پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
ماه پیش بود که «مسعود سلطانی فر» برای تصدی وزارت ورزش و جوانان از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت. او پیش از اینکه سکان هدایت این وزارتخانه را به عهده بگیرد، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کل کشور بود. از نگاه سلطانی فر اشتغال، ازدواج و تحصیل از مهم‌ترین مطالبات جوانان است که باید با حمایت دولت و مشارکت دیگر دستگاه‌های اجرایی و تشکل های غیر دولتی به آن پرداخت، به همین بهانه با وی درباره راه‌اندازی خانه های جوان در تمامی استان‌ها گفت‌و‌گو کردیم که در پی می آید

شعار سال:

ماه پیش بود که «مسعود سلطانی فر» برای تصدی وزارت ورزش و جوانان از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت. او پیش از اینکه سکان هدایت این وزارتخانه را به عهده بگیرد، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کل کشور بود. از نگاه سلطانی فر اشتغال، ازدواج و تحصیل از مهم‌ترین مطالبات جوانان است که باید با حمایت دولت و مشارکت دیگر دستگاه‌های اجرایی و تشکل های غیر دولتی به آن پرداخت، به همین بهانه با وی درباره راه‌اندازی خانه  های جوان در تمامی استان‌ها گفت‌و‌گو کردیم که در  پی می آید.

*فلسفه تأسیس خانه‌های جوان چیست؟ در صحبت‌های خود گفته بودید در حال حاضر 12 خانه جوان در کشور وجود دارد و قرار است این مراکز در همه استان‌ها فعال شوند، به طور خلاصه بگویید این خانه‌ها قرار است چه برنامه‌هایی برای جوانان داشته باشند؟

بخشی از وظایف مهم ما در وزارت ورزش و جوانان ساماندهی امور مختلف جوانان است. چه مسائل مادی و چه مسائل معنوی. اشتغال، تحصیل و ازدواج به مسائل مادی مربوط می‌شود. همچنین موضوعات اوقات فراغت و مباحث فرهنگی مربوط به مسائل معنوی است. ما نقش سیاستگذاری و هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌ها را داریم و در شرح وظایف وزارتخانه ذکر شده که با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی این اقدامات انجام شود. ما وظیفه اجرایی حل همه مشکلات را نداریم. بنابراین باید با همکاری نهادهای ذی ربط فرهنگی، اجرایی و اقتصادی بتوانیم مشکلات جوانان را به سمت حل شدن مدیریت کنیم.

 در جامعه ما به صورت تقریبی 22 تا 23 میلیون نفر جوان بین 15 تا 29 سال وجود دارند که عمده دغدغه‌های آنها مواردی است که من خدمت‌تان عرض کردم. ما در قالب ستاد ساماندهی امور جوانان در سطح ملی، استانی و شهرستانی با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط و نهاد‌های مختلف در حال پیگیری مسائل در سطح کشور هستیم و معضلات مربوط به جوانان را رصد می‌کنیم تا در موقعیت‌هایی مانند اشتغال، ازدواج، تحصیل و اوقات فراغت که باید سریع‌تر عمل کنیم عملکرد سریع تری داشته باشیم.در نهایت نظر ما این است که استفاده کردن از ظرفیت خود جوانان و انرژی آنها می‌تواند بسیار کارساز باشد. بنابراین کار، شیوه دولتی و ماهیت دولتی ندارد برعکس ماهیت مردمی و غیر دولتی دارد. فکر می‌کنیم در کنار دستگاه‌های اجرایی نقش خود جوانان که در قالب سمن‌ها، سازمان‌های غیر دولتی و مردم نهاد همکاری می‌کنند باید بسیار پر رنگ شود تا ما بتوانیم از این هماهنگی و برنامه‌ریزی‌ها بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

سازو کارهای مختلفی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری برای انجام این موضوع وجود دارد اما ما فکر می‌کنیم که هر شهر بزرگ و کوچکی در کشور نیازمند این است که مجموعه‌ای را برای تجمع جوانان، سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های غیر دولتی همچنین محل بحث و تبادل نظر بین جوانان داشته باشد. همچنین می‌خواهیم این مکان‌ها جایی برای مطرح کردن ایده‌ها، مشکلات و بررسی و آسیب شناسی مشکلات و رصد آنها به صورت منسجم باشد.بنابراین تصمیم گرفته‌ایم در این مکان‌ها مسئولان دولتی و نمایندگان سمن‌های مختلف حضور داشته باشند تا با مطرح شدن بحث‌ها، هم‌افزایی‌ها و همگرایی‌های مختلف نتایج خوبی را کسب کنیم.

*این ایده از چه زمانی مطرح شده و قرار است چه تغییراتی کند؟
ایده خانه‌های جوان ایده‌ای است که بعد از انقلاب و در یکی دو دهه گذشته مطرح بوده است. در برخی از مقاطع هم بویژه در دوره ریاست جمهوری رئیس دولت اصلاحات هم در قالب مجموعه شورای عالی جوانان و سازمان ملی جوانان این موضوع پیگیری شده بود. متأسفانه در دولت های نهم و دهم از این موضوع غفلت شد و ما خلأ عمده‌ای داشتیم. فکر می‌کنیم که در قدم اول لازم است در مناطق کل کشور مکان‌هایی را داشته باشیم که جوان‌ها در آنجا احساس آرامش و راحتی کنند و مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند. همچنین برنامه‌هایی در زمینه‌های فرهنگی، پژوهشی، ورزشی و اوقات فراغت در آنجا ارائه شود تا جوانان با حضور در این مکان‌ها احساس امنیت کنند. با تلاشی که همکاران وزارتخانه در سه سال اول داشتند12 خانه جوان تاکنون تأسیس شده اما ما نیاز به حرکت پوینده تری داریم.

با توجه به رویکردی که رئیس جمهوری در حل مشکلات جوانان دارند همچنین وظایفی که داریم فکر می‌کنیم کار باید با سرعت بیشتر و گسترده تری انجام شود بنابراین با وجود اینکه ممکن است فضاهای فیزیکی مناسبی را در برخی از استان‌های کشور نداشته باشیم، در لایحه بودجه 96 پیشنهاد دادیم که بحث ساخت خانه‌های جوان را به‌عنوان مکان‌های کاملاً مناسبی که بتواند فضای لازم را برای همه فعالیت‌های مختلف جوانان داشته باشد، پیگیری و مطرح کنیم. خوشبختانه در قدم اول دولت این لایحه را با تأکید رئیس جمهوری و معاون اول تصویب کرد تا ما بتوانیم رقمی معادل 50 میلیارد تومان را به این موضوع اختصاص دهیم و عملیات اجرایی خانه‌های جوان را از سال آینده شروع کنیم.

 البته ما خودمان را متوقف نکردیم که بگوییم این کار در سال 96 شروع و در سال 97 تمام شود. در حال حاضر تصمیم داریم از ظرفیت‌های موجود استان‌های مختلف استفاده کنیم و بررسی کنیم تا چگونه می‌توان از ظرفیت‌های اداری موجود با همکاری استانداران استفاده کرد.می توان گفت که می‌خواهیم از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در نهایت اگر ظرفیت مناسبی وجود نداشت با توجه به رویکردی که دولت دارد و تأکید خودمان می‌خواهیم در فضایی حتی استیجاری خانه‌های جوان‌مان را در 3 تا 4 ماه آینده راه‌اندازی کنیم. برای انجام این کار حتی مجموعه معاونت جوانان را بسیج کردیم تا با کمک ادارات کل ورزش و جوانان در سطح استان‌ها و همچنین حمایتی که استانداران دارند، فعلاً بتوانیم مراکز استان‌های کشور را راه‌اندازی کنیم. ان‌شاءالله در نیمه دوم سال آینده من فکر می‌کنم حداقل 10 تا 15 شهر بزرگ کشور را هدف‌گیری کنیم. با توجه به اینکه شهرهای بزرگی داریم که جمعیت بالای 400 تا 500 هزار نفر دارند تصمیم داریم فضاهایی را برای جوانان فراهم کنیم.‌

 خوشبختانه دولت، سازمان مدیریت، شخص آقای رئیس جمهوری و جناب آقای جهانگیری همه نظر مثبت روی این قضیه داشتند و فکر می‌کنیم برای حل مشکلات جوانان سال‌های آینده ابزار‌های خوبی داشته باشیم. ضمن آنکه شورای عالی جوانان را مجدداً در یک قالب جدید فعال خواهیم کرد و جلسات آن را با حضور آقای رئیس جمهوری یا معاون اول به صورت مرتب تشکیل خواهیم داد که باز این اقدام ظرفیت بسیار خوبی است تا ما بتوانیم از همه ظرفیت‌ها برای حل مشکلات جوانان استفاده کنیم. در هر صورت ما جوانان را به صورت یک ظرفیت قابل توجه برای حل مشکلات کشور و سرعت دادن به روند توسعه کشور می‌دانیم و فکر می‌کنیم که نگاه به جوانان به‌عنوان یک ظرفیت نگاه درستی است. ان‌شاءالله با مدیریت کردن ظرفیت‌های موجود، آینده خوبی را در کشور بتوانیم ترسیم کنیم.

*یکی از مسائل جدی این موضوع است که ما جوان‌هایی داریم که در روستاها زندگی می‌کنند و شهری محسوب نمی‌شوند. آیا این موضوع شامل آنها می‌شود؟
بله. در مرحله اول باید خانه‌های جوان را در مراکز استان‌ها، در مرحله دوم در شهرهای بزرگ و در مرحله سوم در شهر‌های کوچک و روستاهای بزرگ برپا کنیم ضمن اینکه در حال حاضر در برخی از روستا‌ها و مناطق مختلف هم سایر تشکل‌های فرهنگی مثل کانون‌های بسیج و نهاد‌های فرهنگی در حال انجام اقداماتی برای جوانان هستند که امیدواریم بتوانیم ما هم کارهایی را انجام دهیم که مکمل این اقدامات باشد.

*‌ سؤال دیگر این است که غیر از خانه جوان برنامه‌های دیگر شما برای جوانان‌ کشور چیست؟
نشست‌های تخصصی و کلی را باید میان جوان‌ها و مسئولان مختلف بخش‌های اجرایی، اقتصادی و فرهنگی کشور داشته باشیم. نشست‌ها و هم اندیشی‌های صمیمانه را با مسئولان دولت در دستور کار خود داریم که نخستین آن را ظرف 2 تا 3 هفته آینده برگزار می‌کنیم. نشست صمیمی یا هم اندیشی صمیمی با 3 تا 4 نفر از اعضای دولت با حضور نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی و سمن‌ها برگزار می‌شود که این حرکت را استمرار می‌دهیم. در زمینه برگزاری نشست‌هایی که جوانان باید در بخش‌های مختلف اجرایی کشور و برنامه‌ریزی کشور نقشی را ایفا کنند مثل نقشی که جوانان باید در اقتصاد مقاومتی و تحقق مبانی این موضوع داشته باشند.

ان‌شاءالله در پایان سال یک همایش بزرگی خواهیم داشت که در حقیقت نقش جوانان در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب را سعی می‌کنیم که تبیین و روشن کنیم و همچنین نقش جوانان را در آینده برای نظام مدیریت کشورکادر‌سازی کنیم. این موضوع بسیار مهم است و در حال حاضر ما در حال برنامه‌ریزی روی آن هستیم. ان‌شاءالله از نیمه اول سال آینده نشست‌های تخصصی‌تر را داشته باشیم برای اینکه بتوانیم بحث کادر‌سازی و آشنایی با نظام مدیریت و چگونگی حضور جوانان را در نظام اجرایی کشور پیگیری کنیم.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران
، تاریخ انتشار 20 آذر 1395، کد روزنامه: 6378: شماره صفحه: 4
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین