پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۴۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
امروز امار بالای فارغ التحصیلان معضل حادی برای جامعه شده و سرگردانی آنها از وضعیت موجود نیازمند فعال بودن بازار کار است.
شعارسال: عملیاتی شدن تعامل دانشگاه و صنعت، مسئله ایست که این روزها در حد شعار مانده است درحالیکه تحقق آن نقش مهمی در برنامه ریزی، رشد و شکوفایی علمی جامعه و توجه بیشتر به دانشجویان خواهد شد.

سالیان سال شعار ارتباط بین صنعت و دانشگاه مطرح می شود ولی به صورت عملی و آماری این ارتباط خروجی ندارد چرا که در بخش تئوری، تولید مقالات (رتبه هجدهم) رتبه های خوبی را در دنیا داریم اما متاسفانه بین ۱۳۶ تا ۱۴۷ کشور در زمینه تعامل صنعت و دانشگاه رتبه ۹۷ را از آن خود کرده ایم.

کریمی رییس مرکز علمی کاربردی قند کرج ضمن بیان امار فوق معتقد است متاسفانه نتوانسته ایم این ارتباط را برقرار کنیم درحالیکه خودباوری و شکوفایی جوانانمان ما را از مسیر وابستگی به خارج دور خواهد کرد.

و اما در این بین جوانان فعال و مخترع قدم در راه علم می گذارند به امید به دیده شدن؛ امید به اینکه شاید مدیری، مسئولی یا کارشناس و نماینده‌ ای گوشه چشمی به زحمات چند ساله آنها که با تمام محدودیت‌ ها و کمبودهایی که در این راه به چشم دیده‌ اند، بیندازند اما با وضعیت موجود سوال ذهن دانشگاهیان این است که رابطه دانشگاه و صنعت چه زمانی از شعار به واقعیت خواهد رسید؟

بیکاری جمعیت ۵٫۵ میلیون نفری فارغ التحصیلان کارشناسی به بالا اماری است که صبح امروز ۲۸ مهر ماه رئیس اتاق بازرگانی استان البرز در هفتمین نشست اتاق فکر تعامل دانشگاه و صنعت ارائه کرد و گفت: امروز امار بالای فارغ التحصیلان معضل حادی برای جامعه شده و سرگردانی آنها از وضعیت موجود نیازمند فعال بودن بازار کار است.

بنا مولایی رتبه ایران را در کسب و کار ۱۱۸ اعلام کرد و افزود: عمده مشکلات کسب و کار به واسطه ناهمگونی صنعت با دانشگاه بوده و فعالیت سنتی صنایع باور غلطی است که در کشور ما حاکم شده چرا که آنها به تجربیات خود در راستای تولید اکتفا کرده و به جوانان تحصیل کرده توجهی ندارند در حالیکه استفاده از آنها بستر تولید محصولات مرغوب و فناوری نوین را در کشور فراهم خواهد کرد.

دانشگاه نتوانسته در حد قابل قبول پاسخگوی نیازهای صنعت باشد، مهدی دیانی رئیس مرکز رشد پژوهشگاه مواد و انرژی استان البرز با بیان این مهم معتقد است اساتید ما با فضای کسب و کار آشنا نیستند و رفع این مشکل در گرو اجرای برنامه های اصولی در مسیر تعامل صنعت و دانشگاه است و ریشه یابی این مسئله ضرورت خواهد داشت.

و اما محمد باقر رضوی فعال اقتصادی استان البرز عدم برنامه ریزی صحیح دانشگاه ها برای تامین نیروی مورد نیاز بخش صنعت را مشکلی حاد عنوان کرده و می گوید: دانشگاه ها بایستی در رشته هایی دانشجو تربیت کنند که نیاز بخش صنعت را برطرف کند.

تا زمانی که مدرک گرایی در جامعه مطرح است و دانشجویان صرفاً با هدف دستیابی به مدرک تحصیلی را دنبال می کنند، نباید انتظار داشت معضل روند بیکاری فارغ التحصیلان برطرف شود، رئیس انجمن تولید کنندگان فرآوردهای گوشتی استان البرز با بیان این مهم عقیده دارد دانشگاهها باید در برنامه های تحصیلی کاراموزی دانشجویان در بخش تولید با هدف کسب مهارتها لازم را مورد توجه خاص قرار دهند.

در زمینه توسعه صنعت و نیروی انسانی دچار یک عدم توازن شده ایم و یکی از مهم ترین عوامل فرار مغزها هم همین است که باعث می شود ما الآن در زمینه فرار مغزها رتبه اول دنیا را داشته باشیم، استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف با بیان این مهم می گوید: ازدیاد دانشگاه ها از سال ۵۷ تا کنون یک رشد نمایی بوده درحالی که در زمینه تولیدات صنعتی خطی است. حاصل این عدم توازن این می شود که اداره ی کار اعلام می کند آمار بیکاری فارغ التحصیلان دو برابر متوسط جامعه است درحالیکه ما برای اینکه توسعه صنعتی را شتاب دهیم باید استراتژی داشته باشیم.

و اما رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی استان البرز فارغ التحصیلان حوزه صنعت و معدن در البرز را بالاترین درصد فارغ التصیلان در کشور اعلام می کند و معتقد است این افراد پتانسیلی قوی برای استان محسوب می شوند اما تعامل حوزه و دانشگاه متاسفانه مغفول واقع شده است.

حسین رجبی ادامه می دهد: ۱۳۰۰ مهندس با تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی در بسیج مهندسین صنعتی استان البرز فعالیت دارند و از نخبگان علمی در زمینه صنعت محسوب خواهند شد و می تواند فتح بابی برای برون رفت از مشکلات صنایع استان البرز باشد و نبود شغل برای فارغ التحصیلان متخصص نیازمند همت بلند دستگاه های مسئول است.

و اما با توجه به اینکه آمار بیکاری استان البرز ۱۲.۵ درصد و این مهم در سطح کشور ۱۰.۷ درصد توسط تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز اعلام شده است باید منتظر ماند و دید که ریشه عدم تعامل دانشگاه و صنعت، کلیدی که می تواند رمز گشای مشکلات قشر جوان و زدودن غبار بیکاری از استان نوپای البرز باشد چه زمانی خشکانده می شود؟

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 28 مهر 1395، کدخبر: 926204، www.dana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
سال های سال است که این بحث در کشور وجود دارد اما هنوز برای عملیاتی کردن آن هیچ کاری نشده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین