پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۷۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پتانسيل معدني موجود در شرق استان سمنان، گفت: فرصتهاي از دست رفته در بخش معادن شرق اين استان جبران شود.
شعارسال: علي لاريجاني در آئين آغاز عمليات احداث کارخانه ذوب شرکت فولاد و کارخانه توليد کک شهرستان شاهرود، بيان داشت: ايران، کشوري معدني است ليکن براي حل مشکل اشتغال و استفاده بهينه از منابع بايد در زمينه معادن سرمايه گذاري کرد.

وي افزود: اقدامات خوبي در زمينه معدن در کشور و شرق استان سمنان انجام شده است اما بايد فرصت هاي از دست رفته را جبران کرد.

رئيس قوه مقننه جمهوري اسلامي ايران خطاب به مردم شهرستان شاهرود، گفت: شما از ظرفيت خوب معدني برخوردار هستند ليکن مي بايست از اين پتانسيل با سرعت استفاده کنيد چرا که اکنون زمان خوبي براي سرمايه گذاري است.

لاريجاني خاطرنشان کرد: مردم شاهرود در ابتداي سالجاري و با افتتاح کارخانه فولاد نسبت به نامگذاري سال توسط مقام معظم رهبري تجاوب کردند چرا که ايشان در سخنان خود در مشهد مقدس فرمودند بايد از خام فروشي در زمينه محصولات معدني پرهيز کرد و ساخت کارخانه فولاد براي تحقق اين مهم تجاوب به منويات رهبري است.

وي ادامه داد: استان سمنان نيز از نظر پتانسيل معدني غني است پس مي توان سرمايه گذاري در اين حوزه را در اين خطه از ايران اسلامي عقلايي دانست...

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در زمينه سرمايه گذاري معدني اقدامات خوبي در استان سمنان انجام شده است، بيان داشت: اميد است اينگونه سرمايه گذاري ها در بخش معدن، با استفاده از صندوق توسعه ملي همراه شود تا براي مردم اين استان خير و برکت را به همراه بياورد.

لاريجاني افزود: ما نيز در مجلس شوراي اسلامي از. سرمايه گذاري هاي بخش معدني، مخصوصا در استان سمنان حمايت مي کنيم تا ان شاالله روزي شاهد بهره. برداري پروژه هاي بزرگ معدني باشيم.

وي خطاب به مدير کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، گفت: طبق وعده جنابعالي اميدواريم کارخانه فولاد شاهرود در ظرف دو سال آينده به بهره برداري برسد ليکن اين تاريخ را در دفتر يادداشت خود ثبت خواهيم کرد.

محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت نيزبا اشاره به کارخانه توليد فولاد شاهرود، خاطرنشان کرد: درست است که اين کارخانه از ظرفيت بالايي برخوردار نيست اما براي شروع سرمايه گذاري و راه اندازي چنين طرحي به نفع همه مردم و استان است.

نعمت زاده تاکيد کرد: شرايط فولاد امروز چندان مناسب نيست اما قطعا فولاد شاهرود با وجود پتانسيل هاي فراوان اين منطقه توجيه اقتصادي مناسبي دارد.

نعمت زاده با اشاره به سفر پيشين خود به شاهرود، گفت: دو ماه از آخرين سفر بنده به اين شهرستان مي گذرد ليکن لازم مي دانم تا از همدلي و همزباني ملت و مسئولان اين شهرستان قدر داني کنم چراکه اين شهرستان از وضعيت بسيار مطلوبي در زمينه تعامل مسئولان و مردم برخوردار است..

مدير کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نيز در توصيف سيماي صنعت و معدن اين استان، گفت: در منطقه شرق استان و در شهرستان شاهرود 42 نوع ماده معدني وجود دارد که بهترين آنها آهن، مس، روي، منگنز، آهن و ... است.

بهروز اسودي خاطرنشان کرد: حدود480 مورد اکتشافي در استان سمنان وجود دارد که 92 مورد از اين تعداد در شرق استان و حد فاصل لجنه تا قسمت هاي خروجي استان در سمت شرقي واقع شده است.

وي افزود: پتانسيل بسيار بالاي معدني در بخش لجنه و ساير مناطق شرق استان وجود دارد که با استفاده از آن مي توان تا حد زيادي مشکلات اقتصادي و اشتغال زايي را در شرق استان برطرف ساخت.

اين مقام مسئول همچنين با بيان اينکه کارخانه فولاد و کک شاهرود ظرفيت هاي بالايي دارند، بيان داشت: اگر همت داشته باشيم به طور قطع مي توانيم قطب صنعتي منطقه و کشور باشيم لذا اميدوارم پروژه هاي معدني موجود در استان به زودي و با حمايت مسئولان به بهره برداري برسد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در دومين جلسه شوراي اداري استان سمنان در سالن هلال احمر شهرستان شاهرود استان سمنان را در سه بخش صنعت، معدن و توريست داراي پتانسيل هاي بسيار ارزشمند معرفي و تصريح کرد: واگذاري تامين بودجه به استان ها مي تواند ابتکارات استاني را افزايش دهد.

لاريجاني با اشاره به اينکه استان سمنان سرمايه هاي خوبي در پارلمان دارد عنوان کرد: با سابقه تاريخي خوب استان سمنان به ويژه شهرستان شاهرود زمينه پرش خوبي فراهم است و مي توان زمينه توسعه را فراهم کرد.

وي با تاکيد بر اين که مسئولان استان سمنان به خوبي توانسته اند موضوع پيشرفت اقتصادي را درک کرده و روي آن تمرکز کنند بيان داشت: دولت بايد به سمت کوچک شدن پيش برود و کارها را بيشتر به مردم واگذار کند تا بتواند قدم هاي بزرگ اقتصادي را به راحتي بردارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب که اگر 600 هزار ميليارد تومان نقدينگي دست مردم به سمت سرمايه گذاري و خود اشتغالي پيش نرود در کارهاي تورم زا مانند دلالي هزينه خواهد شد بيان داشت: مديران بايد بستر را فراهم کنند تا کارها بيشتر از گذشته به مردم واگذار شود، پروژه هاي نيمه تمام نبايد منتظر بودجه هاي دولتي باشند و بايد واگذار شوند در غير اين صورت ساليان دراز براي اتمام آن ها زمان لازم است.

رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست برگزاري اجلاسيه شهدا و حضور رئيس مجلس در شهرستان شاهرود را به فال نيک گرفت و عنوان کرد: اميدواريم با مديريت استاندار سمنان بتوانيم گام هاي ارزنده اي در رشد و توسعه شهرستان به خصوص بخش هاي دور از توسعه مانده برداريم.

دکتر کاظم جلالي با تاکيد بر اينکه راه هاي توسعه و پيشرفت استان سمنان با مديريت درست هموار مي شود، تصريح کرد: همدلي خوبي در سطح مديران شهرستان شاهرود با مردم حاکم شده است.

نماينده مردم شهرستانهاي گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اينکه سال 93 را با شرايط سخت اقتصادي با لطف و عنايت خداوند متعال پشت سر گذاشتيم خاطر نشان کرد: خوشبختانه دولت و مجلس توانستند با همکاري و همياري گام هاي خوبي براي تحول اقتصادي بردارند.

دکتر غلامرضا کاتب با بيان اين مطلب که با وجود تمام دسيسه هاي دشمنان که مي خواستند به اقتصاد ما ضربه بزنند 180 هزار ميليارد تومان عملکرد داشتيم تصريح کرد: از 149 هزار ميليارد تومان اعتبارات هزينه اي توانستيم 144 هزار ميليارد تومان معادل 20 درصد رشد را تحقق ببخشيم.

کاتب با تاکيد بر اينکه گام هاي مفيد و موثري در راستاي حل مشکلات پيش رو برداشته شده است بيان داشت: اميدواريم شهدا با استمداد و ياري رساندن به دولتمردان گره هاي کور را بگشايند و راه را براي خدمتگزاري هر چه بيشتر مسئولان براي مردم باز کنند.

نماينده مردم شهرستان دامغان در مجلس شوراي اسلامي نيز ضمن تاکيد بر اين که امروز عدالت در سلامت به همت دولت در کشور اتفاق افتاده ابراز داشت: حدود 50 شاخص براي ارزيابي اين امر وجود دارد که کشور ما توانسته در اين آمار جهاني جايگاه خوبي را به خود اختصاص دهد.

عبدالرحمان رستميان رشد خوب حوزه سلامت را مديون نگرش خوب رئيس مجلس و دولت مردان خواند و اظهار داشت: حقيقتا منابع خوبي در استان وجود دارد، از منابع طبيعي، معادن، مناطق گردشگري و محصولات استراتژيک که بايد با مديريت، آماده سازي مشترک و بودجه گذاري دولتي ظرفيت هاي آن ها را به سمت رشد و شکوفايي هدايت کرد.

استاندار سمنان نيز با تاکيد بر اينکه نگراني هايي در مسائل اقتصادي وجود دارد ولي دولت تلاش خود را در راستاي حل اين مشکلات به کار بسته اظهار داشت: کنترل تورم اولين قدم بود که با موفقيت برداشته شده و براي خروج از رکود نيازمند منابع هستيم و منابع موجود پاسخگو نيست.

مقام عالي دولت در استان سمنان با ارائه اين پيشنهاد به رئيس مجلس که تامين بودجه استان ها به استانداري ها واگذار شود بيان داشت: اگر اين تحول اتفاق بيفتد مي توانيم با استفاده از امکانات بالقوه، پتانسيل هاي منطقه را به رشد و شکوفايي قابل ملاحظه اي برسانيم.

وکيلي همچنين يکي از مشکلات اساسي استان سمنان را خشکسالي دانست و تاکيد کرد: متاسفانه سال گذشته 51 درصد کاهش منابع آب هاي زيرزميني را در استان شاهد بوديم و اين تهديد بزرگي براي آب هاي زير زميني است چرا که عمق اين آب ها کاهش يافته و باعث شوري آن مي شود و آبياري زمين هاي کشاورزي با اين آب شور کوير زايي مي کند.

استاندار سمنان مشکل رشد منفي جمعيت را به خاطر از بين رفتن منابع آبي منطقه و افزايش رشد مهاجرت منفي به شهرها ذکر کرد و گفت: به دليل خشکسالي، به مناطق کويري استان به سرعت افزوده مي شود و براي تامين امنيت استان نياز به تامين آب داريم.

وکيلي با اشاره به بررسي هاي انجام شده درباره انتقال آب از درياي خزر يا خليج فارس به استان تاکيد کرد: اگر اين اتفاق رخ ندهد در امنيت جاده ها نيز با مشکل جدي مواجه خواهيم بود.

وي در خاتمه ايجاد يک کمربند سراسري راه آهن از گرگان به شاهرود و اتصال استان به مرز اينچه را باعث رونق اقتصادي و کمک به اقتصاد پايدار خواند و افزود: متاسفانه شرق و غرب استان به دليل مشکلاتي متوازن توسعه نيافته اند و براي توسعه شرق استان نياز به مشوق هايي از جمله برداشتن برخي هزينه ها و کمک هاي مالي به سرمايه گذاران داريم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از هفته نامه خبری تحلیلی شاهرود پیام، تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1394، کدخبر: 202 ، www.shahroodpayam.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین