پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، شاخص ذرات کمتر از 2.5 میکرون پنجشنبه بر روی عدد 105 قرار گرفته است.
شعارسال: کیفیت هوا برای بیماران قلبی، ریوی، سالمندان، کودکان و خانم‌های باردار نامطلوب است و باید از فعالیت‌های طولانی در فضای باز پرهیز کنند.

روز چهارشنبه اما هوای شهر تهران با شاخص ذرات کمتر از 2.5 میکرون بر روی عدد 82 در شرایط سالم قرار داشت.

* تشدید برخورد با خودروهای دارای نقص فنی و دودزا

در این خصوص تنها 4 روز پیش بود که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از توقیف بیش از هزار خودرو دارای نقص فنی و دودزا خبر داد.

سردار محمدرضا مهماندار گفت: از 17 آبان ماه سال جاری طرح تشدید با خودروهای دارای نقص‌فنی و فاقد معاینه‌فنی اجرایی شد و در این مدت به بیش از هزار خودرو دودزا و دارای نقص‌فنی و فاقد معاینه فنی، پلاک اعزام به تعمیرگاه داده شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اذعان کرد: در حال حاضر روزانه هزار دستگاه وسیله نقلیه به ناوگان شهری اضافه می شود و شبکه فعلی پاسخگویی این تعداد خودرو نیست و تصمیم داریم که محدودیت ها و ممنوعیت های بیشتری را اعمال کنیم و در این باره باید یک بازنگری انجام شود.

* موتورسیکلت‌های کاربراتوری سالانه یکصد هزار تن آلودگی تولید می‌کنند

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در سیصد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه موتور‌سیکلت‌های کاربراتوری یکی از مهم‌ترین عواملی آلودگی هوای شهر تهران هستند اظهار داشت: در سال گذشته 450 هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به فروش رسیده است.

وی افزود: متوجه شدیم که علی‌رغم مصوبه هیئت دولت مبنی بر توقف تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری وزیر صنعت و معدن به وزیر کشور نامه‌ای مبنی بر توقف این مصوبه ارسال کرده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه تولید کنندگان اعلام کرده‌اند که 600 هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری ثبت سفارش شده است، تصریح کرد: آنها از وزیر صنعت و معدن درخواست کرده‌اند که تا پایان سال 95 بتوانند این موتورسیکلت‌ها را شماره‌گذاری کنند.

حقانی اضافه کرد: بدون شک هنگامی که این مصوبه در هیئت وزیران بررسی شد این 2 وزیر در آن حضور داشتند و مصوبه را به امضا رسانده‌اند اما حال که زمان اجرای این مصوبه رسیده خبر از ثبت سفارش 600 هزار موتورسیکلت کاربراتوری به گوش می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه درآمد صنعت از تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری بسیار بیشتر از موتورسیکلت‌های انژکتوری است، گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری در هر کیلومتر پایش نباید بیشتر از سه گرم آلایندگی داشته باشند، شاهدیم که این موتورسیکلت‌ها در هر 30 هزار کیلومتر 15 گرم آلودگی تولید می‌کنند.

حقانی ادامه داد: بر اساس مطالعات به دست آمده هر موتورسیکلت کاربراتوری پنج برابر حد استاندارد آلودگی تولید می‌کند که این رقم سالانه به 200 کیلوگرم می‌رسد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد که به مصوبات هیئت دولت پایبند باشد چرا که سالانه در کلانشهر تهران یکصد هزار تن آلودگی مبنی بر تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: بدون شک اگر موتورسیکلت‌های تقلبی وارد کنیم ضرری کمتر از موتورسیکلت‌های داخلی دارد.

* یک سوزن به خودتان بزنید و یک جوالدوز به دیگران

در این شرایط است که باید به این دوستان وجود اتوبوس ها و کامیون های متعلق به شهرداری تهران و راهنمایی و رانندگی در سطح شهر را یادآوری کرد.

پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه در حال حاضر از میان 6200 اتوبوس موجود نیمی بالای 11 سال عمر دارند، گفت: متاسفانه این آمار خوشایندی برای سیستم حمل و نقل نیست چون اتوبوس هایی که حالا هفت یا هشت سال از عمر مفید آنان می گذرد به سن فرسودگی می رسند و این شرایط وضعیت ناوگان اتوبوس را به بحران رسانده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خاطر نشان کرد: ما بر اساس اعتبارات خود موظف هستیم سالیانه 400 دستگاه را خریداری کنیم . این درحالیست که ما سالانه به 1000دستگاه اتوبوس نیاز داریم و در مدیریت شهری نیازمند دریافت اعتبارات دولتی هستیم که نیمی از آن را صرف نوسازی سیستم حمل ونقل و نیمی از آن را صرف توسعه وتعداد اتوبوس ها کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شهر تهران نیاز به 9 هزار دستگاه اتوبوس دارد که تنها 6500 دستگاه داریم در عین حال که ماهانه 75 دستگاه اتوبوس به ناوگان فرسوده شهر اضافه می شود.

در خصوص کامیون ها نیز که وضع مشخص است خصوصا کامیون هایی که ویژه حمل زباله هستند به علت تردد بالایی که در سطح شهر دارند، آلودگی بسیاری را تولید می کنند.

متاسفانه این روزها با وجود تاکید مسئولان در برخورد با خودروهای دودزا و آلاینده اما هیچگونه برخوردی با خودروهای متعلق به پلیس و شهرداری و سایر دستگاه های دولتی و نظامی که دارای چنین خودروهایی هستند نمی شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تیتر شهر، تاریخ انتشار: 19 آذر 1395، کدخبر: ۱۲۸۲۱، www.titreshahr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین