پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
معاون وزیر جهادکشاورزی نسبت به ورود انواع بیماری و آفات محصولات کشاورزی به داخل کشور هشدار داد.

شعار سال: محمدعلی طهماسبی ظهر امروز در سی‌وششمین گردهمایی سالانه سازمان حفظ نباتات کشور در بابلسر با هشدار نسبت به ورود انواع بیماری و آفات محصولات کشاورزی به داخل کشور، اظهار کرد: اگر نتوانیم مانع ورود محصولات فاقد گواهی بهداشتی و یا تقلب در گرفتن بیماری‌ها و آفات قرنطینه‌ای شویم، در آینده با بحران شیوع آفات و بیماری‌ها در کشور مواجه می‌شویم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با دخالت دو یا چند مدیرکل در استان‌های مرزی شاهد واردات انواع محصولات کشاورزی هستیم که دارای مشکل بیماری قرنطینه‌ای و آفات هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر چند محموله دارای مشکل بهداشتی و بیماری و آفات قرنطینه‌ای که به صورت رسمی و یا قاچاق وارد نقطه مرزی می‌شود را به آتش کشیده و امحاء کنیم، متخلفان هوشیار می‌شوند.

طهماسبی تصریح کرد: جابه‌جایی بدون نظارت سازمان حفظ و نباتات انواع نهال و بذور در داخل کشور همراه با بیماری و آفات است که این اقدام نادرست به راحتی در کشور صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم انجام قرنطینه‌ای کردن جابه‌جایی نهال و بذور بین استان‌ها خاطرنشان کرد: سازمان حفظ و نباتات کشور باید به این مقوله توجه جدی کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش مصرف سموم در شهرهای کشور، اظهار داشت: آلودگی زیست‌محیطی و آب‌های زیرزمینی ناشی از مصرف سموم در فعالیت‌های کشاورزی مطرح است که شاهد شیوع بیماری در شهرها هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز بیماری و آفات از جمله مگس میوه،زنجیره خرما در باغات کشور مهار و کنترل شده، اما شاهد شیوع بیماریدر شهرها هستیم، اظهار کرد: سازمان حفظ نباتات باید کانون‌های آفات و بیماری اراضی زراعی و باغی که رها شده را در کنترل قرار دهد.

وی تصریح کرد: در حالی که بیماری سفید بالک در شهر تهران شیوع پیدا کرده برخی با به دوش گرفتن سم‌پاش در شهرها فریاد سم‌‌پاشی کردن را سر می‌دهند، که این مسئله نشانه بی‌توجهی حفظ و نباتات به وظایف خود است.

طهماسبی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی کشور و مشکلات گواهی بهداشتی، باقی‌مانده سموم و آفات و بیماری قرنطینه‌ای، یادآور شد: در حال حاضر کشور عراق با همه مشکلات بهداشتی، صادرات محصولات کشاورزی ایران را به داشتن گواهی بهداشتی و باقی‌مانده سموم متهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفظ و نباتات باید زمینه مقابله با بیماری، آفات و پایش سلامت محصولات کشاورزی را در کانون تولید انجام دهد، اضافه کرد: باید محصولات صادرات محور کشاورزی از جمله مرکبات، کیوی، سیب، زعفران و دیگر محصولات را در محل تولید مورد پایش بیماری و آفات قرار گیرند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: توسعه کشاورزی گلخانه‌ای، توجه به اراضی شیب‌دار و تسهیل در واردات نهال و پایه ارقام مختلف بذر از برنامه‌های جدی در برنامه ششم توسعه کشور است

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت کشاورزی ایران، تاریخ 7 آذر 94، کد مطلب: 9359: www.iranianagriculture.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین