پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
باید در ۴ نقطه شهر سرمایه گذار جذب کرده و پسماندهای صنعتی بیمارستانی، پسماند زباله خانه ها و … ساماندهی شوند.
شعارسال: روزانه ۲۰۰۰ تن زباله عادی، ۵۰۰۰ تن نخاله ساختمانی و ۱۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در استان البرز تولید می شود. با توجه به خطرات و بیماری هایی که این ضایعات برای شهروندان دارند بازیافت زباله و مدیریت پسماند در استان نیازمند زیر ساخت‌ هایی همچون سطل‌ های مخصوص تفکیک زباله، ماشین‌ های مخصوص حمل این زباله‌ ها و زیرساخت‌ های بازیافت است و اگر در راستای این طرح اقداماتی جامع و زیر ساختی صورت نگیرد بدون شک با شکست مواجه می‌ شود.

روزانه ۵ الی ۶ هزار تن نخاله ساختمانی در کرج تولید می شود و البته آمار ۱۰ هزار تن نیز داده شده است. مدیر کل محیط زیست استان البرز با اعلام این آمار به خبرنگار ما گفت: این موضوع به فصل ساخت و ساز ساختمانی در سطح شهر و یا رکود آن باز می گردد و پیش از این مجوز یک مرکز بازیافت نخاله ساختمانی در حصار وسیه کرج داده شد اما بنا به دلایلی آن سرمایه گذار ظاهرا از ادامه کار انصراف داده و شهرداری کرج به دنبال سرمایه گذار جدید است.

حسین محمدی با بیان اینکه نخاله ها تهدیدی برای مجموعه شهری و محیط زیست خواهند بود و شهرداری در صدد ساماندهی آنهاست افزود: علاوه بر این دغدغه ها امروز محیط زیست استان البرز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که می توان به آلودگی هوا، عدم مدیریت فاضلاب های شهری و صنعتی، بحران کمبود آب، پدیده بیابان زایی، گرد و غبار و توسعه کانون های ریزگرد اشاره کرد که چالش های اصلی ما محسوب خواهند شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نیز با اعلام اینکه درباره مدیریت پسماند جلساتی گذاشته شده و مکان هایی را برنامه ریزی کرده اند گفت: تعدادی از متقاضیان نیز به دنبال این هستند که پسماندها را تبدیل کنند، البته ما برای تعدادی مجوز صادر کرده ایم که در واقع این کار را عملیاتی کنند و این اقدامات در شرف انجام است و در حال مذاکره با دستگاه های اجرایی مرتبط هستند تا مجوزهای خود را اخذ کنند و به محض اینکه مجوز آنها نهایی شود از طریق رسانه ها اعلام می شود که چه تعداد و با چه ظرفیتی درباره کدام مورد پسماند توافق کرده اند و می خواهند تبدیل پسماند را انجام دهند.

ایرج موفق با اشاره به این که مکانی برای نگهداری پسماندهای استان البرز در شهرک های صنعتی برای نگهداری تعبیه شده است افزود: در واحدهای صنعتی با کنترل محیط زیست پسماندها کنترل می شوند اما اینکه بخواهیم پسماندها را تبدیل کنیم به محصولاتی که مورد نیازمان است در دستور کار قرار گرفته و یکی از مباحث مهم استان البرز خواهد بود که خوشبختانه خوب دیده شده و به ان پرداخته می شود و به زودی تعداد مجوزها و محصولاتی که از این پسماندها خارج می شوند تعیین تکلیف خواهند شد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی پسماند را یکی از مهمترین دغدغه های البرز دانسته به خبرنگار ما گفت: باید در چهار الی ۵ نقطه شهر سرمایه گذاری شده و زباله های شهری به زباله سوز وارد شود چرا که امروز دنیا به این نتیجه رسیده است، ما جمع اوری زباله ها را در حلقه دره داریم و می توانیم این مهم را آنجا ایجاد کنیم و یا اینکه در ۴ نقطه شهر سرمایه گذار جذب کرده و پسماندهای صنعتی بیمارستانی، پسماند زباله خانه ها و را ساماندهی کنیم.

محمد جواد کولیوند افزود: در سراسر دنیا سرمایه گذار وارد این عرصه می شود اما تعهد می خواهد که به او طی قراردادی ۲۰ ساله زباله تحویل داده شود و زمانی که کارخانه مرتبط را احداث کرد این مرکز می تواند محیط زیست را مدیریت کند. صنایع تبدیلی در برخی مناطق دیده می شود و باید آمایش سرزمین انجام شود و مشخص نیست چه منطقه ای از استان البرز به صنایع تبدیلی نیاز دارد اما پسماند یکی از کارهای اساسی تمام کلانشهرهاست.

این درحالیست که جمعی از شهروندان کیانمهر کرج درباره وضعیت نابسامان حلقه دره به خبرنگار ما اعلام کردند: بوی نامطبوع فاضلاب در شب های تعطیلی کیانهمر فاجعه بوده و در و پنجره های دو جداره نیز نمی تواند این موضوع را برطرف کند که این چالش مرتبط با مرکز زباله حلقه دره است و فوق العاده شهروندان را اذیت می کند.

حال باید دید در روزهای آینده کلید تدبیر مسئولان به قفل زنگ زده مدیریت پسماند، به عنوان یکی از مولفه های اصلی مدیریت شهری که نیازمند برنامه ریزی دقیق، علمی و منطبق با واقعیت ها و دغدغه های زیست محیطی استان البرز است و فقدان آن البرز را با مشکلاتی مواجه می کند خواهد خورد یا خیر؟

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پورتال اطلاع رسانی البرز 24، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395، کدخبر: 19287، www.alborz24.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین