پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
در پی کشته شدن 45نفر و مصدوم شدن 103 نفر از هموطنان کشورمان به علت برخورد قطار سمنان با تبریز که راهی مشهد بود وزیر راه و‌ شهرسازی از تمام مردم و بخصوص بازماندگان این حادثه ناگوار عذرخواهی کرد وتسلیت گفت.

شعار سال: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مردم استان آذربایجان اظهار داشت:مردم آذربایجان عزیز، در سوگ جوانان و خانواده‌های عزیز از دست داده خود نشسته‌اند. نه تنها آذربایجان که تمام مردم ایران و تمام ارکان جمهوری اسلامی از حادثه تلخ و غمبار تصادف قطار تبریز_ مشهد در ناحیه سمنان-دامغان متأثر است. اینجانب به سهم خود این ضایعه تأسف‌بار را به شما آذربایجانی‌های عزیز و تمام مردم ایران تسلیت می‌گویم. فراتر آنکه، از آن روی که این اتفاق در حوزه مدیریت تحت نظارت اینجانب واقع شده است از خانواده‌های داغدار، آسیب‌دیدگان و تمام آذریان عزیز؛ بویژه مردم بزرگوار تبریز، اسکو، مرند، مراغه، آذرشهر و خوی که مستقیماً عزیز از دست داده‌اند یا آسیب دیده‌اند و همچنین تمام مردم ایران که از این حادثه متأثر شده‌اند پوزش می‌خواهم. اینجانب پس از دریافت خبر حادثه، تمام وجهه‌ همت و توان خود را به‌کار بردم تا به کمک آسیب‌دیدگان بشتابم. لذا، ضمن دستور تشکیل فوری کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، مدیر عامل شرکت راه‌آهن را به منطقه اعزام کرده و خودم نیز بلافاصله به سمت سمنان حرکت کردم. تمام گزارش‌های نهادهای امدادی را دریافت کردم و برای عیادت مجروحان راهی بیمارستان شدم. طبیعی است که در این لحظات تمام مردم ایران نگران حادثه هستند و خانواده‌های مسافران با نگرانی بیشتری موضوع را پی‌گیری می‌کنند. لذا در جمع خبرنگاران حاضر شده و اطلاعاتی را که تا آن لحظه به‌دست آورده بودم در اختیار مردم گذاشتم. اینک مطلع شده‌ام که بخشی از این پاسخ ایجاد ابهام کرده‌است، اجازه بدهید اگر نقصی در بیان من در آن شرایط بوده و موجبات آزردگی کسانی را فراهم ساخته است، از این بابت نیز پوزش بخواهم.

 

 

طی سال‌های گذشته اتفاق‌های ناگواری در حوزه راه برای مسافران کشور رخ داد. سقوط هواپیما، آتش گرفتن اتوبوس، خروج قطار از ریل و...در دولت گذشته بیش از 30 سانحه مرگبار رخ داد ولی هیچ‌کدام از مسئولان وقت نه تنها استعفا ندادند بلکه حاضر به عذرخواهی از مردم هم نبودند. ولی در حادثه‌ برخورد قطار سمنان با تبریز که راهی مشهد بود مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از سمت خود استعفا داد و وزیر راه از مردم به صورت رسمی عذرخواهی کرد.

پذیرش اشتباه از سوی مسئولان می‌تواند مرهمی باشد بر درد کسانی که عزیزان خود را از دست دادند. حال پنج روز پس از برخورد دو قطار مسافری در مسیرهای تبریز- مشهد و سمنان – مشهد، کمیسیون سوانح راه‌آهن که بلافاصله پس از این سانحه کار خود را آغاز کرد نخستین اطلاعیه رسمی خود درباره چگونگی این اتفاق را رسانه‌ای کرد.این کمیسیون در گزارش خود آورده است از ابتدای بروز سانحه تاکنون، با بازدید از محل وقوع حادثه، با برگزاری جلسات متعدد شبانه‌روزی نسبت به بررسی اسناد مربوطه، مستندات و سایر شواهد گردآوری‌شده از جمله مکالمات ضبط شده و وقایع ثبت شده سیستم علائم الکتریکی و راهبر قطارها و همچنین تحقیق از تعداد قابل توجهی از عوامل مختلف درگیر حادثه اقدام کرده است و این بررسی‌ها کماکان ادامه دارد.

در این حادثه متأسفانه تعدادی از مسافرین و مأموران قطار جان خود را از دست داده و تعدادی از مسافرین نیز دچار مصدومیت می‌شوند. بر این اساس سه سالن انتهایی قطار تبریز - مشهد و 5 سالن قطار سمنان - مشهد در اثر برخورد دچار حریق می‌شوند.مطابق اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت وقایع، ترمز قطار تبریز-مشهد در ساعت شش و بیست دقیقه به علت برودت‌ هوا آزاد نگردیده و باعث توقف قطار شده است.

ساعت 7 صبح کشیک مأموران مرکز کنترل CTC مستقر در شاهرود خاتمه یافته و مأموران جدید جایگزین می‌شوند. در ساعت 7:08 لکوموتیوران قطار تبریز - مشهد به کنترل ترافیک شاهرود اعلام می‌کند: «به علت یخ‌زدن ترمز قطار، در کیلومتر 291 متوقف هستیم که پس از رفع عیب، ادامه مسیر خواهیم داد. «در همان ساعت قطار مسافری سمنان - مشهد با 110 نفر مسافر با مجوز مرکز کنترل CTC شاهرود وارد ایستگاه گرداب شده و در ساعت 7:09 به صورت عبوری به سمت ایستگاه هفتخوان حرکت می‌کند.کاردان مرکز کنترل CTC با لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد تماس برقرار نموده و به صورت شفاهی (مطابق مکالمات ضبط شده) از طریق بی‌سیم در ساعت 7:15 مجوز خاموش کردن سیستم ATC قطار و ادامه سیر تا ایستگاه هفتخوان را به لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد اعلام می‌کند و قطار در ساعت 7:18 از محل توقف حرکت می‌کند.ساعت 7:22 قطار مسافری سمنان - مشهد با سرعت 117 کیلومتر بر ساعت (سرعت مجاز) با قطار تبریز - مشهد برخورد می‌کند. اما با توجه به اینکه بررسی حوادث و سوانح ریلی نیازمند دقت و بررسی همه‌جانبه است، لذا اعلام مسببین حادثه در دست بررسی بوده که حداکثر نتایج آن ظرف 10 روز اعلام خواهد شد.

اعلام خطای واقعی در حادثه برخورد قطار
در این باره نیز اکبر ترکان رئیس کمیته پیگیری حادثه قطار مسافری با اعلام اینکه سیستم اتوماتیک کنترل قطار (ATC) در حادثه برخورد دو قطار در سمنان بدرستی اعلام خطا کرده است، گفت: این سیستم به صورت دستی خاموش می‌شود که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.بدین جهت در حال بررسی مراحل کار تصمیم‌گیری برای خاموش کردن سیستم کنترل اتوماتیک قطار هستیم تا اگر قصوری صورت گرفته مشخص شود.

وی تأکید کرد:‌سیستم‌های اتوماسیون در خصوص هر دو قطار بخوبی عمل کرده و به قطار سمنان- مشهد اطلاع داده مسیر برای تردد بسته بوده و به همین دلیل چراغ را قرمز کرده است.در حالی که در روزهای اول این سانحه تأسف بار معاون اول رئیس جمهوری از تمام بخش‌ها خواست که این اتفاق ناگوار سیاسی نشود و تمام مسئولان نسبت به این حادثه بسیار متأسف هستند اما مواضع برخی رسانه‌ها، چهره‌های سیاسی و برخی از نمایندگان مجلس نشان از آن دارد که این مسأله رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است.

بررسی رویکرد‌های رسانه‌ای جبهه مخالفین دولت نشان می‌دهد که این اتفاق ناگوار ملی به ابزاری برای تخریب دولت تبدیل شده است. در این بین از سوی نمایندگان مجلس نیز مواضع مختلفی اتخاذ شده است. در حالی که برخی نمایندگان از ضرورت استیضاح وزیر راه سخن می‌گویند برخی دیگر معتقدند که استیضاح راهکار درستی برای ترمیم مشکلات موجود نیست.

وزیر راه باید پاسخگو باشد
احمد همتی نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف مدیریت در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: وزیر راه و شهرسازی باید در خصوص برخورد دو قطار مسافربری در هفتخوان پاسخگو باشد و استیضاح وی به نمایندگان بستگی دارد.وی با بیان اینکه در ایران دیمی کار می‌کنیم، تصریح کرد: کل مجموعه سیستم ریلی کشور با مسائل مختلفی از جمله حوادث، کمبود امکانات و ضعف مدیریت مواجه است.

استیضاح وزیر،‌ کار درستی نیست
در عین حال شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز در مجلس گفت:به نظر می‌رسد در کنار تجهیز خطوط ریلی به سیستم و تجهیزات به‌روز باید کارکنان و پرسنل آن نیز مورد آموزش‌های کامل قرار بگیرند تا بعد از این دیگر شاهد دخالت نیروی انسانی در سیستم‌های موجود نباشیم.وی با بیان اینکه با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مشکلی حل نمی‌شود گفت: استیضاح و برکناری وزیر جز اینکه پروسه فعالیت‌های موجود در وزارتخانه را مختل کند نتیجه دیگری به همراه ندارد و بیشترین آسیب را به اجرای طرح‌های موجود خواهد زد.

«آخوندی» برای وزارت راه ساخته نشده
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در حادثه اخیر به‌نوعی به مدیرعامل راه‌آهن توصیه کردند که استعفا کند تا خطر استیضاح از آقای آخوندی برطرف شود.وی تصریح کرد: آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی ساخته نشده و شاید بهتر بود وزارتخانه‌ای که تکالیف کمتری دارد به وی محول شود.

تضعیف آخوندی ضربه به امنیت مردم است
همچنین پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اعلام اینکه استعفای مدیرعامل راه‌آهن در حادثه برخورد دو قطار و کشته شدن جمعی از مردم کشور کافی است، گفت: در این موضوع نباید سراغ وزیر راه و شهرسازی رفت و تضعیف وی ضربه بزرگی به امنیت مردم است.نماینده مردم تهران با ابراز گلایه از جو به وجود آمده و سوء‌استفاده از این حادثه در جهت تضعیف دولت، گفت: متأسف هستیم که مسائل خدماتی در حوزه مردم عمدتاً سیاسی می‌شود درحالی که نباید اینگونه باشد.

عذرخواهی تلفنی وزیر راه از نمایندگان
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تماس تلفنی وزیر راه و عذرخواهی وی بابت اظهاراتش در خصوص برخورد دو قطار، گفت:‌ این عذرخواهی به موضوع استیضاح ربطی ندارد و استیضاح به قوت خود باقی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 11 آذر 1395، شماره : 6371 صفحه:

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین