پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
استان چهارفصل لرستان گنجینه طبیعت‌گردی ایران‌زمین است که همچون نگینی سبز و زیبا می‌درخشد و صحنه‌های بی‌بدیلی را به نمایش گذاشته است. اینجا لرستان است ساعت به‌وقت زیبایی؛ پایتخت طبیعت ایران سرزمینی سرسبز و بکر است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خدادادی بی‌شماری را در دل خود جای‌داده است. استان لرستان با […]

شعار سال: استان چهارفصل لرستان گنجینه طبیعت‌گردی ایران‌زمین است که همچون نگینی سبز و زیبا می‌درخشد و صحنه‌های بی‌بدیلی را به نمایش گذاشته است.

اینجا لرستان است ساعت به‌وقت زیبایی؛ پایتخت طبیعت ایران سرزمینی سرسبز و بکر است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خدادادی بی‌شماری را در دل خود جای‌داده است.


استان لرستان با گستره‌ای نزدیک به ۳۰ هزار کیلومترمربع در جنوب غربی ایران واقع‌ و از کهن‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود، طبیعت زیبا و بی‌همتای این دیار، آثار تاریخی و باستانی کم‌نظیر، کوه‌های سر به فلک کشیده، آبشارهای منحصربه‌فرد، دره‌های شگفت‌انگیز، دشت‌های بهشتی، پل‌های تاریخی متعدد، جنگل‌های انبوه بلوط، رودخانه‌ها و تالاب‌های زیبا، جلوه‌های بی‌نظیری را به رخ گردشگران می‌کشد و عزم هر انسانی را برای حضور در لرستان جزم می‌کند.

استان چهارفصل لرستان از جاذبه‌های طبیعی و رنگارنگ فراوانی برخوردار است که بیشترین سهم را از مناظر دیدنی و طبیعی به خود اختصاص داده و به دلیل آب‌وهوای کوهستانی زیباترین طبیعت هستی را در دل خود دارد.

خرم‌آباد پایتخت طبیعت و مهد تاریخ و تمدن ایران‌زمین

شهرستان خرم‌آباد بزرگ‌ترین شهر لُر نشین ایران در مرکز استان لرستان و در میان دره‌های زاگرس قرارگرفته که آثار تاریخی و طبیعی فراوانی دارد قلعه فلک‌الأفلاک، موزه مردم‌شناسی، گرداب سنگی، سنگ‌نبشته، مناره آجری، پل صفوی، پل شاپوری، کاروان‌سرای میرزا سید رضا، غار دوشه، مخملکوه، خانه آخوند ابو، مقبره باباطاهر، حمام گپ نشان از قدمت، فرهنگ و تمدن این شهر تاریخی دارد.

قلعه فلک الافلاک، میراث دوره ساسانیان

فلک الافلاک، قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد است که نمادی از قدمت، فرهنگ و تمدن دیار استان لرستان را به نمایش گذاشته است، این اثر خاص و ناب تاریخی بر بلندای تپه‌ای در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد و معماری منحصربه‌فرد این بنای تاریخی را همچون نگینی در مرکز شهر خرم‌آباد قرار داده است.


نام قدیم این دژ محکم شاپور خواست، به ۱۲ برجی نیز شهرت داشته و نام فعلی این قلعه به معنای آسمان نهم و بالاترین فلک است؛ زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک سبب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

دریاچه کیو، نگین فیروزه‌ای خرم‌آباد

دریاچه کیو با مساحت هفت هکتار و عمق بین سه تا هفت متر در شمال غرب شهر خرم‌آباد قرار دارد که زیستگاه مناسبی برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است؛ آب زلال و عمیق این دریاچه به رنگ آبی و نیلی است که از چشمه تأمین می‌شود.

این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های فصلی و خودجوش است که از سرچشمه‌های مخملکوه و با نشات از طریق چشمه‌های کف دریاچه تأمین می‌شود؛ در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهربازی و چشم‌انداز زیبایی وجود دارد که جلوه خاصی به شهر داده است.

بیش از ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده‌ای از این آبشارها در مسیر رودخانه‌های این استان قرارگرفته که می‌توان از آبشارهای بسیار زیبا و دیدنی شهرستان دورود نام برد.


دورود؛ سرزمین آبشارهای خروشان

شهرستان دورود که در منطقه‌ای دشت مانند واقع‌شده و بخش کوچکی از آن بر کوهپایه قرار دارد یکی از زیباترین شهرستان‌های ایران محسوب می‌شود که به دلیل طبیعتی دیدنی و سرسبز دارای شهرت زیادی در میان علاقه‌مندان به گردشگری طبیعی در جای‌جای دنیا است و مناطق دیدنی مانند آبشار بیشه، آبشار تله زنگ، دریاچه گهر، آبشار ازنادر، کوه پریز، غار وقت و ساعت، غار ماهی کور و بابا هور تنها قسمتی از زیبایی‌های طبیعی این شهرستان است.

آبشار بیشه، چشمه‌ همیشه جوشان

آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در ۶۵ کیلومتری خرم‌آباد- دورود در کنار راه‌آهن تهران- جنوب و نزدیکی ایستگاه بیشه قرار دارد که سالانه پذیرای مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور است.


آبشار بیشه با چشم‌اندازی زیبا با ارتفاع ۴۸ متر و عرض ۲۰ متریکی از عریض‌ترین آبشارهای کشور است، در بالای آبشار چشمه‌های پُر آب متعددی از دل کوه می‌جوشد و زمزمه‌کنان در وسط ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند؛ در کنار کوه‌های بلند و جویبارهای زلال، نسیم خنکی در دل درختان سرسبز می‌تراود که بیشه را دل‌نشین می‌کند و رودخانه و نهرهای خروشان این منطقه جنگلی- کوهستانی را دیدنی‌تر می‌کند.

دریاچه گهر، نگینی زیبا در دل اشترانکوه

دریاچه گَهَر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود قرارگرفته که از مرتفع‌ترین دریاچه‌های ایران محسوب می‌شود؛ این دریاچه بزرگ با مساحت ۱۰۰ هکتار بر روی گسل اصلی زاگرس قرار دارد و در وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده است؛ یکی از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی کشور محسوب می‌شود که از ذوب برف‌های اشترانکوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب‌بندی که از ریزش کوه پدید آمده است.

زیبایی چشم‌نوازی در منطقه‌ این دریاچه دیده می‌شود به‌طوری‌که آب این دریاچه از چشمه‌ها، آبشارها و سراب‌های اشترانکوه پُرشده و انواع بوته‌ها، درختان، گیاهان و گل‌های زیبایی اطراف این دریاچه را پوشانده است و به‌عنوان نگین فیروزه‌ای، از جاذبه‌های طبیعی و بکر استان لرستان به شمار می‌رود.


غار وقت و ساعت از عجایب طبیعت

غار وقت و ساعت در نزدیکی یکی از طولانی‌ترین و زیباترین دره‌های زاگرس به نام دره نگار قرارگرفته است؛ این غار در فضایی با کانی‌های آهکی به عرض هفت متر، طول ۲۰ متر، و ارتفاع هشت متر پدید آمده است و در گوشه سمت راست آن مجرای چشمه‌های دائمی قرار دارد؛ عاملی که این غار کوچک را منحصربه‌فرد ساخته، قطع و وصل آب چشمه آن در زمان‌های معین است که پس از یک ساعت قطع آب دوباره آب از درون چشمه به آهستگی و با سروصدا جریان می‌یابد و چشمه به اوج آبدهی خود می‌رسد سپس میزان آبدهی کم شده و بار دیگر کاملاً قطع می‌شود.

هر دوره قطع و وصل کامل آب حدود یک ساعت طول می‌کشد و منظم‌ترین زمان عملکرد آن فصل پاییز است که آبدهی چشمه به حداقل می‌رسد؛ چشمه اسرارآمیز "وقت و ساعت” در طول سال همیشه آب دارد و در مدت‌زمان معین سرشار از آب است و در مدت‌زمان دیگر کاملاً خشک می‌شود و این جوشش و بی‌آبی به‌طور متناوب همیشه ادامه دارد.


لرستان، زیستگاه ماهی کور

غار ماهی کور در نزدیکی تنگ هفت لرستان، محل زندگی نادرترین ماهی‌های جهان به نام ماهی کور است، این‌گونه ماهی دارای بدنی شفاف است که توانایی دیدن ندارد، ماهی کور به‌طور کامل کور است و هیچ‌گونه آثاری از چشم خارجی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود و به دلیل این‌که در آب‌های زیرزمینی و در تاریکی غارها زندگی می‌کنند به ماهی کور غاری معروف است.

غار ماهی کور اولین غار ماهی حقیقی جهان است که گونه‌ای ماهی کمیاب در آن زندگی می‌کند و تاکنون ۴۰ گونه ماهی بدون چشم در آب‌های آن شناسایی‌شده است.


الیگودرز؛ از آبشار آب سفید تا دشت لاله‌های واژگون

شهرستان الیگودرز در شرق استان لرستان واقع‌شده که به دلیل آب‌وهوای معتدل بیشترین سهم از مناظر دیدنی و طبیعی استان لرستان را به خود اختصاص داده است به‌طوری‌که ۱۱ آبشار ازجمله آبشار آب سفید، آبشار چکان، آبشار تاف، آبشار وارگ و دشت دالانی، رشته‌کوه اشترانکوه و رشته‌کوه تمندر در این شهرستان قرار دارد.

آبشار آب سفید، عروس زیبای لرستان

آبشار آب سفید یکی از طبیعی‌ترین و زیباترین آبشارهای کشور است که در بخش بشارت الیگودرز واقع‌شده است، این آبشار با ارتفاعی بیش از ۶۰متر از تونلی در دل کوه بیرون می‌آید و سرچشمه آن بعد از گذشت سالیان دراز هنوز هم در پرده ابهام باقی‌مانده است.


این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد و به علت اینکه آب آن به‌صورت مخلوط با هوابراثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید درمی‌آید به آب سفید معروف شده است.

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

یکی از مناظر دیدنی که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند دشت لاله‌های واژگون الیگودرز است، دشت لاله‌های واژگون الیگودرز به‌عنوان بزرگ‌ترین دشت لاله واژگون جهان یکی از مناظر دیدنی این شهرستان است که در فصل بهار دامنه‌های زاگرس پوشیده ازگل‌های زیبا‌ی لاله واژگون در رنگ‌های سرخ و زرد می‌شود.

یکی از رویشگاه‌های لاله واژگون "دشت دالانی” الیگودرز با دو هزار و ۹۰۰ هکتار است که با قرار گرفتن این دشت زیبا در ارتفاعات اشترانکوه و احاطه شدن توسط کوه‌های دیگری همچون مورزرین ، قالی کوه ، شاه کول و نسارتخت زیبایی آن را صدچندان کرده است و در این دشت زیبا و منحصربه‌فرد دو نوع نادر از گل‌های لاله واژگون به نام‌های "سوسن چلچراغ” و "اشک مریم” با ارتفاعی بالغ‌بر ۱۲۰ سانتی‌متر می‌روید.


بروجرد؛ از قدیمی‌ترین مسجد غرب کشور تا چشمه‌زارهای کم‌نظیر

آثار فاخر تاریخی و مذهبی نظیر مساجد امام و جامع، بقاع متبرکه امامزادگان مدفون در این شهرستان، وجود مناطق بکر و حیرت‌آور طبیعی و گردشگری نظیر ونایی، سراب کرتول، گلدشت زیبا و خیال‌انگیز، تپه چغا، پارک فدک، خانه‌های تاریخی بروجرد، توده زن، تک‌درخت، مسیر محور بیرانشهر و چندین نمونه ریزودرشت دیگر هوش هر بیننده صاحب‌ذوقی را ربوده است.

مسجد امام بروجرد؛ بزرگ‌ترین مسجد تاریخی غرب کشور

مسجد امام بروجرد به‌عنوان بزرگ‌ترین مسجد تاریخی در غرب کشور متعلق به دوره قاجاریه است که دارای صحن بزرگ ایوان، شبستان و سه درگاه بزرگ است که در سرای حافظیه، راسته پارچه‌فروش‌ها(خیابان جعفری) و خیابان صفا(نزدیک سه‌راه جعفری) باز می‌شوند؛ این اثر که در قالب آثار ملی به ثبت رسیده است، دارای کاشی‌کاری‌های خشتی و کتیبه‌ای و پنجره‌های مشبک چوبی و آجری بوده است.


گلدشت؛ نگین درخشان دامنه‌های زاگرس

منطقه زیبای گلدشت بروجرد با انبوه درختان و باغات میوه با آن جاده رؤیایی محصورشده با درختان کهن‌سال منطقه‌ای بکر و سرسبز را تشکیل داده است.

وجود چشمه‌سارها و آب روان در این منطقه در کنار دشت خیال‌انگیز آن کلکسیونی کامل را از انواع عناصر و جاذبه‌های طبیعی تشکیل داده است که همچون نگینی درخشان بر دامنه‌های زاگرس تلالو می‌کند.


ونایی، روستایی خیال‌انگیز در دامنه کوهساران پرآب بروجرد

در مسیر شمال غرب بروجرد که راه می‌افتیم در فاصله ۱۲ کیلومتری از مرکز شهر به منطقه‌ای رؤیایی می‌رسیم؛ ونایی منطقه‌ای است که عناصر مختلف گردشگری شامل ۱۰ قله مرتفع، دشت پائین‌دستی، انبوه درختان، چشمه‌سارها ورودهای پر آب است که سمفونی زندگی و تازگی را به زیبایی می‌سرایند.

هر آنچه زندگی و نشاط را در اذهان تداعی کند در این تکه از بهشت زمینی دیده می‌شود، به‌واسطه وجود سرچشمه‌های گوناگون، بیشه‌زارها، کوه‌های مرتفع، یک قلعه تاریخی و یک دهنه غار در این روستا ونایی را در فهرست روستاهای هدف گردشگری استان لرستان قرار داده است.


سلسله؛ دیار کهمان و گلهو

شهرستان سلسله در شمال استان لرستان واقع‌شده که به‌واسطه آب‌وهوای خنک، طبیعت بکر و بی‌نظیری دارد که یکی از پر بازدیدترین مناطق تفریحی استان است به‌طوری‌که وجود سه منطقه نمونه گردشگری، طبیعت بکر، چشمه‌سارها و سرابهای بی‌نظیر، سلسله را به یکی از زیباترین شهرستانهای لرستان تبدل کرده است و اغلب این شهرستان را به‌ نام «بهشت لرستان» میشناسند.


کهمان، نگین سبز سلسله

منطقه نمونه گردشگری کهمان پوشیده از چشمههای پرجوشوخروش و درختان گردوی چند صدساله زیبایی است که جلوه خاص و بینظیری را به این منطقه بخشیده است.


سرچشمه ابتدایی رودخانه کهمان، چشمه تخت شاه و چشمههای اطراف آن است که پس از جاری شدن در درون دره کهمان، آب چشمه سرابخاصو و دیگر چشمهها به آن پیوسته و رودخانه کهمان را تشکیل میدهد که در کنار این رودخانه درختان کهن‌سال گردو و بید رشد کرده و سایهساری بهشت گونه را به وجود آوردهاند.

آبشار گلهو، شگفتی در دل کوه‌های سلسله

آبشار گلهو با ارتفاع تقریباً ۲۰ متر در دره‌ای پر از درختان زیبای بلوط، کشتزارهای صیفی و حبوبات و در نزدیکی روستای کاکارضا خودنمایی می‌کند که در دامنه کوه‌های الشتر واقع‌شده و وجود دره‌های پر آب، گیاهان، خزندگان و آبزیان کوچک در بالای آبشار بر زیبایی منطقه افزوده است.


در روبه‌روی آبشار منظره بسیار زیبایی از درختان سرو و بلوط بر پهنه زیبای دشت چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، منطقه نمونه گردشگری گلهو، ییلاق عشایر روستا است که به‌عنوان کمپینگ گردشگری عشایری مورداستفاده قرار میگیرد.

ازنا؛ از تونل برفی تا طبیعت شگفت‌انگیز

شهرستان ازنا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان است و مناطق گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی زیادی در این شهرستان وجود دارد که می‌توان به ۴ بقعه متبرکه به نام‌های امام‌زاده قاسم، شاهزاده ابراهیم مؤمن آباد، امام‌زاده سید محمد مد آباد و شاهزاده زید و قاسم در دهستان جاپلق شرقی و بناهای قلعه باجول، خانه اربابی سیدآباد، قلعه آشورآباد، عمارت مرزیان، حمام و قنات موشله و مسجد گنجه اشاره کرد.

تونل برفی، زیباترین جلوه شگفتی

تونل برفی به‌صورت طبیعی در زیر برف و یخ‌های دامنه اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا به وجود آمده است، طول این تونل بالغ‌بر ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۲٫۵ تا ۳ متر است؛ این شگفتی بینظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف است که در درهای زیبا واقع‌شده است.


براثر ریزش بهمن‌های سهمگین درون این تونل تودهای از برف تشکیل می‌شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف‌ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا به وجود می‌آید؛ ذوب شدن برف‌ها آب روانی به شکل تونلی به عرض ۱۰ متر و ارتفاع سه متر در زیر یخچال‌ها ایجاد کرده است و تا بالای سراشیبی دره امتدادیافته است و با رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا کاهش می‌یابد و قطرات آب سرد از سقف بر صورتتان چکه می‌کند.

پلدختر سرزمین پل‌های تاریخی، تالاب‌های زیبا و غارهای شگفت‌انگیز

آثار باستانی و چشم‌انداز طبیعی شهرستان پلدختر قدمتی دیرینه وبرگ زرینی از هزاره‌های تاریخ در گذرگاه اسرارآمیز بشر دارد که می‌توان به از غار کلماکره، تالاب‌های پلدختر، کاروانسرای چمشک و پل‌دختر نام برد و به گوشه‌ای از مهم‌ترین مناطق گردشگری این شهرستان می‌پردازیم.

آبشار افرینه، تجسم زیبایی طبیعت

افرینه آبشاری بسیار کهن، زیبا و پر آب است که در کنار جاده‌ی اصلی پلدختر به خرم‌آباد و در کنار روستایی به همین نام قرار دارد و پوشش جنگلی اطراف آبشار را درختان بلوط ، زالزالک و مو در برگرفته است.


آب‌وهوای روستا و آبشار افرینه در زمستان نسبتاً سرد و در تابستان گرم بوده و عبور رودخانه کشکان از شمال منطقه در تعدیل آب‌وهوا و حاصلخیزی منطقه حائز اهمیت است؛ سرچشمه آبشار افرینه در ۳۸ کیلومتری جنوب خرم‌آباد قرار دارد و از تلاقی رودهای چشمک و افرینه تشکیل می‌شود و به رودخانه کشکان می‌ریزد.

غار افسانه‌ای کلماکره یکی از گنجینه‌های بزرگ کشف‌شده در جهان

غار کلماکره از غارهای باستانی و کهن لرستان است که داستانی شگفت‌انگیز و سرنوشتی پر از راز و رمز دارد.

این غار در بخش مرکزی شهرستان پلدختر واقع‌شده و یکی از شش گنجینه بزرگ کشف‌شده در جهان است؛ دهانه‌های دوقلوی غار در پناه صخره‌ای شیب‌دار دیدی کاملاً کور دارد، به همین دلیل تاکنون دهانه‌های آن ازنظرها پنهان مانده است.

ارتفاع غار از سطح زمین حدود ۶۵۰ متر است که دهانه آن به‌طرف دره‌ای عمیق گشوده شده و از منظرگاه آن می‌توان جلگه سیمره و کشکان را مشاهده کرد.


تالاب‌های پلدختر مناظری چشم‌نواز برای گردشگران

تالاب‌های فصلی و دائمی گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه ازجمله تالاب‌های شهرستان پلدختر است که تالاب «گری بلمک» با بیش از ۵۰۰ هکتار وسعت بزرگ‌ترین آن‌هاست.

تالاب‌های پلدختر که از زیبایی و طراوت خاصی برخوردار است محل زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده‌ای و اردک سرسبز و دارای گیاهانی همچون سرخس آبزی، پونه، یونجه، شبدر، جلبک سبز، شقایق و خارشتر است.


تالاب‌های این شهرستان در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر پلدختر قرار دارند و با مهاجرت پرندگان از مناطق سیبری این تالاب‌ها چشم‌انداز زیبایی پیدا می‌کنند که چشم هر رهگذری را مجذوب خود می‌کند.

چهارفصل بودن لرستان، این نگین سرسبز و زیبا در میان رشته‌کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس صحنه‌ای بی‌بدیلی را خلق کرده که در این گزارش تنها گوشه‌ای کوچک از زیبایی‌های بکر این استان به‌صورت مختصر مطرح شد؛ این سرزمین زیبایی‌های خیال‌انگیز همچون تکه‌ای از بهشت ناب ایران‌زمین خوان پربرکت خود را گسترانده و قدوم مهمانان را انتظار می‌کشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری ونیزان، تاریخ انتشار 6 شهریور 95 ، کد مطلب:: www.venizan.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
بیشتر شبیه افسانه هستتا یک واقعیت در ایران. واقعا از تبلیغات گردشگری داخلی غافل هستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین