پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
دهکده سلامت صبا در 65 کيلومتري غرب شهر قم و در مجاورت شهر دستجرد، مرکز بخش خلجستان قرار دارد.
شعارسال: امتيازات ويژه دستجرد آب و هواي خنک و مطبوع آن با اکسيژن فراوان و دوري از آلاينده‏ هاي زيست‌محيطي شهرهاي بزرگ و صنعتي و داشتن چشمه‌ها و قنات‌هاي آب معدني منحصر به فرد است.

دهکده صبا در اين منطقه در زميني به مساحت 50 هکتار در حال ساخت است که فاز يک اين پروژه داراي چهار ويلاي اقامتي مجهز به تمامي امکانات و يک درياچه مصنوعي به مساحت هفت هکتار است.

احداث جزيره و اسکله ماهيگيري از امتيازات ويژه اين دهکده محسوب مي‌شود.

عمليات احداث دهکده صبا از سال 1381 آغاز شده و تاکنون چندين بار وعده افتتاح آن داده شده است، وعده‌هايي که آخرين آن حاکي از افتتاح فاز يک اين دهکده در بهار 93 است.

اين در حالي است که بخشدار خلجستان در مصاحبه سال 1389 خود وعده افتتاح فاز يک دهکده را در تيرماه 90 داده بود، وعده‌اي که هم اکنون طبق گفته مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم و همچنين سرمايه‌گذار اين پروژه به بهار سال 93 رسيده است، يعني 12 سال پس از آغاز احداث پروژه، آن هم با اما و اگر‌هاي فراوان.

* مشکل تسهيلات و امکانات زيرساختي

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم علت عدم بهره بهرداري و طولاني شدن زمان اجراي اين طرح را مبحث تسهيلات عنوان کرد و گفت: مشکل بعدي اين طرح نيز مبحث زير ساخت‌ها است که بر طبق آئين نامه مناطق نمونه گردشگري که مصوب شوراي عالي ميراث فرهنگي است، تامين زيرساخت منطقه نمونه گردشگري برعهده دستگاه‌هاي دولتي است.

عيسي رضائي ادامه داد: بر اين اساس تامين آب، برق، گاز، تلفن و راه دسترسي در مناطق ويژه گردشگري تا درب ورود بايد توسط دولت تامين شود.

وي با اشاره به اقدام سازمان ميراث فرهنگي در تامين زيرساخت‌هاي دهکده صبا بيان کرد: سازمان فعاليت‌هاي خوبي را براي تامين زيرساخت‌ها انجام داده اما اعتبارات به اندازه کافي نبوده است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم عنوان کرد: امسال تلاش کرده‌ايم که بتوانيم مبلغ 300 ميليون تومان اعتبار براي زيرساخت اين دهکده از اعتبارات ملي جذب کنيم.

وي از پيشرفت فيزيکي 70 درصدي فاز يک اين دهکده خبر داد و با اشاره به زمان بهره برداري اين طرح، وعده آن را به تابستان سال آينده موکول کرد.

* تغييرات در نقشه‌هاي پروژه

سرمايه گذار دهکده صبا نيز درباره علت تاخير در افتتاح فاز يک اين پروژه و طولاني شدن اجراي آن، تغييرات در نقشه‌هاي اين پروژه را از دلايل تاخير در افتتاح فاز يک عنوان و گفت: به علت زمان بر شدن اين پروژه مجبور به تغيير در بخش‌هايي از نقشه شديم که همين امر نيز برمدت زمان پروژه افزود.

دکتر محمد بابايي همچنين از پيشرفت فيزيکي 95 درصدي فاز يک خبر داد و با ادامه روند کنوني فاز يک اين پروژه تا اواخر بهار آينده افتتاح خواهد شد.

وي در حالي از پيشرفت 95 درصدي طرح خبر داد که همانگونه که اشاره شده است مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم اين ميزان از پيشرفت را 70 درصد عنوان کرده بود.

* مسير منتهي به دهکده خاکي است

سرمايه گذار دهکده صبا در ادامه به مبحث زيرساخت‌هاي اين پروژه که به نظر مي‌رسد با توجه به تأکيد مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم اشاره کرد و گفت: با گذشت بيش از يازده سال از آغاز ساخت دهکده سلامت صبا هنوز مسير منتهي به اين دهکده خاکي است.

وي ادامه داد: راه دسترسي به چندين روستا که در مسير اين پروژه قرار دارد نيز هنوز خاکي است که اين امر موجب شده تا گرد و غبار ناشي از خاکي بودن جاده بر روي دهکده تاثيرگزار باشد.

بابايي ادامه داد: تاکنون در فاز يک اين دهکده که شامل هتل و مراکز خدماتي است 40 ميليارد تومان سرمايه گذاري شده است.

وي افزود: در حال حاضر راه دسترسي به اين دهکده از مهم‌ترين مشکلاتي است که بايد دستگاه‌هاي مربوطه براي حل آن تلاش کنند.

سرمايه گذار دهکده سلامت صبا همچنين به احداث کلينيک سلامت در اين دهکده اشاره کرد و ابراز داشت: کلينيک سلامت در فاز دوم اين طرح پيش بيني شده است.

با توجه به گفته‌هاي مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم و همچنين سرمايه گذار پروژه دهکده سلامت صبا، به نظر مي‌رسد زمان جديد وعده داده شده براي افتتاح بهار 93 است و از سويي ديگر تأمين زيرساخت‌ها بخصوص مسير دسترسي به دهکده از جمله دغدغه‌هاي اين طرح است که مي‌طلبد با توجه بيشتر به اين طرح عظيم امکان افتتاح زود‌تر و بهره‌مندي مردم از آن فراهم شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری قم آنلاین، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - ، www.qom-online.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین