پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۸۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آب‌خیزداری کشور مدعی شده است که می توانیم آب ۲ میلیارد نفر را تأمین کنیم، می توانیم در یک روز 50 میلیون درخت بکاریم، می توانیم حتی اگر دور کشور دیوار بکشند، اداره اش کنیم؟ باید از مجموعه جهادکشاورزی پرسید که تائید صلاحیت مدیریتی این اقا با کی بوده است؟ ایشان با این حرف های رویا پردازانه و تخیلی و بی اساس غیر علمی نه تنها شان مدیریتی و جایگاه وزارت جهادکشاورزی را زیر سوال برده ، حتی به شعور مردم هم توهین کرده است. ایشانی که مدعی است می تواند این کار را بکند، بسم الله . چرا وضع منابع طبیعی کشور بدین گونه است پس. از همین لحظه به آقای عباسعلی نوبخت هشدار کارشناسی می دهیم که به مدت یک سال ، کلیه ادعاها و برنامه ها و عملکرد مدیریتی ایشان زیر رصد رسانه قرار دارد.

شعارسال: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آب‌خیزداری کشور گفت: ما با حکمرانی درست آب و در نظر گرفتن بارندگی سالانه و تکیه بر آن و احصا نیاز‌ها می‌توانیم آب مورد نیاز دو میلیارد نفر را تأمین کنیم. اگر دور تا دور کشور را دیوار هم بکشند و با جای دیگری ارتباط نداشته باشیم باز هم می‌توانیم امور کشور را پیش ببریم.

آقای عباسعلی نوبخت ، اگر جای مدعی العموم بودیم به اتهام بیان هجویات به دادگاه می کشاندیمت

عباسعلی نوبخت، روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در دومین همایش نت و بهینه سازی اماکن و تاسیسات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در استان البرز برگزار شد، به طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح فقط مختص ایران نیست و در هر نقطه‌ای از دنیا این طرح با عناوین مختلف اجرا می‌شود. به عنوان نمونه کشور چین قرار است ۷۰ میلیارد درخت بکارد که تاکنون ۵۰ میلیارد آن را کاشته است.

نوبخت افزود: قرار است تا سال ۲۰۳۰ هزار میلیارد درخت در دنیا کاشته شود که سهم ایران از این طرح یک میلیارد درخت است.

وی با بیان اینکه ترکیه هم در این طرح از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون درخت، چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون آن را کاشته است، افزود: برخی در کشور ما فکر می‌کنند این یک طرح نشدنی است، ولی ما معتقدیم بیش از سهم خود را هم می‌توانیم بکاریم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آب‌خیزداری خاطرنشان کرد: از یک میلیارد اصله درختی که قرار است در ایران کاشته شود ۳۰۰ میلیون اصله برای صنعت چوب است و بخش قابل توجهی از آن هم به فضای سبز کشور اضافه می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ایران ششمین کشور تولید کننده کربن است و از نظر جذب کربن در جایگاه ۴۲ جهان قرار دارد به همین دلیل کاشت درخت اهمیت زیادی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه رکورد گینس در کاشت درخت طی یک روز با ۱۱ میلیون نهال در اختیار ترکیه است، گفت: ما می‌توانیم ۵۰ میلیون درخت در یک روز بکاریم و این رکورد را در اختیار بگیریم.

نوبخت در ادامه به موضوع مدیریت درست آب اشاره و خاطرنشان کرد: کشور ما پنچمین کشور جهان در دارا بودن منابع طبیعی است، الان کشور ما در عدم استفاده از منابع طبیعی خود از رتبه‌های اول جهان است، علی‌رغم دارا بودن این سرمایه‌های خدادادی در واقع نیاز به تغییر نگاه و حکمرانی داریم. در موضوع آب اگر دقت کنیم با توجه به آمار‌های وزارت نیرو که میزان متوسط مصرف آب شرب هر ایرانی را اعلام کرده است و همچنین میزان آبی که بعد از بارش‌ها در کشور می‌ماند و مرکز پژوهش‌های مجلس آن را نیز اعلام کرده است، اگر آب صنعت و کشاورزی و مابقی مصارف را در نظر نگیریم و فرض را بر این بگذاریم که آب موجود در کشور فقط صرف آب شرب شود، با میزان آبی که از بارش‌ها در کشور می‌ماند می‌توان آب شرب ۲ میلیارد نفر را تامین کرد. ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان در ایران وجود دارد به همین دلیل اگر دور تا دور کشور را دیوار هم بکشند و با جای دیگری ارتباط نداشته باشیم باز هم می‌توانیم امور کشور را پیش ببریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعداد محدودی از افراد مشخص به طرق مختلف به بهانه خشکی و نیمه خشکی پایه‌های امنیتی زیستی مملکت را نشانه گرفته‌اند، گفت: با جرأت و عدله‌های کارشناسی می‌گوییم که کور خوانده‌اند، ما همچنان زنده‌ایم و آرمان‌های این مرز و بوم را دوست داریم و بی ریا و صادقانه برای کشور خدمت خواهیم کرد و می‌توانیم ایران را به نتیجه برسانیم.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصرایران، تاریخ انتشار: 1خرداد1402، کدخبر: 891346، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
0
0
رازهای نامکشوفِ بر پایه دانش
بهزادانگورج
راز پایداری برنامه اجرایی و اقتصاد طرح های جنگلداری در شمال کشور، به مانند راز نامکشوف گرم شدن مخزن حمام شیخ بهایی با یک شمع ! است.
یکی از مشهورترین دلایل ذکر شده برای خاموشی شعله شمع این حمام این است که تعدادی از محققان خارجی در زمان دولت های مقتدر صفویه و قاجار !!!‌برای پی بردن به راز شمع حمام شیخ بهایی، بخشی از سازه‌اصلی را تخریب نمودند که پس از آن شمع خاموش و هرگز روشن نشد.
می گویند: ""پس از متوقف شدن بهره برداری چوب از جنگل های هیرکانی که به ازای هر هکتار نیم مترمکعب برداشت می شد و در حدود ۷ درصد از نیاز چوبی کشور بود ! کل دستگاه علمی و توانمندی اجرایی این مدیریت فلج مطلق شد و از کار افتاد ! بدون آنکه یک برگ گزارش مالی از آن ۶۰ میلیون مترمکعب چوب برداشت شده و یک برگ گزارش از دستاورد اجرای طرح در آن ۱۰۵ حوزه ارایه نمایند !""
وقتی رازِ منبع انرژی روشنی بخشِ مخزن حمام را ندانی ! حتی در رمزگشایی با نیت پاک، منبع انرژی بخش را قطع و شمع را خاموش می کنی ! کسی که مجموع طول شبکه جاده های جنگلی را می داند و می تواند با محاسبات اقتصادی ارزش دارایی تملک شده را محاسبه کند چه لزومی دارد که بپرسد ۶۰ میلیون مترمکعب برداشت کرده اند و یک برگ گزارش نداده اند.؟. شبکه جاده حدود ۸۶۰۰ کیلومتری که به مانند بنر معرفی تولید دارایی های تملکی می درخشید ! مجموع مساحت ساختمان های نظارتی ۲۳۰۰۰ مترمربع چای پای حضور نظارتی بود. مجموع سطوح احیایی ۳۴۵۰۰۰ هکتار که مبین توان عملیاتی بود و پرداخت حقوق نیروی انسانی حدود ۲۰۰۰ نفره در قالب سازمان کار طرح که دو نسل نیروی انسانی در خدمت جنگل ها را با پرداخت تعطیل کاری و پاداش پایان خدمت، بازنشسته کرد، نماد حفاظت فنی بود.
عین تاسف است که مجریان تنفس جنگل مسئولیت پذیر نباشند و اذعان نکنند، که به نحو وهم بر انگیزی خود را به جای کل دستگاه علمی کشور معرفی می کردند. تعجبی ندارد که بگویند: کل دستگاه علمی و توانمندی اجرایی این مدیریت فلج مطلق شد و از کار افتاد ! زیرا همانطور که هیچ کسی در این کشور مسئولیت خاموش شدن شمع حمام شیخ بهایی را نپذیرفت، قطعا هیچ کسی مسئولیت تبعات اجرای تنفس جنگل را نمی پذیرد.
اجرای تنفس جنگل پس از توقف بهره برداری چوبی در طرح ها ! به نحویکه اگر به ادامه فعالیت های مرتبط با کنترل عوامل تخریب جنگل ها؛ نظیر خروج دام و جایگزینی سوخت مناسب و افزایش ضریب حفاظتی ! و همچنین افزایش واردات چوب و افزایش زراعت چوب را با اولویت به اجرا می گذاشتند، طبعا مصداق شق القمر بود. اما نشد و در توان فنی تخصصیِ چنان تیم مدیریتی فاقد اهلیت در جنگلداری نبود و نیست و نخواهد بود !
جنگلبان ها هنوز هم می توانند با گذشت بیش از ۷ سال توقف و تعطیلی طرح ها و رها شدن جنگل ها به امان خدا ! بدون نیاز به بودجه دولتی ! بدون نیاز به واگذاری طرح ها با قرارداد دهساله ! بدون قطع درخت طرح های جنلگداری را با بهره برداری چوبی و غیر چوبی به حیطه اجرا بگذارند و هر آنچه که مقتضی حفاظت و حمایت از جنگل های کشور است دنبال کنند.
آیا با چنین انعطاف منبعث از نقطه نظرات جنگلبانی، در کانون ایده مندی ! هیچ انعطافی در کاهش مطالبات غیر قابل تحقق از دولت ملاحظه می شود ؟ طبعا هیچ اراده دایر به اصلاح امور در بین کنشگران محیط زیستی و مسئولان دولتی ایده مند برای نجات جنگل های کشور از بی برنامگی مشهود نیست،
استراحت جنگل دانش بنیان نبود ! و مجریان آن آرزوهای بزرگی داشتند، اما در رابطه با تخصص جنگل ها ! نه علمی بودند و نه توانمندی اجرایی داشتند ! چه تاسف بار است که نتیجه بگیریم؛ اصرار به رمز گشایی راز پایداری نامکشوف منبع انرژی مخزن حمام ! به خاموشی شمع و اصرار به رمز گشایی راز پایداری نامکشوف منبع درآمدی طرح ها به تعطیلی طرح های جنگلداری تبدیل شد ! امان از خارجی ها ! که حتی در ثبت جهانی میراث طبیعی اندیشه های پاکی ندارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین