پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بخشنامه تشکیل ستاد ملی زن و خانواده در ۱۶ بند به دستگاه‌ها ابلاغ شده و قرار است ظرف یکی دو هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور آغاز اجرای سیاست‌های کلی خانواده کلید بخورد.

شعارسال: شهیندخت ملاوردی در همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه خانواده گفت: با وجود اینکه در کشور از چند دهه پیش سیاست‌های اجتماعی را اعمال کرده‌ایم، اما از نظر علمی موضوعی قدیمی نیست و نیازمند توجه دانشگاهیان است تا در سیاستگذاری‌های جامعه جا باز کند.

وی ادامه داد: سیاستگذاری اجتماعی فرایندی است که دولت‌ها می‌توانند از طریق آن، رفاه اجتماعی را ارتقاء یا کاهش دهند.

ملاوردی با اشاره به تغییرات جمعیت‌شناسی، طولانی شدن عمر، نرخ پایین موالید و تغییر ساختار خانواده‌ها در دنیا گفت: در کشورهای غربی شاهد افزایش زندگی جدایی مردان از همسران، تعداد زوج‌هایی که هرگز ازدواج نکرده و تک‌والدی هستیم.

وی ادامه داد: البته طولانی شدن عمر فقط مرتبط با بهداشت نیست، بلکه مجموعه‌ای از تغییرات اجتماعی منجر به این عوامل می‌شود. زمانی که از طلاق و افزایش نرخ آن که روندی نگران‌کننده دارد صحبت می‌کنیم، نباید فقط به اختلال در روابط دو نفر نگاه کنیم، بلکه در مجموعه جبر قوانین و شرایط باید به آن نگاه شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تأکید کرد: دخالت دولت با برنامه‌ریزی درست که پاسخگوی نیاز خانواده باشد و آینده‌نگری کند لازم است، تا از خانواده دولتی به دولت خانواده‌مدار برسیم.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی خانواده که ابلاغ شده، باید یک تعامل بین سه قوه باشد، در مجموع، بین سیاست‌ها یک ارتباط باید قائل باشیم، چون به تنهایی اجرا شدنی نیستند، اگر بر خانه‌داری زنان تأکید داریم، از طرفی مشارکت اجتماعی زنان، تضمین آنها با استحکام روابط خانواده یا ایجاد توازن بین کار زنان و خانواده و منزل باید توأمان مدنظر قرار گیرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: پایداری خانواده در گرو پایداری سیاست، اقتصاد، آموزش و قدرت است و باید بین تمام اینها روابط برقرار کرد.

ملاوردی ادامه داد: معاونت زنان رویکردی اتخاذ کرده که عدالت جنسیتی را مدنظر قرار دهد، چرا که زنان در توسعه هم عامل و هم ذینفع‌اند و درک تفاوت‌های بین زن و مرد، محوری برای رفع تبعیض‌ها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: توازن بین کار و زندگی زنان، از دیگر محورهای رفع تبعیض جنسی است، تا زنان مجبور نشوند یک نقش را قربانی نقش دیگری کنند. در واقع نظام جامع باید درگیر شود تا این نابرابری‌ها رفع شود.

ملاوردی از تشکیل ستاد ملی زن و خانواده خبر داد و گفت: بخشنامه آن به دستگاه‌ها ابلاغ شده، در 16 بند این سیاستگذاری‌ها تبیین شده و دستگاه‌ها قرار است بعد از دو ماه از ابلاغ آن، برنامه‌های پیشنهادی خود را در ستاد خانواده ارائه دهند. به زودی جلسه‌ای با رئیس‌جمهور ظرف یکی دو هفته آینده در این رابطه خواهیم داشت تا تقسیم کار و آغاز اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی خانواده را داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: همچنین احکامی در لایحه سند برنامه ششم توسعه آمده تا در مورد رفع تبعیض‌های زنان، راهکارهایی تعیین شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 22 آذر 1395، کدمطلب: 13950922000475 ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین