پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
در پی اعلام رسمی تاریخ اجرای توافق مذاکرات ٥ بعلاوه ١ موسوم به برجام، اقدامات گسترده ای از طرف کمپانی های بزرگ سازنده هواپیما برای حضور فعال در بازار ایران آغازشد در این بین پس از سفر نمایندگان کمپانی بوئینگ به ایران وچند دور مذاکره سرانجام در خرداد ماه سال جاری تفاهم نامه ای بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و کمپانی بوئینگ به امضا رسید.

شعارسال: نوسازی ناوگان هوایی با خرید بدون واسطه هواپیما از ایرباس و بویینگ به عنوان یکی از موفقیت‌های پس از برجام نه تنها در حوزه وزارت راه و شهرسازی بلکه در سطح کلان و ملی قلمداد می‌شود.

پس از برجام اغلب کارشناسان سیاسی و اقتصادی معتقد بودند اگر معامله با بویینگ به نتیجه برسد این بزرگ ترین معامله ایران و امریکا در طول تاریخ پس از انقلاب خواهد بود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مورد این مذاکرات با تاکید بر اینکه هیچ دلیلی برای اینکه معامله خرید هواپیما انجام نشود، وجود ندارد گفته بود: در تمام این مذاکرات موضع ایران قدرت و استقلال بوده است و این روند ادامه خواهد داشت.

امروز پس از گذشت نزدیک به یک سال از آغاز مذاکرات با بویینگ این تلاشها نتیجه داده و اولین قرارداد میان ایران و غول هواپیمایی جهان منعقد شد. مذاکرات طولانی ایران با غول آمریکایی صنعت هواپیماسازی جهان بالاخره به نتیجه رسید تا ۸۰ فروند بوئینگ ظرف ۱۰ سال ناوگان هواپیمایی ایران را دگرگون کند.

مراسم امضای سند همکاری میان ایران‌ایر و بوئینگ با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد تا دولت در ماه‌های پایانی عمر خود، قراردادی استثنایی برای صنعت هواپیمایی را به امضا برساند.

نخستین فروند از هواپیماهای بوئینگ در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده می‌شود.همچنین از مجموع ۸۰ فروند هواپیمای مورد توافق برای تحویل به ایران، 50 فروند هواپیمای بوئینگ از نوع ۷۳۷-MAX ، ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ و ۱۵ فروند هواپیما بوئینگ ۷۷۷X است این قرارداد پس از ۳۷ سال تحریم با این کارخانه امضا شده است.

علی رغم فضایی که برخی رسانه‌ها در خصوص نتیجه بخش نبودن توافق برجام در زمینه خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ ایجاد کرده بودند؛ قرارداد خرید هواپیماهای «نو» از بویینگ بین ایران ایر و این کمپانی به امضا رسید.

قرارداد بویینگ و ایران ایر در حالی منعقد می شود که با بر سر کارآمدن ترامپ به عنوان رییس جمهوری جدید دولت آمریکا، برخی خرید هواپیما از آمریکا را منتفی می‌دانستند.

هر چند که به نظر می رسید از آنجایی که مذاکرات با شرکت اروپایی- آمریکایی ایرباس زودتر انجام شده، قرارداد خرید از این کمپانی زودتر از بویینگ به سرانجام برسد و قطعی شود اما پیشتازی بویینگ نشان داد، این معامله نه یک جریان سیاسی بلکه یک رقابت کاملا اقتصادی بین شرکت های بزرگ دنیا است و این شرکت‌های بزرگ جهانی در رقابت برای دست یافتن به بازار ایران هستند.

مهر ماه امسال بود که اوفک مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت های ایرباس و بویینگ داد. طبق این مجوز قرار است که بویینگ ۱۰۰ فروند هواپیما و ایرباس ۱۱۸ فروند هواپیمای نو به ایران‌ایر (شرکت هواپیمایی ملی ایران) به صورت غیر نقدی و لیزینگ بفروشد. گفته می شود؛ قرارداد خرید هواپیما از ایرباس هم به زودی قطعی خواهد شد.

چندی پیش فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛ توافق‌ها با موسسات مالی خارجی برای خرید ۷۷ فروند هواپیمای جدید به صورت لیزینگ انجام شده است.

همچنین فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر چندی پیش خبر داده بود که اضافه کردن بند جریمه در قرارداد برای شرایط احتمالی، جزو شروط ایران در مذاکرات برای خرید هواپیما است.


عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی زوایای ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ که قرار است در بازه‌ زمانی ۱۰ ساله به ایران تحویل داده شود را بررسی کرده است.

قطعا امروز یک روز تاریخی است که ظرفیت اثرگذاری جدی بر صنعت حمل‌ونقل هوایی و از آن فراتر، امنیت ایران، منطقه و جهان دارد. این قرارداد پس از 41 سال بین هما و بوئینگ امضا می‌شود، یک پیام روشن برای جهان دارد.

با وجود تمام جنگ‌افروزی‌هایی که اسراییل و نیروهای داعشی و پشتیبانانشان در منطقه دارند، بازرگانان و فعالان اقتصادی به ویژه در صنعت حمل‌ونقل با امضای این قرارداد این علامت را به جهان می‌دهند که ما پشتیبان صلح، آرامش، امنیت و توسعه روابط انسان دوستانه و همچنین اقدام بر مبنای سیاست برد- برد هستیم. امضای این قرارداد در این شرایط که برنامه جامع اقدام مشترک در فضای سیاسی در مرحله تردید جدی قرار گرفته است، یک‌بار دیگر اهمیت حفاظت و مراقبت از دستاوردهای به‌دست آمده را گوشزد می‌کند.

ما امیدواریم با وجود تغییر و تحول در دولت آمریکا که درآینده نزدیک ایجاد خواهد شد، این کشور همچنان که فعالان اقتصادی آن از سیاست مدارانش می‌خواهند و با امضای این قرارداد و ایجاد تعهد ثابت کردند همچنان به تعهدات خود پایبند باشد، ما امیدواریم این پختگی و مسوولیت‌پذیری در جامعه سیاسی آمریکا حاصل شده باشد که فضایی فراهم کند که دنیا باور کند و جهان امیدوار باشد که با گفتگو نیز می‌توان به صلح رسید.

میزان صندلی خریداری شده طی این قرارداد معادل 50 هزار صندلی است که بیش از دو برابر تمام صندلی‌های ناوگان فعال موجود است.

صرفا طی قرارداد بوئینگ، در صنعت هوانوردی بیش از 8 هزار شغل ایجاد خواهد شد شامل مشاغل فنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات. افزون بر این ده‌ها هزار شغل غیرمستقیم دیگر در مبدا و مقصد و در شهرهای دور دست ایران شکل خواهد گرفت. به گمان ما این راهکار بنیادین برای مقاوم کردن اقتصاد ایران در برابر تکانه‌های ملی و بین‌المللی است.

مشخصات فنی 80 فروند هواپیمای بوئینگ که قرارداد خریدشان امضا شد

بچه بوئینگ؛۷۳۷ مشهور

بوئینگ ۷۳۷ معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و تک راهرو است که در میان شرکت‌های هوایی جهان هواپیمایی کارا و محبوب در رده خود به حساب می‌آید. خانواده 737 بوئینگ جزء پر فروش ترین هواپیماها به خطوط هوائی به شمار می روند که همیشه برای مقاصد تجاری و مسافربری مورد استفاده قرار گرفته اند.این هواپیما با ظرفیت مسافر محدود 130 تا 189 مسافر(در مدل 900-737) هواپیمایی مناسب به ویژه برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای به حساب می‌آید. تا کنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است.

بوئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالهاست. این دو موتور توسط کنسرسیوم مشترکی متشکل از جنرال الکتریک از ایالات متحده و سنکما از فرانسه طراحی و ساخته شده است. جدیدترین مدل این هواپیما مشهور به MAX سال گذشته آزمایش شد و مسیر از کارخانه اش که در رنتون واشنگتن واقع شده به مقصد فرودگاه صحرائی بوئینگ در سیاتل را طی کرد.

مشخصات فنی: فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر /طول: ۳۰٫۵ متر/ ارتفاع: ۱۱٫۳ متر/ظرفیت مسافر: ۱۳۰ نفر/بیشینه سرعت: 0/84 ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)

محدوده پرواز: ۴۶۸۸ کیلومتر

بوئینگ 777 افسانه‌ای

بوئینگ ۷۷۷ یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتوره‌است که تاکنون چهار مدل از این هواپیما به نام‌های ۷۷۷- ۲۰۰، ۷۷۷-۲۰۰ ای آر، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر به بازار ارائه کرده است. خدمه پرواز در آمریکا ۷۷۷ را به عنوان تریپل سون می‌شناسند و در انگلیس به سون‌سون‌سون مشهور است. ارابه‌های فرود ۷۷۷ بزرگ‌ترین ارابه‌های فرودی هستند که تاکنون در یک هواپیمای مسافربری به کار رفته‌است. هر چرخ ۷۷۷-۳۰۰ وزنی معادل ۵۲۳۱۰ پوند (۲۳۳۷۰ کیلوگرم) را تحمل می‌کند که این عدد نیز در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار می‌رود. موتورهای GE۹۰-۱۱۰B و GE۹۰-۱۱۵B که بر روی ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر نصب شده‌اند قطری بیشتر از بدنه یک فروند بوئینگ ۷۳۷ دارند. کتاب رکوردهای گینس موتور GE۹۰-۱۱۵B را به عنوان قدرتمندترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده به ثبت رسانده‌است.

777 ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۵۲۱۰ تا ۹۴۲۰ مایل دریایی (۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر) است. ارابه‌های فرود این هواپیما که هر کدام 6 چرخ دارند یکی از مشخصه‌های ویژه 777 به حساب می‌آیند. ۷۷۷ نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرم‌افزارهای رایانه‌ای انجام شده‌است.

برای ساخت این هواپیما هیچ نقشه یا طرحی روی کاغذ رسم نشده و همه کارها به کمک یک نرم‌افزار ۳D CAD به نام کتیا انجام گرفته‌است. قبای اصلی ۷۷۷ هم ایرباس ای۳۳۰ و خانواده ایرباس ای۳۴۰ هستند. ویژگی جالب توجه دیگر این هواپیما مجهز بودنش به سیستم معمولی Control yoke به جای سیستم Side stick Controller است که در هواپیماهای جنگنده با فلای بای وایر و ایرباس‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته‌است. بوئینگ عقیده دارد خلبان‌ها بهتر با سیستم‌های کنترل Stick and rubber کنار می‌آیند.

بوئینگ مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین دست آوردهای فنی صنعت هوافضا را برای اولین بار در ۷۷۷ ارائه کرد که بعضی‌ از آنها شامل موارد زیر است:

-کابین خلبان شیشه‌ای مجهز به نمایشگرهای کریستال مایع هانی ول

-سیستم کنترل پرواز دیجیتال فلای بای وایر با قابلیت برگشت به حالت دستی

-سیستم‌های اویونیکی پیشرفته با قابلیت سازگاری با نرم‌افزارهای مختلف

-کیف پروازی الکترونیکی مجهز به رایانه

-استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در بدنه هواپیما (حدود ۹٪ کل وزن)

-شبکه اویونیکی فیبر نوری

-مجهز بودن به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موتورهای توربوفن دار در بین هواپیماهای تجاری (قطر فن موتورهای GE-۹۰-۱۱۵B که در ۷۷۷ به کار رفته‌اند به ۳٫۳ متر می‌رسد.)

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 21آذر1395، کدخبر: 167088: www.ana.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین