پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۴۲۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
روزهای ابتدایی زمستان در حالی آغاز شد که دو محصول اولیه در هر خانواده در وضعیت نامناسبی قرار گرفت به طوری که قیمت گوشت به حد غیرقابل پیش بینی بالا رفت و قیمت مرغ نیز به دلیل بی اعتمادی مردم به سالم بودن آن پایین آمد.

شعار سال: چرا قیمت گوشت بالا رفت؟ و چرا مرغ ارزان شد؟ این دو سئوالی است که این روزها بیشتر بازار را درگیر خود کرده است. چندی پیش فعالان بازار اعلام کردند که قیمت گوشت به دلیل کمبود دام با افزایش قیمت روبه رو شده و در مقابل آن وزارت جهاد کشاورزی آن را تکذیب کرد، ضمن اینکه از ابتدای سال تا کنون دو محصول گوشت قرمز و مرغ دچار نوسان قیمت شدند و چندین بار افزایش قیمت چشمگیر را تجربه کردند.

این روزها باز هم قیمت گوشت گوسفندی در حال اوج گرفتن است به طوری که برخی خانواده ها دیگر از خرید این محصول صرف نظر می کنند. آبان‌ماه سال جاری از التهابات بازار تا اندازه ای کاسته شد اما در هفته‌های اخیر باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

در همین حال، چندی پیش علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کمبود شدید دام در بازار و افزایش قیمت این نوع گوشت خبر داد و گفت: دولت باید هرچه سریع‌تر اقدام به واردات و تنظیم بازار کند.

او با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر، در هر هفته قیمت گوشت گوسفندی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است، افزود: از روز روزهای پایانی آذر ماه تاکنون نیز قیمت گوشت گوسفندی ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته و با شرایطی که وجود دارد به احتمال زیاد، این کالا گران‌تر می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی معتقد است یکی از دلایل گرانی این کالا کمبود دام است. او می‌گوید: همیشه وقتی در این فصل از سال و با نزدیک شدن به انتهای سال، عرضه دام کم می‌شود، بنابراین ما نیاز به واردات داریم تا شرایط بازار بهبود یابد و اوضاع بدتر نشود.

در حالی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کمبود دام خبر می دهد که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید دام و گوشت قرمز در کشور، موضوع کمبود این کالا را به شدت رد می‌کند و نظری بسیار متفاوت در این خصوص دارد.

در این میان، حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی این وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: نبود دام در کشور، حرف منطقی و معقولی نیست و اگر کسی به قصابی‌ها مراجعه کند با نبود گوشت در آنجا مواجه نخواهد شد ضمن اینکه هم اکنون فقط هزاران لاشه دام در تهران وجود دارد.

او با بیان اینکه از خروج غیرمجاز دام از کشور اطلاع ندارم، ادامه می‌دهد: حدود ۹۰ درصد نیاز گوشت قرمز کشور در داخل تولید و نزدیک به ۱۰ درصد آن نیز وارد می‌شود؛ برای واردات این کالا هم هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

از سوی دیگر منصور پوریان رییس شورای تامین کنندگان دام زنده کشور، قیمت فعلی گوشت قرمز را در بازار کاذب دانست وافزود: افراد سودجو به دنبال واردات ارزان قیمت هستند تا بتوانند این محصولات را با قیمت های بالاتری بفروشند. همچنین برخی دیگر از مسئولان روزهای گذشته در این باره اظهار نظر کردند و گفتند که گوشت گران نشده و بازاریان خودسرانه این محصول را گران کرده است.

بنابراین به دلیل متناقض بودن نظر مسئولان ذی ربط هنوز دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز مشخص نیست.

*آنفلوانزای پرندگان همچنان قربانی می‌گیرد!

در همین بین، رئیس سازمان دامپزشکی نیز از شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان‌های قزوین و گلستان و در دو تالاب میانکاله و میغان خبر می‌دهد. مهدی خلج با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا در استان‌های تهران، کرمانشاه و قم با تلاش ادارات دامپزشکی، استانداری‌ها و پرورش دهندگان طیور مهار شده است، افزود: براساس گزارش بازرسان دامپزشکی یک واحد مرغداری در قزوین و یک واحد نیز دراستان گلستان به ویروس آنفلوانزای اچ ۵ ان ۸ آلوده شده است.

او با بیان اینکه پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال بیماری هستند، افزود: براساس مشاهدات و نتایج آزمایشات در دو تالاب میانکاله در استان گلستان و تالاب میغان در استان مرکزی وجود این بیماری اثبات شده است. رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: به منظور مدیریت و جلوگیری از انتشاری بیماری، ماموران سازمان حفاظت محیط زیست در تمام تالاب ها و آب بندهای کشور مستقر شدند تا در صورت مشاهده علائم بیماری و تلفات پرندگان وحشی، موارد را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.

او تاکید دارد که صیادان از شکار پرندگان وحشی مهاجر خودداری کنند و مردم نیز این پرندگان را از بازارهای محلی به‌ویژه در استان های گلستان و گیلان خریداری نکنند. خلج با تاکید بر اینکه مرغداران به هیچ وجه از ماشین مشترک برای حمل تخم مرغ، گوشت مرغ و یا نهاده‌هایی مانند کود و آب استفاده نکنند، تصریح کرد: تولیدکنندگان با رعایت این نکات انتشار و تلفات بیماری را به حداقل برسانند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مصرف کنندگان خواست تخم مرغ و گوشت مرغ را از مراکز مجاز خریداری و بدون نگرانی مصرف کنند. او تاکید کرد: تاکنون موردی از ابتلای انسان به ویروس آنفلوانزای فوق حاد اچ ۵ ان ۸ درجهان گزارش نشده اما باید برای جلوگیری از احتمال عبور این بیماری از پرنده به انسان جانب احتیاط رعایت شود.

اما با این حال، متاسفانه انتشار خبر آنفلونزای پرندگان اعتماد مردم را تا حدودی نسبت به سالم بودن مرغ و فرآورده های آن از بین برده است. بنابراین قیمت این محصول به دلیل خبر انتشار این ویروس کاهش یافته و بازار وضعیت مناسبی را پشت سرنمی‌گذارد.

به هر حال، دو کالای اساسی که جزو لاینفک سفره ایرانی محسوب می‌شوند، مورد تهدید قرار گرفته‌اند. به اعتقاد کارشناسان این وضعیت در بازار نگران کننده بوده و افزایش قیمت و بی اعتمادی به سالم بودن محصول سبد خانوار را تهدید می‌کند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه، تاریخ انتشار: 5 دی 1395، کد مطلب: ۳۲۹۵۴۰:www. parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین