پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه تاکید کرد: در سفر رئیس‌جمهور به ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان ۲۰ موافقتنامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های کشاورزی، گمرک و کشتیرانی در خزر،گردشگری، بهداشت و دیگر زمینه‌ها امضا خواهد شد.

شعارسال: ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی در تشریح سفر حسن روحانی گفت: رئیس‌جمهور ۱۷ سفر به این منطقه و کشورهای مشترک‌المنافع داشته و از طرف مقابل هم ۲۱ همتای او به ایران آمده‌اند که این آمار سفرها به کشورهای منطقه برخلاف تصور برخی که توجه به کشورهای غربی را اولویت دولت بیان می‌کنند، نشان‌دهنده نگاه ما به کشورهای شرق است.

بنا داریم سقف روابط‌مان با ارمنستان را از مرز یک میلیارد دلار فراتر ببریم

او افزود: عده‌ای بعد از مذاکرات هسته‌ای و برجام تصورشان بر این است که ما توجه بیشتری به غرب می‌کنیم، در حالی که عملا اینطور نبوده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با بیان اینکه در این سفر، ارمنستان اولین کشور همسایه زمینی است که رئیس‌جمهور برای اولین بار به آنجا سفر می‌کند، اظهار داشت: در این سفر یک روزه مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و صدور خدمات فنی مهندسی در برنامه‌ها لحاظ شده است که بنا داریم سقف روابط کشورمان با این کشورها را از مرز یک میلیارد دلار فراتر ببریم.

برگزاری همایش‌های اقتصادی در ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان

رحیم‌پور با اشاره به ویژگی این سه کشور تصریح کرد: قزاقستان یک کشور نفت و گازی است و از لحاظ معادن همه نوع فلزاتی در آن وجود دارد که ایران از این کشور اورانیوم هم وارد می‌کند.

او ادامه داد: ما به کشور ارمنستان گاز صادر می‌کنیم و از آنجا برق وارد می‌کنیم و کشور قرقیزستان که در انحصار چین است از قدرت اقتصادی بالایی برخوردار نیست که در این سفر سعی داریم حجم معاملات را افزایش دهیم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه اظهار داشت: در طول این سفر به کشورهای ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان همایش اقتصادی برگزار می‌شود که در دو کشور، همتای رئیس‌جمهور و در یک کشور دیگر وزیران شرکت می‌کنند.

می‌خواهیم بخش خصوصی را فعال کنیم

رحیم‌پور با بیان اینکه در این سفر ۲۰ موافقتنامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های کشاورزی، گمرک و کشتیرانی در دریای خزر، وزارت کار، اتاق بازرگانی، آی‌سی‌تی، گردشگری، بهداشت و ورزش امضا می‌شود، گفت: ما در این سفرها به دنبال حل مشکلات معیشتی مردم هستیم که برای آن می‌خواهیم بخش خصوصی را فعال کنیم تا دولت به عنوان کارفرما باشد و این موضوع در اکثر سفرهای رئیس جمهور با همراه شدن اتاق بازرگانی برای پیدا کردن خدمات فنی مهندسی و صادرات غیرنفتی دنبال می‌شود.

او در خصوص برنامه‌های دولت در مورد حذف روادید عنوان کرد: در مورد روادید در سال ۹۵ ابتدا کشور گرجستان و به دنبال آن هم ارمنستان روادید را لغو کردند. در سفر به قرقیزستان هم برنامه‌ای برای مذاکره در خصوص حذف روادید داریم تا تسهیلات ویزایی برای هموطنان راحت‌تر شود.

در حال مذاکره با اتحادیه اوراسیا هستیم

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه افزود: این سه کشور و کشورهای بلاروس و روسیه عضو اوراسیا هستند که در حال مذاکره با آنها هستیم تا به یک نتیجه مشخص برای پیمان تجارت آزاد برسیم و ما می‌توانیم با تعرفه‌های ترجیحی وارد این بازارها شویم. به همین دلیل، در سال میلادی جاری ۵۰ درصد تجارت‌مان با روسیه را افزایش دادیم که بخش عمده آن در مواد غذایی بوده است و نیاز داریم تا ساز و کارهای داخلی را برای افزایش سطح روابط‌مان با کشورهای اوراسیا فراهم کنیم.

رحیم‌پور گسترش روابط با کشورهای منطقه و مسلمان را از سیاست‌های کلان دولت دانست و گفت: ما بر اساس سیاست‌های کلان کشور در حال گسترش روابط با کشورهای منطقه، همسایه و مسلمان هستیم و هدف این است که اقتصاد و فرهنگ مردم ما و این کشورها با یکدیگر پیوندی قوی‌تر داشته باشد تا پیوندهای امنیتی هم قوی‌تر شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 1دی1395، کدخبر: 440154: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین