اطلاعات مورد نیاز و همکاری برای اصلاح پارامتر‌های مؤثر در تعیین قیمت خودرو‌های مونتاژی است.

مدیران‌خودرو و لاماری مصوبه قیمتی شورای رقابت را نادیده گرفتند

شجاعی سخنگوی شورای رقابت هم ۱۹ اردیبهشت ماه در واکنش به این نامه اعلام کرد: هنوز این نامه به دست شورای رقابت نرسیده و فقط در فضای مجازی منتشر شده است.

وی با بیان اینکه رأی شورای رقابت مبنی بر دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی قطعی و لازم الاجراست، افزود: در کارگروه تخصصی خودرویی شورای رقابت نمایندگان وزارت صنعت و سازمان حمایت حضور داشتند و آن‌ها نظرات خود را در این رابطه مطرح کرده‌اند. شورای رقابت فقط دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی را تعیین کرده بود و سازمان حمایت خود لیست قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی را منتشر کرده بود.

با گذشت ۶ روز از اظهارات مسئولان شورای رقابت، فیروزی مدیرعامل کرمان‌موتور در گفت‌وگویی اعلام کرد؛ "سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جلسه شنبه ٢٣ اردیبهشت اعلام کرد که نرخ ارز مبنا در محاسبه قیمت‌های اعلامی شورای رقابت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و برای اعمال نرخ ۴۳ هزار تومان زمان حاضر، باید محاسبات جدید انجام شود و افزایش دستمزد و سایر موارد در محاسبات جدید نیز مدنظر قرار گیرد. "

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد در صورت اختلاف میان قیمت محاسباتی جدید شورای رقابت و قیمت بهمن ماه ۱۴۰۱ خودروسازان خصوصی، شرکت‌های خودروسازی یک سال برای نزدیک کردن قیمت خود به نظر شورا فرصت داشته باشند.

بلافاصله بعد از این اظهارات شجاعی سخنگوی شورای رقابت تأکید کرد که "مصوبه شورای رقابت در خصوص قیمت جدید خودرو‌های مونتاژی ملغی نشده است، البته به‌زودی یک اطلاعیه خودرویی در این مورد منتشر می‌کنیم. " این‌که یک خودروساز اعلام کرده است بر اساس توافق با شورا مقرر شده است بر اساس قیمت‌های بهمن ۱۴۰۱ خودروهایشان را بفروشند، برداشت خودشان از دستورالعمل شوراست، شورای رقابت از تصمیم خود عقب‌نشینی نکرده است.

در زمان حاضر قیمت خودرو‌های مونتاژی در کشمکش خودروسازان خصوصی، وزارت صمت و شورای رقابت است و هر کدام از این بخش‌ها هر روز اظهارات متفاوتی را اعلام می‌کنند. از یک طرف قرار بر بازنگری قیمت‌ها می‌شود و از طرف دیگر شورای رقابت اجرای مصوبه خود را لازم‌الاجرا می‌داند در این شرایط تکلیف مصرف‌کنندگان مشخص نیست و نمی‌دانند در نهایت خودرو‌های مونتاژی را در سامانه یکپارچه با چه‌قیمتی خریداری می‌کنند.

جالب اینجاست خودروسازان خصوصی همچنان بر اجرای قیمت‌های خود اصرار داشته و به‌صورت خودسرانه در دعوت‌نامه‌های ارسالی به خریداران مرحله اول سامانه یکپارچه برای تکمیل وجه و تحویل خودرو‌ها قیمت‌های بالای خود را اعلام کرده‌اند و در این شرایط وزارت صنعت و شورای رقابت سکوت کرده‌اند و تکلیف خریداران را مشخص نمی‌کنند.

به‌عنوان نمونه شرکت مدیران‌خودرو در ابلاغیه‌ای به خریداران محصولات خود اعلام کرده است "کلیه منتخبین اولین دوره ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش اینترنتی خودرو که کد ملی ایشان در سامانه مذکور اعلام شده، می‌توانند از روز ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ لغایت ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های مجاز شرکت مدیران‌خودرو نسبت به تکمیل فرآیند ثبت‌نام خود مطابق شرایط زیر اقدام نمایند.

شرایط فروش:

مدیران‌خودرو و لاماری مصوبه قیمتی شورای رقابت را نادیده گرفتند

علاوه بر این آرین‌موتور که هنوز قیمت‌های جدید را از شورای رقابت دریافت نکرده است و مجاز به اعلام قیمت خود نیست در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است "کلیه منتخبین دومین دوره ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش اینترنتی خودرو که کد ملی ایشان در سامانه مذکور اعلام شده، می‌توانند از فردا ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ لغایت ۱۴۰۲/۰۳/۰۴ با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های مجاز شرکت آرین‌موتور پویا نسبت به تکمیل فرآیند ثبت‌نام خود مطابق شرایط زیر اقدام نمایند.

شرایط فروش:

مدیران‌خودرو و لاماری مصوبه قیمتی شورای رقابت را نادیده گرفتند

 

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت صاحب خبران، تاریخ انتشار: 30اردیبهشت1402، کدخبر: 60286029، sahebkhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین