پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از کم توجهی برخی دستگاه های شهری به اجرای امینانه نیت واقف انتقاد کرد و گفت: به راحتی تغییر کاربری هایی انجام می شود که با روح وقف مخالف است درحالی که می توان به گونه ای عمل کرد که ضمن برآوردن نیت واقف بهره های دیگر از آنها گرفت.
شعار سال: حجت الاسلام ‌علی محمدی در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه امروز در مصلی امام خمینی ادامه داد: در صورتی که سنت حسنه وقف در کشور ساری و جاری شود بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه برطرف خواهد شد.

وی درعین حال افزود: هیچ سازمانی در کشور نیست که از وقف بی بهره بوده باشد، وقف یک حرکت اقتصادی و اجتماعی برای حل مشکل های اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

به گفته وی، وقف طولانی کننده عمر انسان است زیرا اکنون نام بسیاری از واقفانی که از گذشته دور اقدام به وقف کرده اند زنده است و این امر بیانگر طولانی کردن عمر انسان توسط وقف است.

وی توجه جدی به امر وقف در کشور را خواستار شد و گفت: توجه به سنت حسنه وقف در کشور باید بیش از پیش احیا شود.

حجت‌اسلام محمدی افزود: وقف اگر در کشور ساری و جاری شود می تواند بسیاری از مشکل های اقتصادی و اجتماعی جامعه را برطرف سازد.

سخنران پییش از خطبه های نمازجمعه تهران با بیان اینکه اکنون هیچ دستگاه و سازمان و نهادی در کشور نیست که از خدمات وقف بهره نگرفته باشد تاکید کرد: انتظار می رود همه سازمان های مذکور در احیای فرهنگ وقف در کشور کوشا باشند.

حجت الاسلام محمدی به فعالیت بیش از 70 هزار مسجد موقوفه در کشور اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر سازمان ها و نهادها همه مردم از وقف بهره برده اند از این رو تلاش برای تبلیغ فرهنگ وقف یک ضرورت همگانی است.

وی وقف را بهترین ملاک برای کسانی دانست که تلاش دارند دنیا را گذرگاه آخرت کنند و گفت: کسانی که سرمایه ای دردنیا کسب کرده اند با وقف آن در راه خدا خود را آزاد ساخته و این ثروت را زینت خود قرار می دهند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که وقف عمر انسان را طولانی می سازد به فردی اشاره کرد که اوایل امسال یکصد میلیارد تومان از دارایی های خود را وقف کرد و گفت: اکنون این فرد نامی جاودانه برای خود ایجاد کرده است.

وی وقف را نشانه توجه متمکنین جامعه به نیازمندان دانست و بر حفظ این روحیه در جامعه تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: وقف اجازه نمی دهد انسان تنها به فکر خود باشد بلکه توجه به افراد جامعه از خصوصیات وقف است.

حجت الاسلام محمدی پیشنهاد داد: همه نهاد های جامعه برمعرفی خدمات وقف در کشور و مطرح کردن نام وقف کوشش فراوان داشته باشند.

سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه تهران وقف را سرمایه ای ارزشمند برای کل جامعه دانست و گفت: مردم از این سرمایه عظیم بهره های فراوانی برده و می برند.

وی با بیان این که اکنون ثروتمندترین وزارتخانه کشور وزارت نفت است افزود: برخی از مراکز مربوط به این وزارتخانه از املاک مربوط به موقوفات بهره گرفته اند و برخی پالایشگاه ها و تاسیسات نفتی که در زمین های وقفی است.

حجت الاسلام محمدی سازمان انرژی اتمی را نیز از بهره گیران موقوفات کشور توصیف کرد و ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش، شهرداری ها، وزارت مسکن و شهرسازی، حوزه های علمیه همگی از موقوفه ها بهره گرفته اند.

وی سپاه، بسیج، وزارت اطلاعات، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت کشور و دیگر نهاد های کشور را بهره گیران دیگر املاک وقفی ذکر کرد و گفت: هرکس به هراندازه ای که از سرمایه وقف بهره مند شده است در راه تبلیغ فرهنگ آن کوشا باشد.

سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران وقف را سنت پیامبر دانست و خواستار آن شد در جمع مسوولان کشور به این حکم الهی پرداخته شود تا فرهنگ وقف در جامعه بیش از پیش احیا شود.

وی با بیان اینکه طبق برآورد انجام شده بیش از 10 هزار فقره اموال و املاک موقوفات کشور در اختیارحاکمیت و نظام است، افزود: انتظار می رود تا دولت مردان و مسوولان نظام برای مطرح کردن این حکم الهی جدیت به خرج دهند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه صدا و سیما که رسانه ای موثر در هدایت افکار جامعه نیز از سرمایه وقف بهره مند است، افزود: این رسانه باید برای تبلیغ فرهنگ وقف تلاش کند.

وی در عین حال بر ضرورت اهتمام ائمه جمعه و جماعت برای تبلیغ فرهنگ وقف بیش از پیش تاکید کرد و گفت: تبلیغ آنها بررواج فرهنگ وقف اثرگذار خواهد بود.

سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران با رد این مطلب که مردم دیگر اعتمادی برای وقف ندارند افزود: سخن نادرستی است زیرا از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از 25 هزار موقوفه توسط مردم وقف شده درحالی که از سال 1389 که تبلیغ فرهنگ وقف در اولویت قرار گرفت بیش از 50 درصد اینها برای این سال های اخیر بوده است.

وی گفت: اگر تبیین و تبلیغ فرهنگ وقف در اولویت سازمان ها، دولت، مجلس و قوه قضاییه قرارگیرد موجب می شود مردم بیش از پیش واقف شوند زیرا که این آمادگی در آنها وجود دارد.

حجت الاسلام محمدی درباره نگرانی افرادی که نمی دانند سرمایه اندوخته خود را به چه کسی بدهند که امین باشد گفت: بهترین جا وقف است زیرا مدیریت آن برخود واقف است و می تواند درباره آن تصمیم بگیرد.

وی تبیین احکام مربوط به وقف در جامعه را خواستار شد تا مردم بیشتر با وقف آشنا شوند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی شرایط وقف خواستار معرفی وقف آسان شد و براجرای امینانه نیت وقف تاکید کرد.

سخنران پیش از خطبه نمازجمعه تهران برآموزش احکام وقف بر مردم تاکید کرد و گفت: باید مردم را برای وقف جمعی آموزش داد.

وی از تصویب وقف جمعی خبر داد و گفت: این وقف روش خوبی برای همه افراد جامعه است تا واقف شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 19 آذر 1395، کد مطلب: 82338853، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین