پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
مسلمأ راه‌اندازی ده‌ها پروژه ریز و درشت در یک وقفه زمانی میسر نمی‌شود و کمر شهرداری زیر بار هزینه‌های هنگفت عملیات عمرانی آن خم می‌شود، مشکلی که این روزها گریبان‌گیر شهرداری قم شده است.
شعارسال: اواخر سال گذشته بود که وعده احداث پروژه بلوار مرجعیت قم به شهروندان قمی داده شد و قمی‌ها دلشان به این وعده خوش بود تا شاید از شر ترافیک مسیر دسترسی به پردیسان رهایی یابند اما پس از به سر آمدن سال 93 معاون شهرسازی و معماری شهرداری از پرداخت هزینه چند صد میلیونی این پروژه اظهار ناتوانی کرد و اتمام پروژه را به اواخر سال 94 موکول کرد.

مسلمأ راه‌اندازی ده‌ها پروژه ریز و درشت در یک وقفه زمانی میسر نمی‌شود و کمر شهرداری زیر بار هزینه‌های هنگفت عملیات عمرانی آن خم می‌شود، مشکلی که این روزها گریبانگیر شهرداری قم شده است.

در ابتدای اجرای این پروژه مسیح‌الله معصومی معاون وقت شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم هزینه‌ای 80 میلیاردی برای این طرح پیش‌بینی کرده بود اما گویا با حساب و کتاب‌های اخیر این هزینه به بالای 100 میلیارد تومان می‌رسد و شهرداری در مسیر اجرای این پروژه با مشکل روبه‌رو است.

مسلم است احداث همزمان چندین پروژه بزرگ در سطح شهر میلیاردها تومان هزینه برای شهرداری به بار می‌آورد و تامین این هزینه‌ها بودجه‌ای کافی می‌طلبد.

پروژه احداث بلوار مرجعیت قم یکی از اصلی‌ترین تصمیم‌هایی بود که در سال‌های اخیر توسط شهرداری قم گرفته شد، این پروژه که قسمتی از بلوار جمهوری اسلامی را شامل می‌شود از سطح کلان بلوار از پردیسان شروع و به بلوار امام علی(ع) در منطقه دو متصل می‌شود و بخشی از این بلوار را که از سه راه انسجام تا پردیسان ادامه دارد بلوار مرجعیت نامیده‌اند.

علت اصلی احداث این طرح دسترسی سریع‌تر اهالی شهرک پردیسان قم به مرکز شهر است، شهرکی که با بیش از صد هزار نفر جمعیت تنها یک راه ارتباطی با داخل شهر دارد. علاوه بر این مهم ترافیک انبوه مسیرهای منتهی به این بلوار یعنی ترافیک بلوارهای الغدیر، محمد امین(ص) و بلوار زنبیل آباد در ساعات آغازین و پایانی روز بیش از گذشته احساس می‌شود.

به گفته یکی از کارشناسان عمران این پروژه عظیم، در ابتدا مشکلات زیادی سد راه احداث بلوار مرجعیت بود، مشکلاتی از قبیل تملک و معارضات.

سید امیررضا ساداتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص موانع ابتدای راه این پروژه می‌گوید: معارضات تأسیسات زیربنایی مختص برخی دستگاه‌ها مانند وجود چاه‌های آب در مسیر احداث توسط شرکت آب و فاضلاب، لوله‌های گاز مرتبط با اداره گاز، معارضات برق، مخابرات و... در اوایل راه بسیار زمان‌بر بود و جابجایی تأسیسات روند پیشرفت پروژه را کند کرد.

وی ادامه داد: در کنار انتقال این تأسیسات، تملک اراضی هم اضافه شد و معارضان خصوصی و دولتی در مسیر احداث این طرح بود که خوشبختانه با همکاری دولت و اشخاص حقیقی این مشکل با صرف زمانی محدود حل شد و بعد از آن بدون معدود مشکلی شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه بودیم.

اما این روزها عملیات احداث این پروژه هم همانند بسیاری از پروژه‌های ناتمام قم به کندی گراییده که علت اصلی آن استقرار معدن نرداغی گزارش شده، معدنی در مسیر احداث بلوار مرجعیت که کمیته امداد از آن بهره می‌برد.

عبدالله جلالی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص این معدن گفت: از آنجا که این معدن قدمتی دیرینه دارد و کوچکترین آلودگی زیست محیطی برای استان ایجاد نمی‌کند لذا نباید به طور کامل فعالیت آن را تعطیل کرد چرا که در صورت تعطیلی سرمایه نیازمندان کمیته قطع شده و باید از جایی دیگر این نیاز جبران شود.

وی ادامه داد: اما به دلیل تکمیل احداث این پروژه می‌توان در مدتی کوتاه فعالیت معدن را متوقف ساخت و ما هم در این زمینه اقداماتی را به انجام رسانده‌ایم اما باید شهرداری ما را در این راه یاری کند.

غلامرضا صالحی مدیر کل بنیاد مسکن استان قم در خصوص احداث بلوار مرجعیت بیان کرد: این پروژه از اولویت‌های مدیریت شهری است و برای مسئولان استانی و مردم قم بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به عملکرد بنیاد مسکن به عنوان مجری در این راستا اظهار کرد: برای اتمام این طرح نیروهای متخصص و خبره به کار گرفته شدند و برای پیشروی هرچه بیشتر در این زمینه ماشین آلات راه‌سازی مختص بانک مسکن را به کار برده‌ایم تا هرچه سریعتر شاهد اتمام این پروژه مهم باشیم.

مدیر کل بنیاد مسکن استان به بازدید از این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: با به کارگیری نیروهای مجرب در این طرح به طور شبانه‌روزی شاهد موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خوبی بوده‌ایم.

گزارشات اخیر از این پروژه ناتمام حاکی از آن است که البته در ماه‌های اخیر روند این پروژه بهبود یافته و افتتاح فاز سوم این پروژه به سال 94 موکول شده و وعده تکمیل نهایی آن در دهه فجر سال 94 به مردم قم داده شده است.

اما پس از برداشته شدن مشکلات زیربنایی و تأسیسات، مشکل معدن نرداغی نیز به دستور استاندار استان رفع شد و دیگر بهانه‌ای به جز مشکلات اعتباری این طرح باقی نمی‌ماند.

البته سیاست شهرداری باید به گونه‌ای باشد که از این پس تا اتمام و بهره‌برداری یک پروژه نیمه‌تمام پروژه جدیدی آغاز نشود و این نکته آویزه گوش تمام نهادهای استانی شود تا شهرداری قم از این بار مشکلات کمر راست کند و در این راستا لازم است تمام نهادهای استانی همکاری کنند تا هرچه سریعتر پروژه‌ها عملی شوند و شهروندان قمی از این امکانات بهره کافی جویند و شهری در مسیر پیشرفت و توسعه را مشاهده کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صراط، تاریخ انتشار: 5 مرداد 1394، کدخبر: ۲۵۰۴۷۶، www.seratnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین