پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۰۱۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
در آیین اعطای نخستین نشان عالی دانش در نماد آموزش عالی ایران به برگزیدگان نخستین نماد نشان عالی دانش در نماد آموزش عالی ایران، علاوه بر لوح تقدیر و نشان عالی دانش، ۲۰ قطعه سکه بهار آزادی اهدا شد.

شعارسال: اسامی برگزیدگان این نشان در شاخه‌های علمی مختلف به شرح ذیل است.

استادان اعظم ایرجی زاد، عباس بازرگان، احمدرضا دهپور، علی‌اکبر رشاد، عباسعلی زالی، حسین صفایی، سید کاظم علوی‌پناه، محمود فتوحی فیروزآباد، اردشیر قوام‌زاده، محمدمهدی کیانی، محمود مهرداد شکریه و محمدحسین نصر اصفهانی مفتخر به دریافت نخستین نشان عالی دانش کشور شدند.

اعطای ۲۰ قطعه سکه بهار آزادی به برگزیدگان نشان عالی دانش

«اعظم ایرجی زاد» استاد ممتاز فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و دانش‌آموخته دکتری فیزیک از دانشگاه ساسکس انگلستان است و بیش از ۱۵۰ مقاله علمی پژوهشی بین‌المللی تألیف و منتشر کرده است. این بانوی دانشمند نانوتکنولوژی ایران، سابقه ریاست دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و عضویت در کمیسیون جهانی اخلاق در علم و فناوری یونسکو را در کارنامه خود دارد. ایرجی‌زاد برنده جایزه علامه طباطبایی است که هم اکنون ریاست پژوهشکده جامع علوم و فناوری‌های همگرای دانشگاه صنعتی شریف را برعهده دارد.

«عباس بازرگان هرندی» دارای دکترای تحقیقات آموزشی از دانشگاه شیکاگو و پیتسبورگ (پنسیلوانیا)، دانشنامه آمارشناسی از مؤسسه آمار هندوستان، دانشنامه عالی برنامه‌ریزی آموزشی از مؤسسه بین‌المللی برنامه‌ریزی آموزشی در پاریس (IIEP) است. او از متخصصان حوزه ارزشیابی آموزشی و آغازگر نظام ارزیابی کیفیت در ایران است. بازرگان هرندی استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران و پایه‌گذار نظام اطلاعات آماری آموزش عالی کشور در مؤسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی آموزشی و مؤسس انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران در سال ۱۳۷۸، مؤسس رشته‌های جدید تحصیلی و مراکز مهم علمی، تلاش برای ایجاد پژوهشکده تعلیم و تربیت و عضو هیأت تحریریه فصلنامه بین‌المللی HIGHER EDUCATION POLICY و دارای آثار علمی متعدد و مرجع در حوزه تخصصی خود است.

«احمدرضا دهپور» استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، داروشناس و متخصص فارماکولوژی پزشکی دارای پژوهش‌های گسترده درباره رویکرد پاتوفیزیولوژیکی بیماری‌های مختلف است. دهپور پرکاربردترین پژوهشگر سال ۲۰۰۶ معرفی شد و بیش از ۸۵۰ مقاله پراستناد را در مجلات معتبر بین‌المللی تألیف و منتشر کرده است. این استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی پژوهش‌های گسترده در زمینه سلول‌های خون از منظر بیوشیمیایی و بیوفیزیکی انجام داده و دارای پژوهش‌های علمی و کاربردی با دانشگاه‌های خارجی است. دهپور برگزیده جشنواره علامه طباطبایی، دانشمند ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهان، برگزیده جشنواره رازی، پژوهشگر رتبه اول جشنواره ابن سینا و پژوهشگر رتبه اول وزارت بهداشت و عضو بورد فارماکولوژی ایران و رئیس مرکز تحقیقات طب تجربی است.

«علی‌اکبر صادقی رشاد» مؤسس مجتمع حوزوی امام رضا (ع) و رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران است. عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی را در کارنامه خود دارد و مؤلف بیش از چهل اثر در عرصه علوم انسانی اسلامی، دارنده چندین عنوان و جایزه ملی از جمله کسب عنوان «نظریه‌پرداز برجسته کشور» در جشنواره فارابی، برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب سال حوزه است و دریافت جایزه جهانی علوم انسانی، دریافت نشان علمی «دهخدا»، کسب عنوان پژوهش دینی برگزیده سال و دریافت تقدیر از یونسکو و ایسسکو از جمله افتخارات این استاد است.

«عباسعلی زالی» دانش‌آموخته دکتری ژنتیک گیاهی از دانشگاه کالیفرنیا، محقق در زمینه‌های ژنتیک کمی، اصلاح نباتات و ژنتیک و متخصص برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بخش کشاورزی است. عضویت انجمن ژنتیک ایران، عضویت فعال انجمن زراعت و اصلاح نباتات، وزارت کشاورزی، ریاست مرکز آمار ایران و ریاست پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران را در سابقه فعالیت‌های خود دارد. او همچنین مفتخر به دریافت جایزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تحقیقات در دانه‌های روغنی و جایزه جشنواره علامه طباطبایی است.

«حسین صفایی» فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه در رشته دکتری حقوق خصوصی و مؤلف و مترجم ۲۴ کتاب مرجع در حوزه حقوق مدنی و تطبیقی است. عضویت پیوسته فرهنگستان علوم، ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ریاست مؤسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران و سردبیر فصلنامه علمی تخصصی دانشنامه حقوقی از جمله فعالیت‌های علمی و پژوهشی ایشان است. صفایی دارای پیشینه تحصیل در علوم دینی است و تاکنون برنده چندین جایزه ملی و بین‌المللی شده که از جمله می‌توان به برگزیده جایزه علامه طباطبایی، برنده کتاب سال و کسب جایزه حقوق در فرانسه برای رساله دکتری موسوم به جایزه لویی میو اشاره کرد.

«سید کاظم علوی‌پناه» پایه‌گذار دکتری سنجش از دور و جی آی اس (GIS) در ایران بیش از ۳۰ عنوان جایزه ملی و بین‌المللی را کسب کرده است. انتشار چندصد مقاله و تألیف چندین کتاب، استاد نمونه کشوری، استاد نمونه دانشگاه تهران و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران، ارائه منشور هفتگانه برای همزیستی در جهان آینده و عضو منتخب اولین پنل بین دولتی خاک جهان در سازمان خوار و بار جهانی از جمله افتخارات ثبت شده در کارنامه علوی‌پناه است. او یکی از پنج دانشمند پراستناد سنجش از دور حرارتی در جهان است که نظریه «حرارت، شاخصی از هوشمندی جهان» را نیز ارائه داده است و کتابی هم با عنوان «گرما، پیشران جهان هستی» به اهتمام او در این زمینه تألیف و منتشر شده است.

«محمود فتوحی فیروزآباد» دانش‌آموخته دکترای مهندسی برق از دانشگاه ساسکاچوآن کانادا و مقالات و کتب علمی متعددی در زمینه مهندسی برق را تألیف و منتشر کرده است. این استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، ریاست دانشگاه صنعتی شریف، عضویت برجسته انجمن جهانی مهندسین برق و الکترونیک IEEE و عضویت در فرهنگستان‌های علوم جمهوری اسلامی ایران و علوم جهانی (TWAS) را در کارنامه علمی و پژوهشی خود دارد. او همچنین دارنده چندین عنوان برتر و جایزه از جمله مدال طلای سازمان جهانی حمایت از نخبگان WIPO، برنده جایزه جشنواره بین‌المللی خوارزمی و جایزه علامه طباطبایی است.

«اردشیر قوام‌زاده» استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران نخستین عمل پیوند مغز استخوان در ایران را در کارنامه علمی خود دارد. او پزشک نخستین تزریق سلول‌های قاتل لنفوستیک در ایران و استاد برجسته خون و انکولوژی، دارنده چندین عنوان و جایزه معتبر ملی و بین‌المللی است که جایزه جامعه پیوند مغز استخوان اروپا، جایزه مرکز تحقیقات بین‌المللی پیوند سلول‌های بنیادی دنیا در آمریکا، جایزه علامه طباطبایی، دارنده رتبه یک جشنواره رازی از جمله این عناوین و جوایز است. قوام‌زاده علاوه بر پژوهش‌های علمی و پزشکی ارزشمند، ریاست انجمن هماتولوژی و انکولوژی ایران، ریاست مرکز تحقیقات خون و سرطان و پیوند مغز استخوان و عضو مؤسس برجسته‌ترین محققان جهان را نیز در کارنامه خود دارد.

«محمد مهدی کیانی»، استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران دارای مدرک تخصصی در رشته بهداشت و تغذیه طیور از دانشگاه آیردین اسکاتلند است. این پژوهشگر و متخصص بهداشت و تغذیه طیور طراحی و فرموله نمودن نوعی ژل غذایی برای جلوگیری از دز هیدراته شدن جوجه در هچری و حمل‌ونقل و مشارکت در ساخت واکسن ضد کوکسیدیوز ماکیان و طراحی و فرموله نمودن نوعی مکمل رشد گیاهی در ماکیان به منظور حذف آنتی‌بیوتیک در غذای طیور را در کارنامه علمی و پژوهشی خود ثبت کرده است. او مقالات و کتاب‌های بسیاری در زمینه بهداشت دام و طیور را تألیف و منتشر کرده و عضویت پیوسته فرهنگستان علوم ایران، ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و عضویت در قطب علمی پاتوبیولوژی نیز از جمله فعالیت‌های علمی و اجرایی وی است.

«محمود مهرداد شکریه»، استاد ممتاز رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت، استاد نمونه کشوری و برگزیده جشنواره علامه طباطبایی، متخصص برجسته مهندسی مکانیک است و حضور مؤثری در بخش مهندسی دفاع مقدس داشته است. تجاری‌سازی و صادرات برخی از تحقیقات کامپوزیتی از اقدامات شکریه است و کتب و مقالات بسیاری در حوزه مکانیک کامپوزیت‌ها و حضوری مؤثر در عرصه سیاست‌گذاری توسعه فناوری کامپوزیت دارد.

«محمدحسین نصر اصفهانی» دارای دکترای تخصصی بیولوژی تولیدمثل را از دانشگاه کمبریج انگلستان، استاد تمام پژوهشگاه رویان بنیان‌گذار مراکز باروری و ناباروری در اصفهان است.

او بنیانگذار پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان را نیز در کارنامه علمی خود دارد. اصفهانی که انجام فعالیت‌های مهم علمی در زمینه شبیه‌سازی حیوانی، سلول‌های بنیادی و ژنتیک را در کارنامه علمی خود ثبت کرده، مسئول پروژه شبیه‌سازی گوسفند برای اولین بار در غرب آسیا نیز است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 8خرداد1402، کدخبر: 1362588، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین