پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
مدیرکل بهره برداری از معادن وزارت صمت گفت: در ایران بیش از ۱۰۰ هزار مرد وزن در مشاغل معدنکاری فعال هستند وآمار‌ها حاکی از حضور بیش از دو هزار و ۶۰۰ بانوی سرمایه گذار در معادن مختلف کشور است.

شعارسال: مجید عطایی پور رییس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هجدهمین همایش بزرگداشت روز معدن (نقش زنان در معدنکاری) ضمن تشکر از همکاری دختران دانشکده در برگزاری همایش بیان داشت که از ابتدای تشکیل دانشکده معدن پیش از انقلاب، تا دهه ۷۰ این رشته کاملا پسرانه بود و از دهه ۷۰ بود که این رشته هم از دختران و هم از پسران پذیرش دانشجو داشت.

وی با تاکید براینکه، نگاه به شغل معدنکاری نیازمند تغییر است افزود: متاسفانه گاهی اوقات تصویر نادرستی از معدن‌کاری در فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده می‌شود مانند تصویر فردی با چهره سیاه که در ۳۰۰-۴۰۰ متری زیر زمین کار می‌کند و فقط چشم‌ها و دندان‌هایش سفید مانده است. شکی نیست که کار معدن از جمله شغل‌های سخت به حساب می‌آید؛ اما استخراج مواد معدنی از دل زمین فقط یکی از ۱۰- ۱۲ فرصت شغلی این رشته است. شغل‌های دیگری مانند کار‌های اکتشافی، فرآوری، شیمیایی، مدیریتی و طراحی هم برای این رشته وجود دارد. مهندسان معدن همچنین در حوزه‌هایی مانند مکانیک سنگ، ساخت نیروگاه‌ها، سدها، جاده‌ها و تونل‌ها می‌توانند فعالیت کنند. در بسیاری از موارد مهندسان معدن پیشروتر از مهندسان سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. اگر گستردگی مشاغل مهندسی معدن در نظر گرفته نشود، این تصور به وجود می‌آید که زنان نمی‌توانند در معدنکاری موفق باشند.

عطایی پور با بیان این که حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستند، افزود: نزدیک به ۳۰ درصد ورودی‌های استعداد درخشان و دکتری هم دختر هستند. همچنین بانوانی هستند که به عنوان هیئت علمی در رشته معدن مشغول به کار هستند. وی با یادآوری اینکه روز ملی معدن در سال ۱۳۶۷ از سوی هیئت وزیران تصویب شد، اظهار کرد: نخستین همایش روز معدن به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۸۱ برگزار شد که ۲ سال به دلیل کرونا تعطیل بود و سال ۱۴۰۱ احیا شد.

تعداد بازدید : 5

 

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اخبار معدن، تاریخ انتشار: 10خرداد1402، کدخبر: 66233، www.akhbaremadan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین