پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
این روزها بحث سرمایه‌گذاری بسیار داغ است. هر کجا می‌روی و هم‌صحبت هر دست اندرکاری می‌شوی، صحبت از سرمایه‌گذاری می‌کند. همین چند وقت پیش بود که عبدالهی- نماینده سابق مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی- در همایش تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اذعان کرد که بدون سرمایه‌گذاری کار اقتصاد مملکت جلو نمی‌رود! به قول قدیمی‌ها «بی‌مایه فطیر است!» حال در جدیدترین صحبتی که یکی از مسئولان اقتصادی استان زنجان با یکی از خبرگزاری‌ها انجام داده، عنوان کرده است که «زنجان آماده پذیرش سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.»

شعار سال:


1- شنیدن این خبر از زبان مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان که همزمان نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان را نیز بر عهده دارد، نشان می‌دهد که زنجان در حوزه سرمایه‌گذاری وضعیت مناسبی ندارد. این‌را می‌توان از بخشی از سخنان عباسچیان متوجه شد؛ «طی سال‌های اخیر روند سرمایه‌گذاری خارجی در استان زنجان نوسانی بوده است... امید است سرمایه‌گذاری در این استان، اعم از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی شاهد رشد پایدار باشد.» وی در ادامه سخنان خود از شرایطی گفته که قرار است فضای کسب‌وکار استان را تغییر دهد و شرایط را برای سرمایه‌گذاری در استان تسهیل کند.

2- یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم درخصوص ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور عنوان کرده است که «جذب سرمایه‌های کلان برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد ضروری است.» محمد رجایی باغ سیائی گفته است: «در حال‌حاضر به‌علت برخی بروکراسی‌های اداری و کاغذبازی‌های فراوان، بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایلی به هزینه‌کرد سرمایه خود در داخل کشور ندارند.» وی تاکید کرده است که دولت باید با موانع سرمایه‌گذاری در داخل ممانعت کند تا به این ترتیب این سرمایه‌ها در امور تولیدی و صنعتی هزینه شود. همچنین عضو دیگر کمیسیون اقتصادی نیز تصریح کرده است: «در حال‌حاضر شرایط سرمایه‌گذاری در کشور ما فراهم نیست که این خود مشکلات عدیده‌ای را منجر شده است. محمد علیپور تاکید کرده است: «اقتصاد ما متزلزل است... تعطیلی بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی در حال‌حاضر نتیجه نبود منابع مالی است که این امر بیکاری را شدت می‌بخشد.»

3- لازمه سرمایه‌گذاری، امنیت اقتصادی است. سرمایه‌گذاری به‌طور اعم چه داخلی و چه خارجی در مکانی صورت می‌گیرد که امنیت وجود داشته باشد. در همین راستا رهبر انقلاب نیز چندی پیش در سخنان خود بیان کردند که اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی و شکل‌گیری شجره طیبه اقتصاد درون‌زا نیازمند امنیت است.

4- «اقتصاد مقاومتی از نبود اقدام و عمل رنج می‌برد» این جمله‌ای است که روح‌ا... بیگی- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم شورای اسلامی- در گفت‌وگو با اکونیوز بیان کرده است. وی گفته است: وقتی صحبت از چالش‌های اقتصادی پیش‌روی کشور می‌شود، همه اذعان به باید و نبایدهای مشکلات دارند، ولی متاسفانه در عمل هیچ اتفاقی در جامعه نمی‌افتد. وی توضیح داده است: متاسفانه امروز قوانین دست و پاگیر، بروکراسی کاذب اداری، حرکت‌های جزیره‌ای و سایر موارد بلای جان اقتصاد کشور شده است. برای تحقق شعار سال‌جاری یعنی «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» حرکت‌های جزیره‌ای و قوانین دست و پاگیر باید به حاشیه رانده شود و همه با عزم راسخ برای دستیابی به اهداف مدنظر تلاش جهادی داشته باشند.

5- بیگی تاکید کرده است: سرمایه‌گذاری موتور محرکه اقتصاد است و در این شرایط سرمایه‌گذار با وجود بروکراسی خشک و مسیرهای پرپیچ و خم اداری، رغبت کمتری برای سرمایه‌گذاری در کشور از خود نشان می‌دهد. وی از جمله مشکلات جدی توسعه سرمایه‌گذاری در کشور را فساد اداری دانسته و گفته است: «دستگاه‌های دولتی به‌جای اینکه کار سرمایه‌گذاری را تسهیل کنند، با ایجاد انواع و اقسام موانع کوشش می‌کنند که به سرمایه‌گذاران بفهمانند بدون پرداخت «...» کار سرمایه‌گذاری در کشور عملی نیست.» امروز اکثر فعالان اقتصادی بزرگترین عامل ناامنی در اقتصاد ایران به‌طور عام و سرمایه‌گذاری به‌طور خاص را دیوان‌سالاری دولتی عنوان می‌کنند. علت عمده این مسئله نیز مقررات دست و پاگیر و وجود نهادهای مشابه و موازی است.

6- زنجان شهر بزرگی نیست! گو اینکه برخی از مدیرانش اصرار دارند زنجان را یکی از کلانشهرهای ایران به حساب بیاورند. حتی اگر بپذیریم زنجان همانند تهران یک کلانشهر بزرگ است، بازهم وجود پروژه‌های اجرا نشده و بر زمین مانده همچون زخمی ‌بر پیکره شهر خودنمایی می‌کند. بسیاری از پروژه‌های زنجان امروز بلاتکلیف، منتظر به اتمام رسیدن یا حداقل تعیین تکلیف هستند. در جدیدترین اظهارات بیان‌شده از سوی مدیران ارشد استان، سخنان رحمتی- معاون عمرانی استاندار درخصوص پروژه زنجانرود جلب توجه می‌کند؛ «پروژه زنجانرود منتظر تامین اعتبار» از خلال گفته‌های این مدیر دولتی مشخص می‌شود که این پروژه مدت‌هاست در انتظار بودجه‌ای معادل دو میلیارد تومان است! پروژه‌هایی نظیر این در سطح شهر کم نیستند. پروژه‌هایی که بنا به هر دلیلی اجرا نشده و چهره شهر را درست در نقاط در معرض دید اندک گردشگر موجود در شهر مخدوش کرده است. در جدیدترین اتفاقات هم عنوان شده که پروژه سبزه‌میدان فسخ قرارداد شده و احتمالا تا مدت‌ها بلاتکلیف باقی خواهد ماند!

اما در کنار تمام این بی‌اعتباری‌های ریالی، هستند پروژه‌هایی که فقط به‌وسیله بی‌تفاوتی مدیریتی و بعضا بروکراسی ادارات دولتی و شبه‌دولتی! بر زمین مانده‌اند. نمونه‌اش پروژه «...» که رفتن یک مدیر از استان و نیامدن جایگزینی برای وی بهانه‌ای شده است برای تاخیر در اجرای این پروژه! پروژه‌ای که پیشرفت 100 درصدی داشته و به اصطلاح فقط معطل بریدن یک روبان برای افتتاح است. پیگیری‌ها مشخص کرد که نبود مدیرکل «...» عامل اصلی بلاتکلیفی پروژه مذکور است! مدیران «...» منتظرند تا مدیر جدید بیاید، شاید وی نظر دیگری درخصوص ادامه روند پروژه داشته باشد! در این میان آنچه فعلا باقی است، بلاتکلیفی سرمایه‌گذار زنجانیست!

7- رهبر انقلاب در ابتدای سال 95 با بیان اینکه کارهای خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی به انجام رسیده اما کافی نیست، تاکید کردند که «اقدام و عمل» برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جدید باید سرلوحه کار مدیران دولتی و زیرمجموعه‌های آنان قرار گیرد. تاکید بر «اقدام و عمل» در گفته‌های رهبر انقلاب هنگامی ‌که شعار سال را اعلام می‌کردند، به‌وضوح نشان داد که امسال انتظار از مسئولان بسیار زیاد است!

8- بسیاری از موانعی که امروز در بحث اقتصاد مقاومتی وجود دارد، داخلی و ناشی از خودتحریمی ‌است. خودتحریمی ‌در کشور از زوایای مختلف آن بسیار پررنگ‌تر از تحریم‌های خارجی هستند و آثار مخرب آن به مراتب بالاتر است. یکی از بارزترین مصداق‌های خودتحریمی، ‌موضوعات مدیریتی است. اگر بخش خصوصی بتواند خارج از روند بروکراسی اداری به اقدامات خود برسد، بسیار راحت‌تر می‌تواند به ایفای نقش خود در راهبردهای اقتصاد مقاومتی بپردازد. وجود قوانین «تو در تو» و پیچیده و حضور برخی از مدیرانی که پشت میز نشسته‌اند، اما نمی‌توانند در مسئولیت خود تصمیم‌گیری درستی داشته باشند، یکی از مهم‌ترین مصادیق خودتحریمی ‌است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه مردم نو، تاریخ انتشار 28 خرداد 1395 ، کد مطلب:4859 : zanjannews.comwww.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
India
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
هنوز بعد از گذشت این همه سال مدیر کم داریم البته این بخاطر ضعف علوم انسانی کشورمونه
ن.ف83
ناشناس
Germany
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
کلا در ایران سرمایه گذاری نکنید چرا که سالیان سال است از فقدان یک مدیریت رنج میبریم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین