پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
مدیرکل بهزیستی استان کرمان ۱.۴ درصد کودکان بین سه تا شش سال را مستعد ابتلا به تنبلی چشم دانست.
شعار سال: عباس صادق زاده پیش از ظهر چهارشنبه در طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان کرمان اظهار کرد: یکی از وظایف بر عهده ی دولت ها و حاکمیت هر جامعه، بحث پیشگیری از معلولیت هاست و بالاتر از آن بحث سلامت افراد به خصوص کودکان و فرزندانی است که بیشتر در معرض معلولیت قرار دارند.

وی بهزیستی را به عنوان یکی از سازمان هایی دانست که در امر پیشگیری ماموریت اصلی را به عهده دارد و افزود: طرح پیشگیری از تنبلی چشم هر ساله از اول آبان ماه بین کودکان سن سه تا شش سال برگزار می شود و هدف از این طرح شناسایی کودکانی است که در معرض تنبلی چشم، کم بینایی یا نابینایی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: سال گذشته از ۱۶۷ هزار کودک واجد شرایط طرح تنبلی چشم ۱۱۴ هزار کودک از این طرح استفاده کردند که حدود ۶۳ درصد از این کودکان را در بر گرفت.

صادق زاده ادامه داد: امسال نیز با توجه به هماهنگی ها و تعاملات خوبی که در قالب تفاهم نامه های پیشگیری از معلولیت ها بین دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پروررش و سایر نهادهایی که نقش دارند انجام شده است امیدواریم امکان پوشش این طرح را تا ۷۵ درصد افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه افراد شناسایی شده در این طرح می توانند با کمترین هزینه درمان شوند، گفت: در سال گذشته از افراد معاینه در طرح حدود سه هزار نفر دچار اختلالات بینایی بوده که به اپتومتریست و چشم پزشکان ارجاع داده شدند و تعداد ۳۰۰ نفر هم افرادی بودند که قطعا می توانستند نابینا شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: گاهی با بستن یک چشم و استفاده از عینک و قطره می توان از این معلولیت که هزینه های زیادی را برای خانواده و جامعه به دنبال دارد پیشگیری کرد.

وی شیوع تنبلی چشم در کشور را ۱.۴ دهم درصد عنوان کرد و گفت: ۱.۴ درصد کودکان بین سه تا شش سال مستعد تنبلی چشم هستند که این میزان آمار خوبی نیست و با تفکر پیشگیرانه و سلامت محوری است که می توانیم در سنین طلایی از معلولیتی که می تواند اثرات منفی روحی و جسمی و اثرات هزینه ای بسیاری را ایجاد کند پیشگیری کنیم.

صادق زاده از مشارکت و همکاری تمامی مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی مربوط به بهزیستی و آموزش و پرورش و خانه های بهداشت در این طرح خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با افزایش فضای مشارکتی در روستاهایی که صعب العبور بوده و این مراکز کمتر در آن فضاها وجود دارد با کمک دهیاران و بخشداران و شوراهای شهر و روستا امکان دسترسی از این طرح را برای کودکان آنجا به وجود آورده تا درمان گرهای بهزیستی آنجا حضور پیدا کرده و این طرح را اجرا کنند.

وی جمعیت پیش بینی شده در سال جاری را ۱۷۵ هزار کودک براساس آمار ثبت احوال اعلام کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم این طرح را در مورد ۱۵۰ هزار کودک انجام داده و رشد چشمیگیر تری نسبت به سال های گذشته داشته باشیم.

صادق زاده تصریح کرد: کرمان به لحاظ همکاری هایی که در آن وجود دارد و انعقاد تفاهم نامه های پیشگیرانه ای اولین استانی است که در پیشگیری از معلولیت ها قدم های خوبی برداشته است و هر ساله متفاوت از کشور آمارهایش رشد چشمگیری داشته است.

وی کرمان را یکی از استان هایی دانست که بیشترین جمعیت را تحت پوشش معاینات بینایی قرار داده است و گفت: امیدواریم این اتفاق رشد متفاوتی را با همه سال ها داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه این بیماری قبل از سه سالگی کمتر قابل تشخیص است، افزود: سن طلایی برای بینایی سنجی سه تا شش سال است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5 آبان 1395، کد مطلب: 3806966، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
0
0
تنبلی چشم یا آمبلوپی (Amblyopia) که در حدود ۳٪ از افراد دیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد. این اختلال که معمولاً در یک چشم دیده می‌شود بدلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، و یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه، و یا افتادگی پلک) رخ می‌دهد. عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می‌شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود و یا اصطلاحاً دید چشم بیمار را «خاموش» کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
چقدر آمار ناراحت کننده ای
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین