پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۸۹۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
خسروپناه گفت: در این چهار ماه فعالیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیده‌ام که در حوزه علوم انسانی به فناوری‌های نرم اجتماعی نیازمندیم. اصطلاح فناوری عموما در علوم مهندسی مطرح است در حالی که فناوری نرم در علوم انسانی ضرورت دارد.

شعارسال: در رویداد اعطای نخستین نشان عالی دانش در دانشگاه تهران حجت الاسلام والمسلمین «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در پیشرفت علم پیشرو هستند، بیان کرد: رشد و پیشرفت علمی امروز در واقع از منشا و از آثار و برکات علم و تلاش دانشگاهیان است و زحمات استادان بزرگ این دانشگاه هاست.

در حوزه علوم انسانی به فناوری‌های نرم اجتماعی نیازمندیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید اساتید تلاش کنیم علم را به حکمت تبدیل کنیم یا به تعبیری علم را به حکمت تعالی ببخشیم؛ حکمت علم است، اما علمی مبتنی بر تفکر و تعقل. حکمت علم است، اما علمی مبتنی بر عقل نظری و عملی. حکمت علم است، اما علمی مبتنی بر عقل معاش است.

خسروپناه افزود: اگر علمی مبتنی بر عقل نظری و عملی و معاد و معاش باشد، این علم کارآمد است و حوزه عمل و نظر را توأمان شامل می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: انتزاعی‌ترین علم فلسفه است و بعد از آن ریاضیات قرار دارد؛ آنگاه فلسفه حکمت می‌شود که انتزاع را به عمل و عینیت برساند. اگر فلسفه در بعد انتزاعی بماند و حکمت نظری به عملی وصل نشود، این علم حکمت نیست.

این استاد دانشگاه افزود: در این چهار ماه فعالیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیده‌ام که در حوزه علوم انسانی به فناوری‌های نرم اجتماعی نیازمندیم. اصطلاح فناوری عموما در علوم مهندسی مطرح است در حالی که فناوری نرم در علوم انسانی ضرورت دارد.

خسروپناه ادامه داد: اگر در علوم انسانی به تجریه بسنده کنیم و به نظریه در تکنولوژی‌ها نرسیم، علوم انسانی ما علم هست، اما حکمت نیست. ما در علوم کشاورزی به امنیت غذایی و در علوم پایه به هوش مصنوعی نیازمندیم. مقوله هوش مصنوعی، فناوری نرم و امنیت غذایی از ضروریات ماست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ۱۰ هزار هیأت علمی در دانشگاه‌ها فعالیت هستند، اما وقتی ۷۰ درصد واردات ما مربوط به مواد غذایی است یعنی علم کشاورزی ما علم هست، اما حکمت نیست. اگر هوش مصنوعی را بهنگام بررسی و بومی نکنیم و توسعه ندهیم، آینده روشنی در این زمینه نخوایم داشت.

*رتبه‌بندی معلمان ۴۲ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت

در ادامه رویداد اعطای نشان عالی دانش «علیرضا منادی سفیدان» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید بزرگان علم را به فرزندان خود معرفی کنیم تا فرزندان ما این افراد بزرگ را الگوی خود قرار دهند.

منادی ادامه داد: بعد از رویداد چهره‌های ماندگار حرکت تجلیل از چهره‌های علمی و دانشگاهی کشور مغفول مانده بود و حالا این امر مبارک با اعطای نشان عالی دانش مجددا مورد توجه قرار گرفته است.

او با بیان اینکه دانشگاه تهران قبله علمی کشور است، عنوان کرد: ما ایرانیان افتخار داریم که سال ۲۰۱۷ توسط یونسکو به عنوان کشوری دارای قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا شناخته شویم؛ ما ۱۷۵۰ سال پیش اولین دانشگاه به تام جندی شاپور را داشته‌ایم البته قبلا می‌گفتند کشور ایتالیا در این موضوع سردمدار بوده که این نظر تغییر کرد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: ما با این سابقه در دنیای علم و دانش بزرگانی، چون ابوعلی سینا را داشته ایم. امام خمینی گفته‌اند که بعد از ۱۴ معصوم، کسی مثل ابن سینا نیامده است و کتاب‌های او ترجمه و در دنیا استفاده می‌شد. امروز انواع دانشگاه‌های کشور و پژوهشگاه‌ها را در کشور داریم و حق ماست که نوبل بگیریم و به زودی باید با عظمت علمی به این جایزه برسیم.

منادی تاکید داشت: در مجلس شورای اسلامی ما برای رتبه‌بندی معلمان اقداماتی داشته ایم. آموزش و پرورش ایران با سابقه صدساله باید به سمت رتبه‌بندی معلمان می‌رفت که این اقدام صورت گرفت. این اقدام عنصر رقابت را وارد نظام کاری معلمان کشور کرد که منجر به افزایش کیفیت علمی آن‌ها خواهد شد. اجرای رتبه‌بندی معلمان برلی دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه داشت.

او خاطرنشان کرد: همچنین قانون جهش تولید و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با ۲۰ ماده از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای اعتلای علمی کشور است. قرار است سازمان ملی توسعه دانشگاه‌ها نیز شکل بگیرد و همه موانع مالیاتی، بورسی، گمرکی و… را از صادرات و تولیدات برداشته که به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند. همین حالا ۱۶۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت با مصوبلات کمیسیون آموزش برای طرح‌های حمایت مالی در نظر گرفته شده است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 8خرداد1402، کدخبر: 1362584، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین