پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
یکی از معضلات پیش روی شرکت آب و فاضلاب لرستان سنتی بودن شبکه، فرسودگی و رسوب زدگی است؛ معضلی که موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای شهروندان شده است...

شعار سال: در برخی مناطق استفاده از چاه های فاضلاب همچنان کاربرد دارد که نه فقط آلودگی منابع آب زیرزمینی را به دنبال دارد بلکه در بلند مدت سبب فرونشست ساختمان ها و خیابان ها هم می شود.

نبود تصفیه خانه در برخی شهرستان ها هم از دیگر مواردی است که دفع فاضلاب را با مشکل مواجه کرده است. مسئولان شرکت آب و فاضلاب می گویند بیش از 500 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای شبکه فاضلاب، خطوط انتقال و ساخت تصفیه خانه نیاز است که تأمین آن کاری دشوار است.

*پس زدگی فاضلاب

یکی از شهروندان خرم آبادی با اشاره به این مطلب که ریختن فاضلاب به رودخانه معضلی جدی است، به همشهری می گوید: این اقدام واقعا آلودگی محیط و تهدید سلامت شهروندان را به دنبال دارد.

«حسین زینی وند» می افزاید: همچنین فرسودگی شبکه های فاضلاب سبب می شود که در فصل زمستان با پس زدگی آن روبرو شویم که واقعا آزار دهنده است. یکی از شهروندان بروجردی هم با بیان این که شبکه فاضلاب بروجرد به شکل سنتی است بیا ن می کند: بخش عظیمی از فاضلاب به صورت چاه دفع می شود که معضلاتی را به وجود می آورد.

«رضا ترابی » می افزاید: در شهر با تعداد زیادی خاور روبرو هستیم که مشغول تخلیه چاه های فاضلاب هستند.

وی ادامه می دهد: گاهی مشاهده می شود که از این خودروها فاضلاب نشت می شود که آلودگی معابر را هم به دنبال دارد.

*ضرورت دفع اصولی فاضلاب

یکی از شهروندان پلدختری نیز در گفت و گو با همشهری اظهار می کند: دفع اصولی فاضلاب باید در دستورکار متولیان قرار بگیرد. «علی ملکی» می افزاید: این در حالی است که بسیاری از شهرستان ها از داشتن تصفیه خانه محروم هستند. وی ادامه می دهد: طول عمرشبکه های فاضلاب در برخی شهرستان ها به بیش از3 دهه می رسد که نیازمند توجه جدی متولیان است.

*گلایه های شهروندان را می پذیرم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در پاسخ به گلایه شهروندان در مورد سنتی بودن شبکه های فاضلاب در برخی مناطق به همشهری می گوید: به سنتی بودن و فرسودگی و رسوب زدگی شبکه های فاضلاب واقف هستیم. «حمیدرضا کرم وند» می افزاید: عمر برخی شبکه های فاضلاب از 30 سال هم تجاوز می کند، از طرف دیگر فاضلاب برخی مناطق شهرها هم به رودخانه می ریزد.

وی یکی دیگر از مشکلات را نبود تصفیه خانه فاضلاب در برخی شهرستان ها عنوان می کند.

کرم وند می گوید: با وجود این که در برخی شهرستان زمین مورد نیاز برای ساخت تصفیه خانه تملک و محصورشده اما به دلیل نبود اعتبار،

کرم وند می گوید: با وجود این که در برخی شهرستان زمین مورد نیاز برای ساخت تصفیه خانه تملک و محصورشده اما به دلیل نبود اعتبار، عملیات اجرایی آغاز نشده است.

*وضعیت شبکه های فاضلاب

مدیرعامل شرکت آبفای استان اشاره می کند: تاکنون در خرم آباد 300 کیلومتر شبکه جدید اجرا شده است و300 تا 350 کیلومتر دیگر باید ساخت شود.

وی ادامه می دهد: برای انجام آنها 130 میلیارد تومان اعتبار نیازاست.

کرم وند اظهارمی کند: تصفیه خانه خرم آباد با 3 مدول روبروی پادگان باباعباس درحال فعالیت است.

وی با بیان این که شهرستان پلدختر تصفیه خانه فاضلاب دارد، می گوید: حدود 30 تا 40 کیلومتر از شبکه فاضلاب آن باقی مانده است که به 12میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کرم وند در مورد وضعیت شهرستان کوهدشت هم بیان می کند: کوهدشت تصفیه خانه ندارد اما زمین مورد نیاز تملک و محصور شده است و به محض تأمین اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی می افزاید: خط انتقال فاضلاب کوهدشت اجرا شده است اما بخشی از شهر که درحال توسعه است نیاز به مطالعه و اجرای خط انتقال دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان این که اجرای 140کیلومتر از شبکه فاضلاب شهرستان هم باقی مانده است، می گوید: برای ساخت شبکه های باقی مانده و تصفیه خانه اعتباری 100میلیارد تومانی نیاز است.

کرم وند مشکل اصلی شهرستان کوهدشت را هم سرازیر شدن فاضلاب به رودخانه داخل شهر بیان می کند.

* معضل فاضلاب بروجرد

این مسئول با اشاره به وضعیت فاضلاب شهرستان بروجرد می گوید: بروجرد تصفیه خانه دارد اما به بهره برداری نرسیده است زیرا دفع فاضلاب در بروجرد به صورت چاه است.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای شبکه فاضلاب در بروجرد را 120 میلیارد تومان عنوان می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان درباره وضعیت فاضلاب نورآباد هم می گوید: این شهرستان هم تصفیه خانه ندارد اما زمینش تملک و محصور شده است.

وی با اشاره به این که فاضلاب نورآباد هم مانند خرم آباد داخل رودخانه ریخته می شود بیان می کند: اجرای شبکه فاضلاب به اعتباری 50 میلیارد تومانی نیاز دارد.کرم وند بیان می کند: شهرستان الشتر هم از داشتن تصفیه خانه بی بهره است اما زمین مورد نیاز تملک و محصور شده است.

وی ادامه می دهد: حدود 700 متر از خط انتقال آن باقی مانده اما هنوز انشعابی واگذار نشده است زیرا بدون تصفیه خانه نمی شود این کار را انجام داد.

این مسئول با اشاره به این که شرکت آبفا هم به عنوان متولی تصفیه خانه نمی تواند فاضلاب را در رودخانه رها کند، می گوید: 35 تا 40 میلیارد تومان برای ساخت تصفیه خانه نیاز است.

*وضعیت دورود وخیم است

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب لرستان با بیان این که دورود هم تصفیه خانه ندارد اما زمین آن تملک ومحصور شده است، می افزاید: وضعیت شهرستان دورود و ناصرالدین خیلی وخیم است چون فاضلاب به رودخانه سرازیر می شود و نیاز به 4 ایستگاه پمپاژ دارد.

وی بیان می کند: برای اجرای شبکه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ و ساخت تصفیه خانه در دورود به 130 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت آبفای لرستان می افزاید: الیگودرز تصفیه خانه دارد و در زمینه شبکه های فاضلاب با مشکل خاصی روبرو نیست فقط بخشی از شبکه باقی مانده است که اعتباری 24 میلیارد تومانی نیاز دارد.

کرم وند به شهرستان ازنا هم اشاره می کند و می گوید: ازنا هم تصفیه خانه ندارد اما زمین مورد نیاز آن تملک و محصور شده است؛ فاضلاب ازنا سنتی و به صورت چاه است.وی ادامه می دهد: برای ساخت تصفیه خانه، اجرای شبکه و خط انتقال شهرستان ازنا 50میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

*لزوم تزریق اعتبار

مدیرعامل شرکت آبفای لرستان به شهرهای جدید هم اشاره می کند و می گوید: کار مطالعاتی و تهیه نقشه شهرهای جدید با هزینه شرکت مدیرعامل شرکت آبفای لرستان به شهرهای جدید هم اشاره می کند و می گوید: کار مطالعاتی و تهیه نقشه شهرهای جدید با هزینه شرکت انجام شده است اما تاکنون ردیف اعتباری برای آنها مشخص نشده است و یک ریال از این بابت دریافت نکرده ایم.

وی تأکید می کند: در صورتی که اعتبار مورد نیاز به شرکت آبفای استان تزریق شود اجرای شبکه ها یا ساخت تصفیه خانه درکمترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت.

* معضل سنتی بودن شبکه فاضلاب

مدیر روابط عمومی وآموزش همگانی شرکت آبفای لرستان پس زدگی فاضلاب و آلودگی رودخانه ها را از جمله چالش های سنتی و قدیمی بودن شبکه های فاضلاب بیان می کند.

«مهدی بابایی» اظهار می کند: مناطقی مانند پشت بازار، درب دلاکان، اسدآبادی که شبکه فاضلاب آنها سنتی است با پس زدگی فاضلاب مواجه هستند،مناطقی مانند فلک الدین هم که فاضلاب آنها داخل رودخانه می ریزد آلودگی دارند.وی مشکل دیگر پیش روی اجرای شبکه های فاضلاب را نبود معبر مناسب می داند.

بابایی می گوید: تنگ بودن برخی کوچه ها مانند پشت بازار و انتهای نگارستان ها تا ترمینال الشتر اجازه اجرای شبکه را نمی دهد.مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفای استان معتقد است: وجود چاه های فاضلاب، آلودگی منابع آب زیرزمینی و فرونشست ساختمان ها و معابر را به دنبال دارد.بابایی با اشاره به شکایت شهروندان در مورد پس زدگی فاضلاب به ویژه در فصل زمستان می گوید: سعی خود را در زمینه برطرف کردن این مشکل به کار خواهیم گرفت.وی می افزاید: با وجود مشکلات مالی پیش روی شرکت اما اجرای شبکه های فاضلاب را در مناطق شهری آغاز کرده ایم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری استانی، تاریخ انتشار: 3 شهریور 1395، کد مطلب: -:www. ostani.hamshahrilinks.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین