پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۱۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
در حالی که میلیاردها تومان از سرمایه شهر در مجتمع صنفی – صنعتی کرج خاک می خورد و دو سال از وعده مدیران برای گشودن درهای آن به روی مشاغل مزاحم شهر می گذرد اما متاسفانه هنوز اقدامی جدی برای رفع موانع پیش روی بهره برداری از آن انجام نشد.
شعارسال: در دهه های هفتاد و هشتاد بود که اما و اگرهای فعالیت مشاغل مزاحم و زیان آور در بافت مسکونی شهرها باری دیگر مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفت و از شهرداری‌ها و مجامع امور صنفی خواسته شد تا سریعا نسبت به ساماندهی و تجمیع آنها در شهرکها و مجتمع های صنفی صنعتی اقدام کنند.

مطالبه ای که گرچه در ابتدا با مخالفت شدید اتحادیه های صنفی مواجه شد و آنان از هر روزنه ای برای بی اعتبار کردن مصوبات قوای مجریه و مقننه استفاده کردند اما از آنجا که قانون صریحا نظرش را اعلام کرده بود، چاره ای جز تسلیم شدن و عقب نشینی وجود نداشت!

آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای همسایگان، اخلال در آرامش روانی شهروندان، آلایندگی زیست محیطی، تشدید ترافیک و مشکلات شهری، مخدوش کردن نظام بصری شهر، سد معبر، تهدید جانی شهروندان در پی وقوع هرگونه انفجار یا آتش سوزی در واحدهای صنفی مزاحم، نبود بستر صحیح نظارتی بر عملکرد آنان به دلیل پراکندگی در سطح شهر، یکپارچه نبودن تعرفه دستمزد و اجرت و غیره از جمله مشکلات حضور مشاغل مزاحم و زیان آور در بافت مسکونی شهرهاست که متاسفانه اراده جدی برای ساماندهی آنها مشاهده نمی شود.

مدیران شهری کرج در اواخر دهه هفتاد با استناد به مفاد و تباصر قانونی تجمیع مشاغل مزاحم (بند20 ماده 55 قانون شهرداریها) برای انتقال واحدهای صنفی تحت پوشش 8 اتحادیه؛ آهنگران، صنایع فلزی، درودگران و مبل گران، فلز تراشان، آلومینیوم کاران، خطاطان و تابلوسازان، کانال سازان و شیشه و آیینه کاران به خارج محدوده شهر به جمع بندی مثبت رسیدند و پس از آن رایزنی ها برای انتخاب مکانی مناسب برای فعالیت زیر مجموعه های اتحادیه های فوق الذکر آغاز شد.

پس از اما و اگرهای فراوان در نهایت قرعه به نام 320 هکتار از اراضی تحت مالکیت «شرکت خدمات عمومی فولاد ایران» درآمد و در سال 1381 با واریز رقمی قابل توجه به حساب این شرکت ملی دولتی «شهرک صنفی صنعتی کرج» با ظرفیت پذیرش حداقل دو هزار واحد صنفی جانمایی شد و مردم را به خارج کردن مشاغل مزاحم از درون شهر در آینده ای نزدیک امیدوار ساخت.

گرچه هنوز مسئولان کرجی در راه اندازی نخستین شهرک صنفی ویژه مشاغل مزاحم اندر خم یک کوچه اند و در فصل بی حسی و عادت نفس نفس می زنند اما حقیقت این است که اکنون هزاران واحد صنفی مزاحم به صورت مجاز و غیر مجاز در جای جای شهر آزادانه فعالیت دارند و با انواع و اقسام مزاحمت ها و آلودگی ها مردم را به ستوه آورده اند؛ پر واضح است که مشاغلی همچون آهنگری، کانال سازی، تابلوسازی و غیره با سر و صدای زیاد و ده ها مشکل دیگر نباید جواز فعالیت در داخل محلات شهر را داشته باشند و از آنجا که در ابتدای شکل گیری شهرها اراده ای برای برخورد با آنها وجود نداشته، امروز آنها همچون قارچ های سمی همه جا روییده اند و خلاصی از آنها چندان آسان نیست یا خداقل در کوتاه مدت ممکن نیست!

در هر روی، با آغاز عملیات ساخت کارگاه ها و واحدهای تجاری در مجتمع صنفی کرج با قدر السهم مشخص برای هر اتحادیه صنفی، مسئولان از گشایش آن در ابتدای سال 1390 خبر داده بودند که اکنون با گذشت نزدیک به سه سال از موعد مقرر هنوز اراده ای برای افتتاح آن به چشم نمی خورد و مشکلات مربوطه در زمین ادارات پاسکاری می شود و کسی حاضر نیست تقصیر به گردن بگیرد!

به گفته روسای اتحادیه های صنفی، هم اکنون عملیات احداث مغازه ها به پایان رسیده و در صورت هماهنگی و همکاری ادارات برق، آب، گاز، مخابرات و شهرداری می توان در کمتر از چند ماه نسبت به استقرار نزدیک به دو هزار واحد صنفی مزاحم در مجتمع صنفی کرج مبادرت ورزید.

* واحدهای صنفی را باید در سال 91 تحویل می دادند

رییس اتحادیه کابینت سازان کرج با اشاره به اینکه با ساخت کارگاه های صنعتی این اتحادیه در مجتمع صنعتی شیخ آباد کرج، مرحله انتقال 300 کارگاه عضو این اتحادیه انجام می شود، در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: پس از گذشت 10 سال از ابلاغ شهرداری کرج مبنی بر انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر، اکنون پس از ساخت 300 کارگاه ، مرحله انتقال واحدهای صنفی از نقاط مختلف شهر آغاز شده است.

قاسم پورنظری افزود: پس از نام نویسی از متقاضیان، مراحل جانمایی آغاز شد و در نهایت قطعه زمینی به مساحت 35 هکتار در اراضی شیخ آباد کرج برای انتقال صنوف آلاینده کرج خریداری شد.

وی افزود: پس از خریداری زمین، مراحل بعدی کار آغاز شد اما در همان بدو کار مشکلات عدیده ای پیش روی اتحادیه ها و واحدهای صنفی از سوی اداره ها و نهادهای مختلف مانند شهرداری، کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران، شورای شهر، میراث فرهنگی و محیط زیست قرار داده شد که این موانع ساخت و ساز و دیگر فعالیت ها در این مجتمع بزرگ را به تعویق انداخت.

پورنظری گفت: اما با تمامی مشکلات و کاستی های موجود این اتحادیه در دی ماه سال 89 عملیات ساخت 300 واحد کارگاه خود را آغاز کرد و در مدت دو سال توانست عملیات ساخت تمامی واحدهای متقاضیان تحت پوشش این اتحادیه را به پایان برساند.

پورنظری افزود: با آغاز به کار تمامی 300 کارگاه کابینت سازی در این مجتمع بزرگ شهروندان می توانند تمامی نیازهای خود را در بخش کابینت آشپزخانه و یراق آلات متنوع آن با کیفیت و نرخ هایی پائین تر از سطح بازار تهیه کنند.

وی بیان کرد: راه اندازی این مجتمع و فعالیت واحدهای صنفی زیر پوشش اتحادیه در این مجتمع صنعتی می تواند در آینده از فعالیت کارگاه های فاقد جواز کسب در سطح بازار جلوگیری کند.

بر این اساس، اداره برق برای برق رسانی به مغازه ها و ایجاد شبکه روشنایی در معابر این مجتمع صنفی تقاضای پنج هزار مترمربع زمین برای احداث نیروگاه مقیاس کوچک کرده است که متاسفانه هیات امناء چنین فضایی برای در اختیار قرار دادن ندارد.

اداره گاز نیز برای انجام عملیات گاز رسانی به واحدهای صنفی احداث شده از هیئت امناء خواسته است که نسبت به تخریب دیوار از چهار طرف مجتمع اقدام نمایند تا ایمنی و شرایط لازم برای انجام کار مهیا شود.

اداره آب هنوز برای لوله کشی و انتقال آب آشامیدنی و غیر آشامیدنی به داخل مجتمع اقدامی صورت نداده و پاسخگوی تقاضای مکرر روسای اتحادیه های صنفی نبوده است.

* مخابرات زمان تعیین نمی کند

اداره مخابرات نیز با بهانه قرار دادن تحریم ها واگذاری خطوط تلفن به واحدهای صنفی احداث شده را تا زمانِ نامشخص به تعویق انداخته و اعلام کرده است که نمی تواند برای انجام این مهم تاریخ یا زمان مشخصی را وعده کند.

و اما شهرداری کرج نیز که باید بیشترین دغدغه را برای انتقال سریع مشاغل مزاحم به مجتمع صنفی داشته باشد، در آسفالتکاری و جدولگذاری معابر و همچنین ایجاد فضای سبز و زیباسازی محوطه مجتمع تعلل می ورزد و شورای شهر نیز برای وساطت میان ادارات خدمات رسان پا به میان نگذاشته است.

در هر روی، ساماندهی مشاغل موضوع تازه ای نیست اما بعد از گذشت سالها به موضوع کهنه ای هم تبدیل نشده و نمی شود چرا که هنوز هم اقدامی برای ساماندهی و انتقال این مشاغل صورت نگرفته و به اعتقاد مردم و کارشناسان عملی شدن آن نیاز به تشکیل کار گروهی مشترک و همکاری همه ارگان ها دارد.

در پایان؛ ساماندهی مشاغل شهری و تعیین موقعیت مکانی آن‌ها در شهر از ضروریات جوامع شهری و از وظایف مهم شهرداری‌ها است و برای این که بتوان مشاغل مختلف شهر را سامان‌دهی کرد باید شناخت خوبی از نوع فعالیت آن‌ها داشت چرا که در این میان مشاغلی وجود دارند که قرار گرفتن آن‌ها در بافت مرکزی شهر، مناطق مسکونی یا تجاری؛ مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند و قوانین شهری به صراحت فعالیت آن‌ها را غیرقانونی می‌داند.

این مشاغل معمولاً به عنوان مشاغل مزاحم تلقی می‌شوند: فعالیت‌هایی که از نظر بهداشتی، زیست محیطی خالی از اشکال نیستند و یا به نوعی حقوق شهروندان را پایمال می‌کنند.

دست‌فروشانی که سد معبر می‌کنند، دکه‌های موادغذایی که در جاهای مختلف موادغذایی می‌فروشند، تعمیرگاه‌ها، درب و پنجره‌سازی‌ها و مراکز فروش دام که در مرکز شهر و بافت مسکونی فعالیت می‌کنند از جمله مشاغل مزاحمی هستند که هر کدام به نوعی مشکلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1393، کدخبر: 351578 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین