پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران با اشاره به افزایش نرخ ازدواج در سال ۸۹ با ثبت ۸۹۰ هزار زوج در کشور، گفت: این تعداد در سال ۹۴ به ۶۸۰ هزار نفر رسیده که بسیار نگران‌کننده است.

شعار سال: علیرضا زاهدیان بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی "جمعیت و خانواده" با شعار خانواده متعادل، ایران مقتدر با اشاره به رشد کم جمعیت در سال‌ جاری و سال‌های آینده، اظهار داشت: برای افزایش جمعیت نیازمند فرصتی 10 ساله هستیم تا راه‌حل‌های مختلف را در این بخش آزموده و بتوانیم در این برنامه موفق شویم.

وی رشد منفی جمعیت را بسیار تاثیرگذارتر از رشد منفی اقتصادی دانست و گفت: رشد سالمندی در آینده یکی از بزرگترین مشکلات ما خواهد بود که برای جلوگیری از آن باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام داد.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران افزایش منزلت زنان خانه‌دار، تعریف خانه‌داری مُدرن، حمایت از مادران شاغل، افزایش مرخصی زایمان، پرداخت حق اولاد به مادران، توجه به کیفیت جمعیت و خودداری از افراط و تفریط را از مهمترین سیاست‌هایی افزایش جمعیت عنوان کرد و افزود: کاهش نرخ باروری به میزان 1.3 موجب نرخ رشد منفی جمعیت در سال‌های 1420 و 1425 خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ کل باروری میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی خود می‌تواند به دنیا بیاورد، خاطرنشان کرد: درصورتیکه نرخ باروری به 2.1 برسد بازهم با کاهش نرخ رشد جمعیت مواجه بوده که این امر در سال 1430 به نرخ 0.2 درصد می‌رسد.

زاهدیان با اشاره به افزایش میزان موالید از یک میلیون تولد در سال 80 تا یک میلیون و 570 هزار نفر در سال 94، گفت: این در حالی است که در سال جاری با کاهش نرخ موالید مواجه بودیم که این امر به کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق در کشور مرتبط است.

وی با اشاره به افزایش نرخ ازدواج در سال 89 با ثبت 890 هزار زوج در کشور، گفت: این تعداد در سال 94 به 680 هزار نفر رسیده که بسیار نگران‌کننده است.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران نرخ باروری کشور در سال 65 را 6.8 فرزند دانست و تصریح کرد: این نرخ تا سال 90 به 1.8 فرزند برای هر مادر و در حال حاضر 2.1 فرزند برای هر مادر است.

وی با اشاره به آمار سال 95 و کاهش نرخ تولد نسبت به سال 94، افزود: در صورتی که نرخ باروری به زیر 2.1 درصد رسید بازگشت به حالت بعد غیرممکن است، بنابراین از هم اکنون باید به فکر تغییر سیاست‌های جمعیتی باشیم.

زاهدیان نرخ باروری در استان‌های تهران و اصفهان را به ترتیب 1.4 و 1.5 اعلام کرد و اظهار داشت: این اعداد بیانگر نرخ باروری کمتر در مناطق برخوردارتر است که عامل مهمی در تغییر کیفیت جمعیت در کلانشهرهاست.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی تنها عامل کاهش باروری نیست، بیان کرد: براساس آمار منتشر شده تعداد فرزندان به دنیا آمده از مادران تحصیل‌کرده 3.12 و از مادران باسواد 1.19 فرزند و نرخ باروری در خانواده‌های با وضعیت اقتصادی مناسب 1.4 و در خانواده‌های با وضعیت اقتصادی نامناسب را 1.8 است که صحتی بر این ادعاست.

معاون مرکز آمار ایران به نظرسنجی انجام گرفته از جوانان در بدو ازدواج اشاره کرد و اضافه کرد: بر اساس نتایج حاصل از پرسش‌نامه‌ها، 60 درصد جوانان به دو فرزند، 14 درصد به یک فرزند و 25 درصد به سه یا بیشتر فکر می‌کنند و حدود یک درصد نیز اصلاً به داشتن فرزند فکر نمی‌کنند.

وی با اشاره به افزایش جمعیت سالمند در کشور، گفت: لازم است بیمه‌های اجتماعی در این زمینه بیشتر فعال شوند چرا که درغیراین صورت احتمال ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های آینده دور از انتظار نیست.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 20 آذر 1395، کد مطلب: 1263751،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین