پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
شهر اراک به دلیل ویژگیهای اقلیمی و به دلیل محاط شدن توسط ارتفاعات، وجود کویر (تالاب میقان) در پنج کیلومتری شمال شرقی که در تابستانها منبع تولید گرد و غبار و در زمستانها منبع تولید مه است، همچنین پدیده وارونگی دما در فصول پایئز و زمستان و عدم جریانهای جوی تاثیر گذار به منظور انتشار آلاینده ها از نظر طبیعی بسیار مساعد شرایط تثبیت آلودگی هوا است.

شعارسال: با توجه به توسعه ناموزون شهری، رشد جمعیت در دهه های اخیر و وجود بنگاههای اقتصادی بزرگ مانند استقرار و فعالیت صنایع سنگین در حاشیه شهر ، حمل و نقل و ترافیک این شهر به عنوان یکی از هشت شهر آلوده کشور مطرح شده است.

آب و هوای شهر اراک، خصوصیات فلات مرکزی ایران را دارا بوده به طوری که زمستانهای سرد و مرطوب و تابستانهای گرم و خشک دارد و از آنجا که این منطقه در فصول پاییز و زمستان ۷۷-۴۵ درصد مواقع در وضعیت سکون هوا به سر می برد در این فصول آلودگی هوا حالت پایدار داشته و اینورژن بسیار رخ می دهد.

شهر اراک به عنوان یکی از قطبهای صنعتی کشور مطرح است و از آنجایی که صنایع روزانه مقادیر فراوانی مواد آلاینده به هوا منتشر می سازند لذا استقرار نامناسب این صنایع موجب تشدید پدیده آلودگی هوا در این شهر شده است.

وجود واحدهای صنعتی سنگین از جمله کارخانه آلومینیوم سازی، ماشین سازی، هپکو، آذر آب، واگن پارس و واحدهای آلاینده از جمله آجر پزی ها و ریخته گریها که به عنوان همسایگان مسکونی شهر اراک به فعالیت مشغولند در بالا رفتن میزان آلودگی هوای آن تاثیر بسزایی دارند.

کلانشهر اراک جزء یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است، به همین منظور طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از طرح‌های ملی است که در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید.

در ۱۰ ساله اخیر بیش از ۸۰% صنایع شکل گرفته در استان به شهرکهای صنعتی هدایت شده اند و از پراکندگی آنها در اراضی کشاورزی و یا سایر نقاط جلوگیری شده است.

خروجی دودکشهای پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه حرارتی در نزدیکی اراک ترکیب متفاوتی از هیدروکربن ها را علاوه بر آلاینده های اصلی در هوای شهر پراکنده کرده است.

تردد تعداد زیاد خودرو در خیابانهای کم عرض اراک ، تقاطع های زیاد و ترافیک پر حجم در محدوده مرکزی شهر نیز از جمله منابع آلودگی هوای شهر اراک می باشد که آن را به عنوان یکی از ۸ شهر آلوده کشور مطرح نموده است.

همه این موضوعات نشان می دهد که اراک یکی از شهرهای آلوده کشور است و باید برای رفع این آلودگی ها برنامه ریزی های مناسبی داشته باشیم که کارگروه کاهش آلودگی هوا می تواند بهترین مکان برای تصمیم گیری برای رفع موضاعات مربوط به آلودگی هوای اراک باشد.

گلایه های مدیرعامل خانه‌ سازمان‌های مردم‌ نهاد استان مرکزی

مصوباتی که خاک می خورند و ریه هایی که هوای آلوده

مدیرعامل خانه‌ سازمان‌های مردم‌ نهاد استان مرکزی ضمن انتقاد از عملکرد رئیس سازمان محیط زیست کشور و وعده هایی که اجرایی نشد از اجرایی نشدن مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک هم گلایه کرد.

سیاوش آقاخانی، مدیرعامل خانه‌ سازمان‌های مردم‌ نهاد استان مرکزی با اشاره به روند آلایندگی هوای اراک گفت:متاسفانه این روند برای مدیران تکراری شده است و پذیرفته اند که همیشه این موقع از فصل سال که می رسد آلودگی هوای اراک و شهرستان ها بحرانی شود.

آقاخانی اظهار کرد: به بهانه توسعه ناپایدار و بی توجهی که سال ها گریبانگیر مدیران استان شده، هزینه ناشی از این آلودگی را مردم پرداخت می کنند.


وی با بیان اینکه نزدیک ۲۰ سال است که در این موقع از سال وضعیت آلایندگی در اراک به وضعیت بحرانی می رسد ادامه داد: این درحالی است که کارگروه کاهش آلودگی از سال ۸۶ در استان مرکزی برگزار می شود.


مدیر عامل خانه‌ سازمان‌های مردم‌ نهاد استان مرکزی با انتقاد از عملکرد رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت:خانم ابتکار در سفری که به استان مرکزی داشتند به مردم استان قول اجرای طرح کاهش آلودگی را دادند که متاسفانه این طرح کامل اجرایی نشده است.


آقاخانی یادآور شد:تعطیلی خطوط آلاینده ایرالکو، تامین گاز نیروگاه حرارتی شازند و ... از مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا بوده که تا کنون اجرایی نشده است.


وی بیان کرد: علیرغم اینکه استانداران مختلف در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک قول هایی را داده اند ولی این وضعیت در شهر اراک ادامه پیدا کرده است.


مدیرعامل خانه‌ سازمان‌های مردم‌ نهاد استان مرکزی اضافه کرد: متاسفانه هنوز اقدامات اثربخش و تصمیمات قاطعی که باید در خصوص کاهش آلایندگی هوا گرفته می شد گرفته نشده است.


آقاخانی با اشاره به اینکه در دوره های مختلف به بهانه های متفاوت مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا زیر پا گذاشته می شود یادآور شد: امروز هم به بهانه تامین برق کشور نیروگاه شازند از مازوت استفاده می کند.


وی ادامه داد:یک خلاء بزرگ در برنامه مدیریتی مدیران استان این است که از ظرفیت های مردمی در جهت کاهش آلودگی استفاده نمی کنیم.


مدیرعامل خانه‌ سازمان‌های مردم‌ نهاد استان مرکزی با اشاره به اینکه نیازمند سرمایه گذاری و ارتقاء سیستم های سنجش آلایندگی در اراک هستیم افزود: در حال حاضر آیندگی به نام HF داریم که سیستم های سنجش آلایندگی هوا سنسور اندازه گیری آن را ندارد.


آقاخانی اظهار کرد: این در شرایطی است که اگر این نوع آلایندگی به دیگر آلاینده ها اضافه شود شرایط خیلی بحرانی تر خواهد شد.


وی ادامه داد:البته محیط زیست استان هم باید بدون هیچ ملاحظه ای طبق قانون وظیفه خودش را انجام دهد و روزهایی که آلاینده است به مردم اعلام کند.

آلودگی هوای اراک و شازند به مرز هشدار رسید

کارشناس مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آلودگی هوای اراک صبح امروز (یکشنبه) در شهرستان های اراک و شازند به مرز هشدار رسید.

علیرضا محرابیان کارشناس مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: براساس اطلاعات مرکز پایش آلودگی، میزان ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک ساعت ۹ صبح امروز به ۴۴ واحد رسیده، در حالی که استاندارد این ذرات در هوا ۳۰ واحد است که این میزان شاخص ناسالم و وضعیت هشدار برای گروه های حساس است.


محربیان اظهار کرد: میانگین غلظت آلاینده های هوای اراک در شبانه روز گذشته نیز ۵۲ واحد گزارش شد که بیانگر وضعیت هشدار هوا در این شهر است.

کارشناس مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: به دلیل سردی هوا و عدم بارش ها این آلودگی تا پایان هفته در استان خواهد بود.


وی به وضعیت آلایندگی شازند هم اشاره کرد و گفت: میزان ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون در هوای شازند طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۲ واحد بوده است که این میزان دو برابر حد مجاز است.

محرابیان ادامه داد: در شهرستان شازند به دلیل سوخت مازوت نیروگاه حرارتی شازند دی اکسید گوگرد هم در هوای شهرستان شازند زیاد است.


وی اضافه کرد: بر اساس گزارش مرکز پایش و ثبت آلاینده های هوای استان مرکزی، غلظت لحظه ای دی اکسید گوگرد در هوای این شهر در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۴ واحد و در ساعت هفت صبح امروز ۱۹۱ واحد بوده درحالیکه شاخص استاندارد این آلاینده ۱۴۰ واحد است.


کارشناس مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص وضعیت آلایندگی سایر شهرستان های استان هم گفت: در دیگر شهرستان های استان دستگاه سنجش نداریم فقط در شهرستان ساوه داریم که به دلیل نقص فنی تعطیل است.

ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون بسیار خطرناک است و با رسوب در دستگاه تنفسی، بستر بیماری های ریوی مزمن را ایجاد می کند.

کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، از حضور در محیط های شلوغ و پرترافیک شهری پرهیز کنند و فعالیت سنگین بدنی نیز در پارک ها و محیط های باز شهری با توجه به آلودگی هوا توصیه نمی شود.

کلان شهر اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است.

برای دومین روز متوالی؛

آلودگی هوا مدارس استان مرکزی را به تعطیلی کشاند

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به تعطیلی مدارس دو شهرستان استان مرکزی گفت: به دلیل آلودگی هوا کلیه مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی اراک در نوبت صبح روز دوشنبه ۳۰ آذر ماه تعطیل هستند.

شهریار فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: با توجه به آلودگی هوا و تصمیم کمیته اضطرار برخی از مدارس استان دوشنبه ۳۰ آذر تعطیل است.

فولادوند اظهار کرد: به دلیل آلایندگی هوا کلیه مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی اراک در نوبت صبح روز دوشنبه ۳۰ آذر ماه تعطیل هستند.

وی ادامه داد: بر این اساس کلیه مدارس سه نوبت شهر و روستای شهرستان های شازند، مهاجران، شهباز، توره، هندودر و آستانه در نوبت صبح دوشنبه ۳۰ آذر تعطیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی همچنین از مدیران مدارس خواست دانش آموزان از انجام فعالیت های ورزشی در مکان های باز و سرپوشیده جلوگیری کنند.

برگزاری جلسه اضطراری کاهش آلودگی هوا

البته شرایط آلایندگی در اراک به حدی بود که مسئولین استانی را مجبور کرد تا جلسه کارگروه آلودگی هوای اراک که امسال تا حدودی به فراموشی سپرده شده بود را به یکباره در ساعت ۸ شب روز یک شنبه برگزار کنند.

به اندازی این جلسه با عجله برگزار شده بود که حتی روابط عمومی استانداری هم فرصت نداشت رسانه های استانی را طبق روال قبل از طریق پیامک و یا حتی ارسال فکس دعوت کند.

البته اینها در حالی است که امسال کارگروه کاهش آلودگی هوا مرتب برگزار نشده بود و حتی در آخرین کارگروه که در سالجاری برگزار شد با حاشیه هایی همراه بود و حتی به مسائل اصلی آیندگی پرداخت نشد.

حال این سوال باقی است که اگر طرح جامع کارگروه کاهش آلودگی هوا که از مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی به موقع برگزار و مصوبات آن با دقت و نظارت اجرا می شد شاید خیلی از این مسائلی را که با آن مواجه بودیم نداشتیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری ندای تفرش، تاریخ 30 آذر 94، کد مطلب: 988613863: www.nedayetafresh.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین