پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷
بالابودن نرخ تسهیلات بانکی یکی از مهمترین دغدغه ها و مشکلات کشاورزان استان کردستان است که جمعی از آنها امروز در دیدار با استاندار خواستار کاهش آن از سوی مسئولان ارشد کشوری شدند.

نشست صمیمی استاندار کردستان با جمعی از اعضای تشکل های بخش کشاورزی استان بعد از ظهر امروز یکشنبه در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد و در این نشست مدیران عامل شرکت های آب منطقه ای، برق و فرآورده های نفتی استان هم حضور داشتند.

۱۰ نفر از اعضای تشکل های بخش کشاورزی استان در این نشست که حدود سه ساعت به طول انجامید به بیان مشکلات، دغدغه ها و خواسته های خود پرداختند.

تسریع در امر انتقال آب سدهای ژاوه و آزاد به دشت های قروه و دهگلان، رفع مشکل کنتورهای هوشمند، تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان به منظور صادرات محصولات کشاورزی، حمایت ویژه بخش دولتی از بخش کشاورزی و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از جمله خواسته های اعضای تشکل های کشاورزی از استاندار بود.

بخش کشاورزی کردستان در سال به ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان در این نشست گفت: امسال فعالیت های خود را در قالب پنج محور اصلی شامل تولید با کیفیت در حجم زیاد، کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی، توجه به بازار فروش محصولات و کاهش مخاطرات این بخش با همکاری کشاورزان انجام خواهیم داد.

کریم ذوالفقاری عنوان کرد: بخش کشاورزی استان در سال نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ثابت و سرمایه درگردش است در سال گذشته تنها ۱۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان استان تسهیلات پرداخت شد.

صالح محمدی یکی از کشاورزان نمونه و برتر استان در این نشست نخستین خواسته کشاورزان را تسریع در امر انتقال آب سدژاوه و آزاد به دشت های قروه و دهگلان خواند و گفت: کشاورزان از روستاها مهاجرت کنند بازگشت آنها کار بسیار سختی است بنابراین نیاز است برای ممانعت از خروج آنها سامانه انتقال آب تکمیل شود و به بهره برداری برسد.

وی عنوان کرد: در تمامی کشورهای مختلف دنیا از بخش دولتی به کشاورزی به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد یارانه تعلق می گیرد و انتظار می رود چنین شیوه ای هم در کشورما اجرایی شود.

وی اظهارداشت: متاسفانه از دیگر مشکلات بخش کشاورزی در کشورما بالابودن نرخ سود تسهیلات بانکی است و در هیچ کجای دنیا به غیر از ایران تسهیلاتی با نرخ ۲۱ درصد در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی گیرد.

این کشاورز نمونه کردستانی بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی امروز جامعه ما بهره بانکی بیش از ۱۰ درصد توسط کشاورزان ما قابل پرداخت نیست.

محمدی به هزینه ای که بابت کالیبراسیون کنتورهای هوشمند نصب شده برروی چاه های کشاورزی از کشاورزان دریافت می شود، اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان بابت کالیبراسیون از کشاورزان دریافت می شد و امسال قرار شده این مبلغ به ۲۱۸ هزار تومان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: کنتورهای هوشمند نصب شده برروی چاه های آب کشاورزان معیوب اند و انتظار داریم برای رفع آن کارشناسان آّب منطقه ای استان اقدام کنند.

اختصاص مشوق های صادراتی به تولیدکنندگان گوشت سفید در کردستان

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی در استان وجود دارد، گفت: سالانه بالغ بر چهار میلیون قطعه جوجه ریزی و ۸۵ هزار تن گوشت سفید در استان تولید می شود.

شفیعی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت مرغداری استان مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به فعالیت دو زنجیره طیور در استان، اظهارداشت: متاسفانه نوسانات قیمت مرغ در این چند سال اخیر ضرروزیان های فراوانی را به واحدهای مرغداری کوچک در استان وارد کرده است.

وی بیان کرد: خط اعتباری سرمایه در گردش برای واحدهای مرغداری با ۲۱ درصد نرخ بهره تامین شده است ولی میزان سود این اعتبار بسیار بالا است و اگر امکان دارد تسهیلاتی با نرخ سود بانکی کمتر به واحدهای مرغداری تزریق شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان یکی از مشکلات تولیدکنندگان گوشت سفید در استان را مربوط به صادرات خواند و گفت: رقبای خارجی ما هم چون ترکیه چون حمایت ویژه ای از تولیدکنندگان خود می کنند بنابراین تولیدکنندگان استان ما نمی توانند تولیدات خود را با قیمت مناسب در بازار عراق به فروش برسانند.

شفیعی تنها راه حل رفع مشکل صادرات تولیدکنندگان استان را اختصاص مشوق های صادراتی از سوی بخش دولتی ذکر کرد و افزود: مازاد تولید واحدهای مرغداری استان بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد است که در صورت حمایت بخش دولتی از انها می توانند اقدام به صادرات آن کنند.

۵۰ درصد کشاورزان خسارت دیده کردستانی هنوز موفق به دریافت غرامت خود نشدند

دبیر سازمان نظام صنفی کشاورزی کردستان هم در این نشست گفت: هم اکنون ۲۱ هزار نفر در استان عضو این سازمان هستند و بزرگترین تشکل بخش کشاورزی را هم تشکیل داده اند.

سید حسن رحیمی بیان کرد: تاکنون حدود ۵۰ درصد کشاورزان استان که در سال زراعی گذشته خسارت دیدند غرامت بیمه خود را دریافت نکردند.

وی یکی از مشکلات کشاورزان استان را مربوط به سوخت ذکر کرد و اظهارداشت: سهمیه سوخت تراکتور ۱۵۰۰ لیتر گازوئیل است که در سه مرحله به کشاورزان داده می شود و هر بار کشاورزان باید مسافت های ۲۰ کیلومتر و حتی بیشتر را برای دریافت این میزان سوخت طی کنند.

وی ادامه داد: این میزان سوخت هم برای کشاورزانی که ۱۰۰ هکتار و بیشتر زمین زراعی دارند کافی نیست و نیاز است که آن را افزایش دهند.

رحیمی از مسئولان ارشد استان خواست برای یک بار هم شده وضعیت زمین های منابع طبیعی و کشاورزی را حل کنند.

وی افزود: کشاورزانی هستند که ۵۰ سال است بروری زمین های پدری خود کشت و کار می کنند و اکنون منابع طبیعی اعلام کرده که این اراضی ملی است و انتظار داریم که مسئولان برای حل این مشکل تلاش کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان هم در این نشست با بیان اینکه سدژاوه اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: سامانه انتقال آب سد آزاد و ژاوه هر دو فعال است و کشاورزان نگرانی بابت انتقال آب این دو سد به دشت های قروه و دهگلان نداشته باشند چراکه این مهم در دستور کار قرار دارد.

اقبال شانظری در ارتباط با کالیبراسیون کنتورهای هوشمند هم اظهارداشت: این کنتورها تازه به بازار آمده و بی شک ما هم مانند کشاورزان دغدغه هایی در این رابطه داریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در طول سالیان گذشته این بوده که ارزش زیادی برای منابع آبی قائل نبوده ایم، ادامه داد: با توجه به ارزش آب مبلغ زیادی بابت تمدید پروانه چاه های آب کشاورزی و کالیبراسیون از کشاورزان دریافت نمی شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 15 فروردین 95، کد مطلب: 3589651: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین