پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
یک متخصص بیماری های چشم گفت: کار با رایانه می‌تواند موجب آسیب‌های چشمی و سندرم بینایی ناشی از رایانه شود.
شعار سال: دکتر سید محمد باقر ابطحی یک متخصص بیماری های چشم اظهار کرد: به طور کلی کار با رایانه به ویژه در طولانی مدت می‌تواند موجب آسیب‌های چشمی و خستگی چشم ‌شود، این مشکلات چشمی ناشی از استفاده از رایانه را "سندرم بینایی ناشی از رایانه" (CVS) می نامند که بسیار شایع است.

او با بیان اینکه 50 تا 90 درصد از افرادی که با صفحه نمایش رایانه کار می کنند، حداقل برخی از نشانه های این سندرم را نشان می دهند، ادامه داد: کودکانی که در طول روز به صفحه بازی های ویدئویی قابل حمل و یا رایانه در محل تحصیل یا منزل خود خیره می شوند، نیز می توانند مشکلات چشمی مربوط به استفاده از رایانه را بروز دهند، چرا که سندرم CVS زمانی اتفاق می افتد که هنگام کار با رایانه، بارها و بارها در حال انجام حرکتی مشابه باشیم.

این جراح پلاستیک و ترمیمی چشم، افزود: تغییر کنتراست، سوسو زدن و تابش های خیره کننده دایمی صفحه نمایش رایانه، باعث می شود با ادامه فعالیت این سندرم بدتر شود؛ به ویژه اگر نور و موقعیت رایانه نامناسب باشد.

دکتر ابطحی گفت: کاهش فعالیت و یا استفاده نکردن از رایانه باعث درمان و از بین رفتن تاثیرات خود به خودی‌ بیماری می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد؛ البته این بیماری یکی از علت های خشکی چشم است و از نشانه های آن می توان تاری دید، دوبینی، خشکی و قرمزی چشم، سوزش چشم، سردرد و درد گردن یا پشت را نام برد.

او توصیه کرد: هنگام کار با رایانه بهتر است هر ۱۵ دقیقه برای چند ثانیه چشم خود را ببندیم و به آن استراحت دهیم، روشنایی های موجود در اطراف خود را به گونه ای تغییر دهیم که انعکاس بر روی صفحه نمایش رایانه کاهش یابد و اگر پنجره ای نزدیک به نمایشگر رایانه شما باعث انعکاس می شود، می‌توانیم تا زمان برطرف شدن نور، صفحه نمایش خود را بچرخانیم و یا پرده ها را ببندیم.

این جراح پلاستیک و ترمیمی چشم اضافه کرد: در صورتی که شدت نور لامپ ها زیاد است، می توانیم با نصب دیمر، شدت آن را تنظیم کنیم و یا از چراغ مطالعه‌ای استفاده کنیم که قابلیت تنظیم برای نور در سمت مناسب را دارا باشد.

او استفاده از فیلترهای ضدانعکاس بر روی صفحه نمایش را نیز در محافظت از چشم ها موثر دانست و گفت: پلک زدن با تعداد کافی برای مرطوب نگه داشتن چشم ضروری است و باید اطمینان پیدا کنیم که هر سیستمی که برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، از نظر ارتفاع و شرایط نوری مناسب باشد.

با اندکی تخلیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خانواده و زنان، تاریخ انتشار: 4 آبان 1395، کد مطلب: 5833380 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
بسیار مطلب خوبی برای سلامت چشم بود متشکرم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین