پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۹۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
در حالی برخی مسئولان دولتی از شعار حمایت از تولید داخلی دم می‌زنند که همچنان اشک تولید کنندگان داخلی درآمده و تاکید دارند که دولت فکری جدی به حال آنان نمی‌کند! اما به راستی کدام اظهارنظر واقعی تر به نظر می‌رسد؟

شعار سال: این روزها بازار شعار و وعده وعید از سوی مسئولان حسابی داغ است. این رسمی است که از گذشته های دور تا کنون با دولتمردان همراه بوده و همچنان مردم و اقتصاد کشور چوب همین وعده ها را می‌خورند.

طی روزهای گذشته بارها از زبان وزیر صنعت، معدن و تجارت شنیده ایم که از تولیدات داخلی حمایت می‌شود و از سوی دیگر جلوی صادرات مواد خام و خام فروشی گرفته خواهد شد اما متاسفانه در اکثر گزارش ها خبر از ناکامی سازندگان داخلی به چشم می‌خورد. مصداق آن را می توان در خرید واگن های خارجی به صورت ملموس دید.

درحالی وزارت صنعت بارها و بارها از مقاومت در برابر خرید کالاهای خارجی به جای ایرانی آن صحبت کرده اما خبرها داستان را یه صورت دیگری روایت می‌کند. گویی بار واردات واگن به کشور بسته شده و به تازگی وارد کشور خواهد شد. این اتفاق در حالی رقم میخورد که تولیدککندگان داخلی از آن به شدت متضرر خواهند شد.

وزیر صنعت که پیش از این با صحبت هایی که در خصوص کاهش واردات داشت داد وزیر راه و شهرسازی را درآورده و او را مجبور کرد تا به از ریاست جمهوری برای حل این مشکل درخواست همکاری کند.

نعمت زاده برای حمایت از تولید داخل گفته بود که اگر واگنی از خارج کشور وارد شود روی ریل‌ها می خوابد تا واگن خارجی وارد کشور نشود. آخوندی نیز در پاسخ به این صحبت‌های وزیر، گفته بود که جلوگیری از واردات به اقتصاد ملی لطمه خواهد زد. به تازگی خبر واردات واگن های خارجی نشان می دهد که نعمت زاده پای خود را از معرکه بیرون کشیده است و باز هم راه را برای واردات بیشتر باز می‌گذارد. اما به گفته فعالان این عرصه و تولیدکنندگان اگر این تصمیم رقم بخورد ضرر بسیاری را به سازندگان داخلی وارد خواهد کرد.

با این حال، تولیدات داخلی تا سطح بسیار خوبی در زمینه ساخت واگن پیشرفت داشته اند به صورتی که دیگر نیازی بر واردات از کشورهای دیگر دیده نمی‌شود. این صحبت ها را فعالان و مدیران راه آهن بیان کرده اند.

با توجه به اینکه راه آهن اعلام کرده بود اگر ثبت سفارش برای واردات واگن های باری باز شود تنها ۶۰۰ واگن باری وارد خواهد شد اما شنیده ها حکایت از آن دارد که این تعداد به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰واگن رسیده و قرار است این عدد به ۴ هزار واگن باری هم برسد.

۲هزار واگن باری که اکنون در حال ثبت سفارش است مربوط به یک شرکت روسیه ای تبار است که به اسم سرمایه گذاری خارجی وارد این حوزه شده اما تنها هدفی که دنبال می‌کند صادرات واگن است!

*حمایت وزیر شعار بود یا حقیقت؟

چندی پیش که وزارت صنعت خواستار جلوگیری از این واردات شد به او اتهام بی توجهی به اقتصاد ملی را زدند و گفتند که وزیر تنها به تولیدکنندگان نگاه ویژه‌ای دارد، اما حالا پس از انتشار این خبر تولیدکنندگان دیگر از حمایت آقای وزیر نیز ناامید شده اند. متاسفانه صحبت‌های وزیر کارگشا نبود و ثبت سفارش به روسیه داده شده است. در این میان، شرکت‌های بهره بردار از واگن‌های باری بدون توجه به قانون حمایت از تولید داخل با سازندگان روسی به تفاهم رسیدند و راه آهن به جای آنکه از تولیدات داخل حمایت کند شرکت های بهره بردار را به واردات تشویق کرد!

سئوالی که در این وضعیت مطرح می‌شود، این است که آیا آقای وزیر به حمایت از تولید داخلی پشت کرده و با واردات مخالفتی ندارد؟ مسئولان راه آهن نیز پیش از این بر کمبود سفارشات گلایه داشتند اما سئوال اینجاست چرا از این امتیاز استفاده نکرده اند و سفارش را به روسی ها دادند؟

چندی پیش، بابک احمدی معاون ناوگان مدیر عامل راه آهن گفته بود: در واگن‌های باری مدیریت تولید دست ما است. چرا تولیدکنندگان، واگن باری تولید نمی کنند؟ واگن باری به اعتقاد من آهنگری است.احتیاج به دانش و تکنولوژی بالای ندارد.۳۰سال پیش تولید می کردیم و اکنون هم تولید می کنیم. در حال حاضر ۱۱ هزار تقاضا وجود دارد. چرا این میزان تقاضا عملیاتی نمی شود؟ برای اینکه داخلی سازی واگن در کشور انجام شود باید سفارش لازم صورت گیرد. در غیر اینصورت محصول نهایی داخلی خیلی گرانتر از واردات آن برای کارفرما تمام خواهد شد.

بنابراین با توجه به صحبت‌هایی که از سوی مدیرعامل راه آهن گفته شده چرا باز هم برای برطرف کردن نیاز داخل دست به سوی خارجی ها دراز کردیم. تولیداتی که به گفته مدیرعامل راه آهن نیاز به دانش و تکنولوژی بالایی ندارد.

شهرام رضوی رئیس گروه صنایع ریلی وزارت صنعت هم در این باره گفته است؛ واردات داستان شیرینی دارد که طی چند سال اخیر خیلی ها دنبال آن رفتند. صنعت ریلی مانند سایر صنایع با پدیده ای بنام دامپینگ (فروش کالا در یک بازار خارجی با قیمتی کمتر از هزینه نهائی تولید آن کالا در کشور عرضه کننده، به منظور کسب مزیت در رقابت با دیگر عرضه کنندگان همان کالا) روبرو است. بازار ایران، بازار تشنه ای است لذا دامپینگ در این بخش به راحتی صورت می گیرد. وقتی چنین اتفاقی در یک صنعت رخ می دهد صنایع مرتبط با آن زمین می خورند و سال های بعد برای آنکه بتوان نیاز داخلی را تامین کرد باید دستمان را به روی آن کشور دراز کنیم.

با این تفاسیر، چرا تولید واگن‌های باری که بین ۸۵ تا ۹۰درصد است، مورد اقبال قرار نمی‌گیرد؟ این صنعت و سایر صنایع دیگر تا مورد اقبال دولتمردان و تصمیم گیرندگان اصلی قرار نگیرند رشد پیدا نخواهند کرد؛ اقبالی که همراه با سفارش است و واردات را حذف می‌کند نه صرفا حرف می‌زند و عمل نمی‌کند.

بنابراین، در فضای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، اولویت دادن به تولید داخلی و صادرات باید در دستور کار متولیان امر و مسئولان قرار بگیرد، اما در این میان وضعیت به شکل متفاوتی رقم خورده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه، تاریخ انتشار: 5 دی 1395، کد مطلب: ۳۲۹۵۷۰:www. parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
جمع پیرمردها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
ای کاش نعمت زاده در این کشور و شهروند ما نبود. چون الان کس دیگری وزیر بود. شاید اوضاع حتی در شرایط حاضر خیلی بهتر می بود.
ای کاش نعمت زاده وزیر ما نبود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین