پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نماینده سازمان ملل در سوریه به جای نمایندگی سازمان ملل، بیشتر نمایندگی آمریکا را می کرد، گفت که وی در پی تجزیه سوریه بود.

شعار سال: علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری «کنفرانس امنیتی تهران؛ نظم امنیتی منطقه ای در غرب آسیا»، اظهار داشت: بنده در این کنفرانس سخنرانی و پنل «ایران و نظم نوظهور منطقه ای غرب آسیا» را مدیریت خواهم کرد.

وی افزود: تحولات پرسرعت این منطقه و تاثیر آن در جهان، موجب شد که در کشورهای مورد نظر در غرب آسیا تحولاتی پیش آید که به سرعت حرکت می کند؛ طوری که سرعت تحولات بیشتر از سرعت تهدیدات است.

ولایتی با تاکید بر اینکه سرعت تحولات در تاریخ معاصر و حتی تاریخ متاخر بی نظیر است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در منطقه حرف اول را به لحاظ تاثیرگذاری می زند. این هم به این دلیل است که در کشور یک ظرفیت بسیار مهم فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و این ظرفیت ها می تواند از قوه به فعل تبدیل شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاکید حضرت امام (ره) بر صدور انقلاب تصریح کرد: برخی فکر می کردند این صدور فیزیکی است، اما امری فرهنگی است و طبیعی است که این انقلاب از مرز ما عبور کند.

وی با اشاره به محقق نشدن آرزوی آمریکائی ها گفت: آمریکا نمی تواند وضعیت کدخدایی دنیا را داشته باشد، یعنی به آنها اجازه نمی دهند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ایران به دلیل ارتباطاتی که با خیلی از پیشکسوتان مبارزه در لبنان، سوریه و جاهای دیگر داشته، توانسته کمک کند تا زنجیره مقاومت که از عراق و سوریه شروع می شود و به لبنان و فلسطین می رسد، حفظ شود و حلقه طلایی مقاومت یعنی سوریه را با کمک مردم و بشار اسد نجات دهد.

وی در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری کنفرانس امنیتی تهران گفت: شناخت منطقه و ارائه تحلیل دقیق از آن، تولید و تقویت ادبیات فکر و ایده، مشارکت در تصمیم سازی، موج سازی-اجماع سازی و آینده پژوهی نظم امنیتی غرب آسیا از اهداف این همایش است.

ولایتی با اشاره به زمان برگزاری همایش افزود: کنفرانس امنیتی تهران در ۲۱ آذرماه ۹۵ در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سخنرانان این اجلاس گفت: حدود ۱۲ مرکز تحقیقات و پژوهشی با هم کمک کرده اند تا این اجلاس برگزار شود و به احتمال زیاد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آن را افتتاح خواهد کرد و افراد در حوزه های مختلف تخصصی در این پنل ها شرکت خواهند کرد.

وی اذعان داشت: میهمانانی از کشورهای غرب آسیا هم دعوت شده اند تا دیدگاه ها از زوایای مختلف مورد بررسی قرار بگیرند.

ولایتی با اشاره به دوبار تهاجم آمریکا به عراق در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: تصور آمریکائی ها این بود که بتوانند پایگاهی در عراق داشته باشند اما هوشیاری مردم و نوری مالکی باعث شد آمریکائی ها از این سرمایه گذاری بهره کافی را نبرند. ولی به دنبال این هستند که اگر بتوانند، نفوذ خود را حفظ کنند اما مردم عراق هوشیار هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عملیات آزادسازی موصل در عراق افزود: آمریکا می خواست وانمود کند که آزادی موصل جز با کمک آمریکا ممکن نیست، اما آقای العبادی اعلام کرد که با کمک ارتش، حشدالشعبی و مردم می شود موصل را آزاد کرد. البته برخی از کشورها مثل ترکیه ادعاهایی داشتند اما مردم عراق نشان دادند که توانایی آزادی موصل را دارند.

وی اظهارداشت: سفر آقای بارزانی به بغداد بعد از ۴ سال حکایت از این دارد که حکومت مرکزی فرصت پیدا کرده است.

ولایتی در ادامه گفت: نماینده سازمان ملل در سوریه (دیمیستورا) به جای اینکه ماموریت سازمان ملل را نمایندگی کند، بیشتر نمایندگی آمریکا را می کرد. دیمیستورا نظرش این بود که یک حکومت شورایی محلی در شرق حلب تشکیل شود و این یعنی تجزیه سوریه که بشاراسد زیر بار آن نرفت. تقریباً کسی شک ندارد که دیر یا زود حلب آزاد خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحولات یمن نیز گفت: همینکه مردم یمن زیر بمباران توانستند دولت یمن را متشکل از علی عبدالله صالح و حوثی ها تشکیل دهند، نشان داد منصورهادی هیچ کاره و مزدور عربستان است.

وی در ادامه اظهارداشت: بدون تردید امنیت منطقه باید به دست کشورهای منطقه و یا کشورهایی که با منطقه ارتباط راهبردی دارند، ایجاد شود. ایران، عراق، سوریه و لبنان نشان داده اند می توانند علی رغم کارشکنی هایی که بیگانگان می کنند، امنیت منطقه را حفظ کنند.

ولایتی در خصوص تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران نیز گفت: در این خصوص تصمیم باید در هیئت نظارت بر برجام گرفته شود و به صورت پیش بینی نمی شود موضوع را بیان کرد. همه اتفاق نظر داریم که این مصوبه جدید نقض برجام است. اگر قطعی شود و رئیس جمهور آمریکا آن را امضاء کند، قطعاً جمهوری اسلامی پاسخ محکم و مقتضی خواهد داد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ملاقات با فرستاده ویژه پوتین گفت: در ملاقاتی که داشتیم مباحث مختلفی مورد بحث قرار گرفت که عمده آن درباره سوریه بود. با روسیه اشتراک نظر داریم که تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود. با هرگونه پیشنهاد برای تجزیه سوریه هر دو مخالفیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران و روسیه مصمم هستند که به دولت سوریه کمک کند تا حلب آزاد شود، افزود: تروریست ها به خصوص النصره باید از بین بروند و شهرهای سوریه حتماً باید آزاد شوند.

ولایتی در ادامه با اشاره به وتوی پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت توسط روسیه و چین گفت: این اقدام مهم بود زیرا مقدمه ای برای تجزیه سوریه بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما و روسیه معتقدیم بشاراسد رئیس جمهور قانونی سوریه است و باید کار خود را تمام کند. معتقدیم تروریست نمی تواند به میانه رو و تندرو تقسیم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای امنیت غرب آسیا، کشورهای منطقه باید با هم اندیشی بتوانند ساختارهای همکاری های منطقه ای را شکل داده و یا بازسازی کنند. بدون همکاری های منطقه ای ایستادن مقابل دشمنان و صهیونیست ها غیر ممکن است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 16 آذر 1395، کد مطلب: 3842555:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین