پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
به نقل از روابط عمومی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی محمدهادی زاهدی وفا در اولین جلسه کارگروه تدوین سیاست‌های کلی اصل ۴۵ قانون اساسی گفت: ایران ازنظر منابع طبیعی جزء ۱۰ کشور غنی دنیا است و هم ازلحاظ معدنی و هم ازلحاظ ذخایر هیدروکربوری شرایط مناسبی داریم.

شعار سال: مشاور رئیس‌جمهور گفت: در راستای تبدیل منابع طبیعی به دارایی‌های مولد و پایدار تدوین سیاست‌های کلی اصل ۴۵ قانون اساسی آغاز شد.

آغاز تدوین سیاست‌های کلی اصل ۴۵ قانون اساسی

به نقل از روابط عمومی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی محمدهادی زاهدی وفا در اولین جلسه کارگروه تدوین سیاست‌های کلی اصل ۴۵ قانون اساسی گفت: ایران ازنظر منابع طبیعی جزء ۱۰ کشور غنی دنیا است و هم ازلحاظ معدنی و هم ازلحاظ ذخایر هیدروکربوری شرایط مناسبی داریم.

وی با بیان اینکه استفاده مؤثر از این منابع درگرو فهم مشترک همه اجزاء حاکمیت از آن و داشتن به نقشه راه مشترک برای پیشرفت کشور در این زمینه است؛ افزود: متأسفانه در حال حاضر حتی یک حسابداری ساده از میزان ذخایر کشور نداریم که بر اساس آن سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در اصل ۴۵ قانون اساسی موارد مهمی در مورد انفال و ثروت‌های عمومی ذکر کرده، تصریح کرد: متأسفانه در این سال‌ها توجهی به این اصل نشده و عملاً ارتباط عمودی این اصل قانون اساسی و سیاست‌ها و قوانین بعدی روشن نیست.

زاهدی وفا اضافه کرد: مقام معظم رهبری به اصل ۴۵ قانون اساسی و موضوع منابع طبیعی و عدالت بین نسلی توجه ویژه‌ای دارند و بر اساس رهنمود‌های ایشان بهره‌برداری از منابع طبیعی باید به سرمایه‌های مولد و پایدار تبدیل شوند و برای تحقق چنین هدفی وقت زیادی باقی نیست.

به گفته رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در حال حاضر هر یک از دستگاه‌ها و بخش‌های حاکمیت به منابع طبیعی نگاه جزیره‌ای دارند؛ وزارت صمت به دنبال توسعه صنایع فولاد است درحالی‌که سازمان محیط‌زیست از دریچه دیگری به این موضوع نگاه می‌کند و در همان زمان وزارت نیرو به فکر منابع آب است.

مشاور رئیس‌جمهور تأکید کرد: باید با تدوین سیاست‌های کلی اصل ۴۵ قانون اساسی راه را برای پیاده‌سازی یک الگوی جامع پیشرفت در بخش منابع طبیعی و انفال هموار کنیم، اگر بهره‌برداری به رشد اقتصادی پایدار و ایجاد سرمایه‌های مولد منجر نشود نتیجه تنها خام فروشی و تخریب محیط‌زیست خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات صندوق توسعه ملی، افزود: ما برای استفاده بهینه از منابع نفت ابتدا حساب ذخیره ارزی را ایجاد کردیم که تقریباً تجربه موفقی نبود؛ بعدازآن هم صندوق توسعه ملی ایجاد شد، اما می‌بینیم که نبود سیاست‌های روشن در مورد منابع طبیعی موجب شده این صندوق هم امروز وضعیت مناسبی نداشته باشد.

مشاور رئیس‌جمهور در پایان تأکید کرد: جلسات کارگروه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که خروجی کار در مدت قابل قبولی به دولت و سپس به دفتر مقام معظم رهبری ارائه گردد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نود اقتصادی، تاریخ انتشار:۲۶ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۱۵۳۳۵۸، www.90eghtesadi.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین