پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
نشریه فارن پالیسی در فهرستی که امسال از یک‌صد 'متفکر جهانی' منتشر کرده، نام دو ایرانی‌تبار را هم قرار داده است: آرش درم‌بخش، عضو شورای شهر کوربوآ در فرانسه و موره‌شین الهیاری، هنرمند و کنش‌گر مدنی.
شعارسال: آقای درم‌بخش و گروهی از شهروندان داوطلب در فرانسه تلاش کردند قانونی در این کشور تصویب شود که بر اساس آن، مواد غذایی که فروشگاه‌ها می‌خواهند دور بریزند ولی هنوز قابل‌استفاده است، برای نیازمندان و بی‌خانمان‌ها توزیع شود یا به غذای حیوانات و کود کشاورزی تبدیل شود.

آرش درم‌بخش، عضو شورای شهر کوربوآ در فرانسه، برای مبارزه با فقر و گرسنگی تلاش می‌کند

این قانون کمتر از یک سال پیش در فرانسه تصویب شد.

آرش درم‌بخش که هم‌زمان با اعلام فهرست امسال مجله فارن پالیسی به واشنگتن پایتخت آمریکا رفته بود، در این باره با کاخ سفید، تیم انتقال دولت به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و همین‌طور کنگره ایالات متحده هم رای‌زنی‌هایی کرده است.

این عضو شورای شهر کوربوآ، در واشنگتن به خبرنگار ما هادی نیلی گفت: "با توجه به حجم دور ریز مواد غذایی در آمریکا، اگر این طرح در این کشور هم اجرا شود، می‌تواند تاثیر عمده‌ای بگذارد."

آرش درم‌بخش در این باره به آمارهایی اشاره می‌کند که بر اساس آنها، از هر شش نفر ساکن آمریکا، یک نفر تغذیه مناسب ندارد و در عین حال گزارش می‌شود سالانه ۳۵ میلیون تن مواد غذایی در آمریکا دور ریخته می‌شود.

موره‌شین الهیاری از آثار باستانی که گروه داعش ویران کرد، نمونه‌هایی دیجیتالی درست کرده است

موره‌شین الهیاری، دیگر ایرانی‌تباری که امسال در فهرست "متفکران جهانی" فارن پالیسی معرفی شده است، ساکن کالیفرنیای آمریکاست.

این هنرمند و کنش‌گر مدنی در واکنش به این که داعش در عراق و سوریه چندین اثر باستانی را ویران کرده‌اند، نسخه‌ای دیجیتالی از بعضی مهم‌ترین این آثار تهیه کرده است.

این آثار در غالب فایل سه‌بعدی و همین‌طور نمونه‌هایی بدلی اند که با چاپ‌گر سه‌بعدی ساخته شده است.

مجله فارن پالیسی در معرفی ایده موره‌شین الهیاری نوشته است هدف این هنرمند این بوده که این قبیل آثار باستانی و نشانه‌های فرهنگی به این ترتیب ذخیره شوند تا حتی اگر در تحولاتی مانند حمله‌های گروه داعش ویران شدند، اثری از آنها برای حافظه بشری باقی مانده باشد.

فهرست "متفکران جهانی" نشریه فارن پالیسی (سیاست خارجی) شامل یک‌صد نفر است و هر سال گروهی از رهبران جهانی و افرادی را که ایده‌هایی برای آینده جهان دارند و به‌‌خصوص در یک سال گذشته فعالیت بارزی داشته‌‌اند، در این فهرست معرفی می‌کند.

این فهرست بیش از یک دهه است که منتشر می‌شود و پیش از این هم از جمله شیرین عبادی، وکیل و برنده جایزه صلح نوبل (در سال ۲۰۱۳)، اصغر فرهادی، کارگردان سینما (در سال ۲۰۱۲)، حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری ایران (دوبار در سال‌‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴)، در این فهرست جا گرفته‌‌اند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فرارو، تاریخ انتشار: 23 آذر 1395، کدخبر: ۲۹۸۹۶۵، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین