پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۸۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
بعد از یک وقفه چند روزه، فردا یکشنبه هفتم خردادماه قرار است که هیات رییسه دوره دهم فعالیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شود؛ انتخاباتی پرحاشیه که به دلیل دخالت نمایندگان دولت و سهم‌خواهی آنها در هیات رییسه این اتاق بازرگانی مهم، از سه شنبه هفته گذشته تا فردا به تعویق افتاده است، حالا باید دید آیا کرسی‌های هیات نمایندگان اتاق تهران به دولتی‌ها خواهد رسید؟

شعارسال: فردا یکشنبه هفتم خردادماه قرار است ۶۰ نفر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گرد هم آیند تا تکلیف هیات رییسه این اتاق را مشخص کنند. اتاقی بسیار مهم و اثرگذار که حداقل در دو دوره گذشته ثابت کرده که اتاق‌های بازرگانی می‌توانند مشاوران خوبی برای دولت باشند؛ مشروط به اینکه فضا به صورت تعاملی و بر مبنای اعتماد متقابل پیش رود.

سهم خواهی دولت از اتاق بازرگانی تهران به کجا خواهد رسید؟ رییس اتاق دولتی است یا خصوصی؟

در این میان اگرچه تاکنون ده دوره از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برگزار شده است، اما همواره تعامل میان دولت و نمایندگان منتخب به نحوی پیش رفته که در هیات رییسه اتاق‌های بازرگانی، کمتر ردپایی از دولتی‌ها وجود داشته باشد و این جایگاه حداقل کاملا خصوصی باقی بماند، اما این دوره از انتخابات حتی از زمان اعلام کاندیدا‌ها به نوعی با دخالت شدید برخی چهره‌های دولت مواجه شد و در نهایت کار به آنجا رسید که با رایزنی‌هایی که دولت انجام داده بود، قصد ورود و ارایه لیست مشترک با یکی از بازیگران اصلی انتخابات را داشت.

بر این اساس، کار به جایی رسید که علاوه بر اینکه دولت قصد داشت که لیست مشترک با چهره‌های شاخص بخش خصوصی برای حضور در این دوره از انتخابات اعلام کند، اما به دلیل مقاومت‌هایی که از سوی برخی سردمداران ائتلافی شاخص در اتاق بازرگانی تهران صورت گرفت، بخش خصوصی حاضر به ارایه لیست مشترک با چهره‌های دولتی نشد و البته بهای آن را هم پرداخت که نتیجه آن، عدم تایید صلاحیت مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و به نوعی رهبر اصلی ائتلاف مذکور شد.

اما کار به همین جا هم ختم نشد و در نهایت دخالت دولتی‌ها در روز انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران نیز که قرار بود سه شنبه هفته گذشته یعنی ۲ خردادماه برگزار شود، به اوج رسید تا جایی که خبر‌های دریافتی از سوی خبرنگار نشان می‌دهد که برخی از نمایندگان دولت با پرخاشگری و دلخوری از تصمیم رهبران ائتلاف برای فردا به منظور دریافت یک کرسی از هیات رییسه، زیر میز انتخاب هیات رییسه در روز سه شنبه هفته قبل زده‌اند و با اعلام تنفس، انتخابات را به یکشنبه یعنی فردا هفتم خردادماه موکول کرده‌اند.

شنیده‌های خبرنگار حکایت از آن دارد که دولت مخالفت جدی خود را با ترکیب اعلامی از سوی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که دارای ۴۰ نماینده بخش خصوصی است، اعلام کرده و درخواست دارد که حداقل یکی از کرسی‌های هیات نمایندگان را در این دوره از آن خود کند.

بر اساس ادعایی که برخی اعضای کنونی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح می‌کنند، بیشترین کارگردانی در این حوزه را جعفر فرجی، نماینده وزیر جهاد کشاورزی در اتاق تهران، محمدمهدی برادران معاون امور صنایع وزارت صمت و سیدجواد حاجی حسینی معاون حقوقی و مجلس این وزارتخانه دارند که البته با اعلام خبر انتصاب حاجی حسینی به عنوان مدیرعامل شرکت آسکوتک متعلق به ایمیدور در آلمان، این رقیب هم از گردونه حذف شده است.

در این میان البته برخی، نقش جدی را باید به علیرضا پیمان پاک، رییس کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران نسبت می‌دهند که نقش آفرینی فعالی در عرصه تعامل با بخش خصوصی به ویژه صادرکنندگان در دولت سیزدهم داشته و البته علاقمندی بسیاری هم به اتاق بازرگانی و ورود نیرو‌های نزدیک به خود در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و البته هیات رییسه این اتاق دارد.

حالا گفتگوی خبرنگار با برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که اوضاع به شدت در این حوزه بهم ریخته بوده و مشخص نیست که فردا دولتی‌ها آیا باز هم بازی را به هم می‌زنند و کرسی‌های هیات رییسه را هم از آن خود خواهند کرد یا با تعامل با بخش خصوصی اجازه می‌دهند که این نهاد در اختیار بخش خصوصی باقی بماند و به عنوان مشاوری امین، به کار خود به دور از دخالت‌های دولت ادامه دهد.

بر اساس خبر‌هایی که به خبرنگار رسیده، محمود نجفی عرب، محمدحسن فروزان فرد و رامین خسروخاور به عنوان گزینه‌های جدی ریاست بر اتاق بازرگانی تهران هستند که البته نجفی عرب به طور کامل مورد توافق ۹۰ درصد اعضای فعلی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی است و محمدحسن فروزان فرد با حمایت برخی از چهره‌های دولتی در این حوزه وارد شده است؛ هر چند که گزینه خسروخاور به عنوان گزینه‌ای که مورد نظر دولت است مطرح می‌شود.

در این میان البته اختلاف‌ها درون اعضای هیات نمایندگان بر سر انتخاب رییس اتاق همچنان وجود دارد، ولی با توجه به انسجامی که تیم حاضر در این حوزه وجود دارد تا حدودی این مشکل رفع شده بود و در نهایت مقرر بود که انتخابات هیات رییسه روز سه شنبه هفته قبل با ریاست محمود نجفی عرب، به ایستگاه پایانی برسد که دخالت دولت مانع از این کار شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، محمود نجفی عرب رییس، شهاب جوانمردی نایب رییس اول، فریال مستوفی نایب رییس دوم، عباس ارگون خزانه دار و فرزین فردیس به عنوان منشی هیات رییسه انتخاب شده بودند که حالا باید دید که آیا این فهرست تغییری خواهد داشت یا خیر.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: 6خرداد1402، کدخبر: 718577، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین