پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
کشاورزان بخش آسارا گراز و خرس را آفت اصلی محصولات کشاورزی خود می دانند به طوری که بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی به علت جولان این حیوانات نابود شده است.
شعارسال: در حاشیه برگزاری همایش سمپوزیوم گلهای زینتی و پیازی که روز گذشته در روستایی گرماب بخش آسارا برگزار شد چند تن از کشاورزان روستایی بخش آسارا در گفتگو با خبرنگار مهر از آسیب های فراوانی که هر ساله توسط گراز و خرس به محصولاتشان وارد می شود گلایه کردند.

بیشترین آفتی که باغات و مزارع آسارا را تهدید می کند وجود گراز و خرس است. یکی دیگر از مشکلات کشاورزان این منطقه کمبود زیرساخت های راه های ارتباطی است به طوری که تا کنون هفت هزار شاخه لاله به علت نبود جاده مواصلاتی نابود شده اند.

این روستاییان با اشاره به این که از آغاز فصل بهار تا پایان فصل میوه این معضل ادامه دارد خواستار ارائه راه حلی از سوی مسئولان جهادی و زیست محیطی شدند.

سید تقی و سید نقی رییسی برادران گل کار نسایی در این زمینه گفتند: خوک و گراز دشمن محصولات ماست و هر ساله پیاز گل های لاله و ریشه درختان میوه ما را از بین می برد.

سید تقی رییسی افزود: با ورد گراز به زمین ها هم ریشه ها و تنه درختان نابود و خورده می شود، هم گل های لاله ای که در پای درختان می کاریم از بین می رود.

وی عدم سرمایه کافی و درآمد تضمین شده را مانعی برای امکان فنس کشی و حفاظت از باغ ها دانست و افزود: قطعات زمین در این منطقه و روستای آسارا پنج و شش هکتاریست و هزینه حصار کشی آن بسیار گران خواهد شد.

سید نقی رییسی با گلایه از جهاد کشاورزی در عدم حمایت در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت گفت: وام های ارزان قیمت به راحتی در دسترس نیستند و وام های بانک کشاورزی هم مانند دیگر بانکها با سود ۲۴ تا ۲۷ درصد به ما تعلق گرفته است.

وی خاطر نشان ساخت در سیل اخیر که جاده ۲۰ روز بسته شده بود تمام پنج تا هفت هزار لاله ای که کاشته بودیم روی دستمان ماند و خشک شد امکان رساتد به جاده و جای دیگر برای فروش نداشتیم و محصول یک سالمان از دستمان رفت.

* برای ماندن کشاورزان جوان انگیزه لازم است

سید علی رییسی دیگر کشاورز جوان این روستا نیز علت عدم انگیزه و پایبندی جوانان به ادامه زندگی و کشاورزی در روستا را عدم حمایت از تولید دانست و افزود: وقتی پدران ما این طور سرمایه سالهای عمرشان از دست می رود و عایدی ندارند، انگیزه ای برای ما نمی ماند که شغلشان را ادامه دهیم. به همین سبب بسیاری از جوانان یا ملکهای پدری را فروخته اند یا به تهران رفته اند یا شغل دیگری را انتخاب کرده اند.

وی گفت: هر سال هزینه کشت در یک زمین پنج هزار متری حدود چهل تا پنجاه میلیون است که وقتی به محصول می رسد همان میزان خسارت های گراز و خرس نابودش می کند و هیچ خروجی درآمدی نداریم همه اش ضرر می شود شاید بتوان ده میلیون تومان به زور درآمد داشت. چنانچه حمایتهای مبارزه با گراز باشد و ما بتوانیم محصولاتمان را بفروشیم و دولت در خرید محصول ما را حمایت کند و دست دلالان کوتاه شود بهترین شغل را داریم و درآمدمان بسیار خوب خواهد بود.

حسین خورج دیگر باغدار نسایی که پیش از این مروج کشاورزی روستایی نیز بوده است بزرگترین عامل افت کیفیت کشاورزی و توسعه آن را ازبین رفتن انگیزه ها دانسته و افزود: برای مراسم سمپوزویم گلهای پیازی از تمام روستاییان در خواست کردم تا شرکت کنند اما هیچ کدام رغبتی به خرج ندادند و همین چند نفر برای حضور در جلسه حاضر شدند. که این خود نشان از ناباوری و بی انگیزگی کشاورزان است.

* دلالان نتیجه زحمت کشاورز را به تاراج می برند

خورج افزود: در حال حاضر هر پیاز گل لاله ۷۰۰ تومان و هر شاخه گل تازه آن ۲ هزار تومان در بازار قیمت دارد که متاسفانه عایدی کشاورز از این معاملات ۱۰۰ تومان است.

سود را دلال می برد چون کشاورز ماشین یا امکان این را ندارد که تمام پیاز ها یا گلهایش را خودش بفروشد جهاد هم خریداری نمی کند و کشاورز مجبور است پیازهایش را دوباره بکارد و سال دیگر همین طور مشکل فروش پیاز و یا گل شاخه بریده لاله ادامه دارد.

وی حضور دلالان در بخش میوه را نیز آفت بزرگ و عامل ضرر کشاورزان دانست و گفت: گاهی قیمت آلبالو در میدان وسطح شهر به ۱۰ هزار تومان هم می رسد اما برای باغدار سودی ندارد چون همان ۱۵۰۰ تومان را به باغدار پرداخت می کنند.

وی گفت برای باغ لاله های برادران غلامی زحمت بسیاری کشیده شده است. لاله را به مردم و حتی دیگر کشورها معرفی کرده اما همه که باغهایشان نمایشی نیست منبع درآمدشان است و مزرعه گلکاری است و مردم برای دیدار و خرید به آنجا نمی روند.

* بی آبی مشکل بزرگ باغدارن و کشاورزان نساء

وی بالا دست رودخانه بودن روستای نساء را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان خواند که منجر به کم آبی شده است.

وی گفت: شاید همه فکر کنند ما آب کافی کشاورزی داریم اما رودخانه کرج سهم ما نیست و تنها چند زمین کنار رودخانه این امکان را دارند و اگر پمپهای آب نباشد ما آب نداریم و مقدار آب موجود هم برای کشاورزی کافی نیست.

وی واردات بی رویه گل به ایران را آفتی دیگر خواند و گفت: در هفت یا هشت سال اخیر وضعیت گل بسیار بد شده است و پیازی هم که سه ماه بیشتر ماندگاری ندارد موجب ضرر مضاعف می شود.

وی از مسئولان خواست همان طور که برای حیوانات و حفظ بقای گراز ها قانون حمایتی دارند، از کشاورزان هم حمایت نموده ایجاد انگیزه کنند.

وی با اشاره به اینکه روستای نساء مهد گل است و زمین ها دو منظوره کشت می شوند و در پایین گل و در بالا درخت میوه، از مسئولان خواست تا مشکلات بیمه باغداران را نیز حل کنند و بهانه جویی های بیمه به عنوان متنوع بودن محصول را به گونه ای حل کنند.

* تشکیل زنجیره اقتصادی تولید مشکلات را حل می کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی استان البرز در پاسخ به مشکلات مطرح شده کشاورزان و اینکه چرا این همه تولیدات پیازی صادر نمی شوند گفت: بزرگ ترین مشکل کشاورزان نداشتن تشکلاتی است که آنها را یکی و متحد و هدفمند کند.

مهندس عباسعلی عامری مهابادی گفت: مهد لاله تلاش کرده و بازار را بدست گرفته است کشاورزان دیگر هم اگر تلاش کنند می توانند بازار را بدست بیاورند زیرا بازرا رقابتی است.

وی گفت: سبک و سیاق حمایت ما از کشاورزی در قالب تشکیل زنجیره اقتصادی تولید است. این زنجیره به بازار فروش تضمینی سودآوری تبدیل خواهد شد که در روان سازی بسیازی از معاملات موثر خواهد بود.

* ۵۰ درصد از ۲۵۰ میلیون لاله تولیدی کشور در نساء است

عامری افزود: ما بازار بزرگ مصرف تهران و کرج را در اختیار داریم که بسیاری از محصولات ما را خریداری می کنند.

وی با تایید حضور دایمی دلالان گفت: چنانچه بخواهیم بازار" فروش" تضمینی شود و دلالان حذف شوند باید تولید کننده، بازار، تقسیم بندی و تعریف خودشان را داشته باشند. که در ادامه سیستم نظارت پذیر کارآمدی را به دنبال خواهد داشت که در زنجیره اقتصاد تولید هر کس جای خودش قرار خواهد گرفت و خود به خود دلالان حذف خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی استان البرز در باره تسهیلات کشاورزی و وام ها نیز گفت: ما به تشکیلاتی که در جهت توسعه کشاورزی و تغییر الگوی کشت و گلخانه ها بروند وام فوری و امکانات می دهیم. با وجود کمبود آب مجبور به تغییر الگوی کشت هستیم و کشاورزانی که به این سمت حرکت کنند حمایت خواهند شد.

وی ادامه داد: کشاورزانی که خارج از سیستم به بانکهای متفرقه مراجعه کنند بدیهی است وام های با سود بالا دریافت می کنند که تسهیلات کشاورزی را ندارد.

عامری گفت: ضوابط بانکی در اختیار ما نیست و هدف ما اجرای سیاست حمایتی از تولید است. ۲۵۰ میلیون گل لاله در کشور تولید می شود که ۵۰ درصد آن تولید این منطقه است و طبیعی است که فضا را رقابتی می کند.

وی در پایان با تاکید بر لزوم تشکیل زنجیره پیوسته افتصادی تولید گفت: چنانچه این زنجیره مدیریت شود همه موانع رفع خواهد شد و تمام هدف ما هم همین است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تابناک البرز، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1394، کدخبر: ۳۳۰۳۱، www.tabnakalborz.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین