پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
قطب صنعت کشورکه این روزها آلودگی هوا بیشترین سهم مردمانش از صنعتی تر شدن است،یاری مسئولان استانی و کشوری را می طلبد؛ تا مردم این دیار، تنها نفسی به آرامش بکشند بدون اینکه خس خس سینه ها و سرفه های مدامشان مانع شود،اینجا اراک است یکی از ۸ کلانشهر آلوده کشور.

شعار سال: شهر اراک به دلیل ویژگی های اقلیمی و محاط شدن توسط ارتفاعات، وجود کویر (تالاب میقان) در پنج کیلومتری شمال شرقی که در تابستانها منبع تولید گرد و غبار و در زمستانها منبع تولید مه است، همچنین پدیده وارونگی دما در فصول پائیز و زمستان و عدم جریانهای جوی تاثیر گذار به منظور انتشار آلاینده ها از نظر طبیعی بسیار مساعد شرایط تثبیت آلودگی هوا است.


با توجه به توسعه ناموزون شهری، رشد جمعیت در دهه های اخیر و وجود بنگاههای اقتصادی بزرگ مانند استقرار و فعالیت صنایع سنگین در حاشیه شهر ، حمل و نقل و ترافیک به عنوان یکی از هشت شهر آلوده کشور مطرح شده است.

آب و هوای شهر اراک، خصوصیات فلات مرکزی ایران را دارا بوده به طوری که زمستانهای سرد و مرطوب و تابستانهای گرم و خشک دارد و از آنجا که این منطقه در فصول پاییز و زمستان ۷۷-۴۵ درصد مواقع در وضعیت سکون هوا به سر می برد در این فصول آلودگی هوا حالت پایدار داشته و این حالت بسیار رخ می دهد.

شهر اراک به عنوان یکی از قطبهای صنعتی کشور مطرح است و از آنجایی که صنایع روزانه مقادیر فراوانی مواد آلاینده وارد هوا می کنند لذا استقرار نامناسب این صنایع موجب تشدید پدیده آلودگی هوا در این شهر شده است.

وجود واحدهای صنعتی سنگین از جمله کارخانه آلومینیوم سازی، ماشین سازی، هپکو، آذر آب، واگن پارس و واحدهای آلاینده از جمله آجر پزی ها و ریخته گریها که به عنوان همسایگان مسکونی شهر اراک به فعالیت مشغولند در بالا رفتن میزان آلودگی هوای آن تاثیر بسزایی دارند.

کاهش آلودگی هوای اراک؛طرحی روی کاغذ

طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از طرح‌های ملی است که در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید.

در ۱۰ ساله اخیر بیش از ۸۰% صنایع شکل گرفته در استان به شهرکهای صنعتی هدایت شده اند و از پراکندگی آنها در اراضی کشاورزی و یا سایر نقاط جلوگیری شده است.

خروجی دودکشهای پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه حرارتی در نزدیکی اراک ترکیب متفاوتی از هیدروکربن ها را علاوه بر آلاینده های اصلی در هوای شهر پراکنده کرده است.

تردد تعداد زیاد خودرو در خیابانهای کم عرض اراک، تقاطع های زیاد و ترافیک پر حجم در محدوده مرکزی شهر نیز از جمله منابع آلودگی هوای شهر اراک است که آن را به عنوان یکی از ۸ شهر آلوده کشور مطرح می کند.

کاهش آلودگی مطالبه به حق مردم اراک

در سال های اخیر رفع آلودگی هوای کلانشهر اراک به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم اراک تبدیل شده است به طوری که امروز از هر شهروند اراکی در خصوص خواسته هایش پرسیده شود، آلودگی هوا به عنوان یکی از مطالبات است و باید در این راستا اقدام های اساسی صورت گیرد.

۹۰ روز کاملا آلوده برای مردم اراک


متاسفانه در سال های اخیر به بحث آلودگی هوا کمتر توجه شده است به طوری که امسال شمار روز های آلوده روبه افزایش بوده است در حالی که کلانشهر اراک از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹۰ روز آلوده و سال گذشته در مجموع ۳۷ روز آلوده را در کارنامه خود به ثبت رساند.

کارگروه کاهش آلودگی هوا،مرجع تصمیم گیری برای رفع آلودگی

باید برای رفع این آلودگی ها برنامه ریزی های مناسبی داشته باشیم و کارگروه کاهش آلودگی هوا می تواند بهترین مکان تصمیم گیری برای رفع موضاعات مربوط به آلایندگی هوای اراک باشد.

بر اساس مستندات قانونی برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اراک باید تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرایی می شد به طوری که از سال ۹۰ می بایست هر ساله حدود یک پنجم برنامه ها اجرایی شود.

افزایش هزار دستگاه تاکسی گاز سوز، احداث پارک سوارها، خارج کردن صنوف آلاینده، تکمیل کنار گذر شمالی، گسترش فضای سبز به میزان هزار هکتار، راه اندازی دستگاه hf، تکمیل ایستگاه سنجش آلودگی هوای اراک، اجرای پروژه حمل و نقل ریلی، بازگشایی خیابان ۵۵ متری و از جمله مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک است که تا کنون اجرایی نشده است.

آلودگی آلومینیوم طبق مستندات موجود بارها اثبات شده است

شرکت ایرالکو یکی از شرکت های آلاینده هوای شهر اراک است که تا کنون بارها برای کاهش آلایندگی آن در کارگروه کاهش آلودگی هوا مصوباتی برای آن وجود داشته که هیچ یک ازآنها به موقع اجرایی نشده و تعهدات متعدد و زمانبندی های مختلف مدیران شرکت برای کاهش آلاینده ها و یا انتقال خطوط آلاینده به خارج از شهر تا کنون به موقع محقق نشده است.

(۲۱ تیرماه )

بعد از گذشت ۹ سال از طرح کاهش آلودگی هوای اراک؛

کمتر از ۳۰ درصد مصوبات و ۱۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته است/بیماری سرطان در اراک بی داد می کند


نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اینکه حدود ۹ سال از مصوب شدن طرح کاهش آلودگی هوای اراک می گذرد تا کنون کمتر از ۳۰ درصد مصوبات اجرایی و کمتر از ۱۰ درصد اعتبارات این حوزه اختصاص یافته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این در حالی است که بیماری سرطان در اراک بی داد می کند.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در خصوص آلایندگی هوای اراک گفت: آلودگی هوای اراک وضعیت نابسامانی دارد.

با فشارهای سیاسی و رسانه ای منکر آلاینگی ایرالکو نمی شویم

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در خصوص تعهدات شرکت ایرالکو برای کاهش آلایندگی خطوط تولیدی گفت: متاسفانه ایرالکو که سال ها به عنوان شرکت آلاینده معرفی شده است امروز با فشارهای سیاسی و رسانه ای به دنبال انکار آلایندگی خود است.

وی با بیان اینکه مگر این شرکت چه اقدامی را در راستای کاهش آلایندگی انجام داده است که این ادعا را دارد افزود: اگر در این خصوص سکوت کنیم ایرالکو خود را صنعت سبز معرفی می کند.

کریمی با بیان اینکه بر اساس کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک تکلیف ایرالکو در خصوص رفع آلایندگی اش مشخص است ادامه داد: بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مقرر شده بود ایرالکو از ابتدای سال ۹۱ هر ماه ۶۰ دیگ را از مدار تولید خارج و تا پایان شهریور سال ۹۱ تمام دیگ های خطوط آلاینده را از مدار خارج کند.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مقرر شده بوده که این شرکت تا ۳۰ تیر ماه سال ۹۱ واحد اند سازی را به خیر آباد منتقل کند که در حال حاضر این پروژه در حال فنداسیون است.

(۲۶ مرداد ۹۵)

افزایش بیماری های قلبی، تنفسی و سرطان در اراک به دلیل ریزگردها

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در خصوص آلودگی هوای اراک گفت: ریزگردها و وجود صنایع آلاینده در اراک وضعیت بحرانی زیست محیطی را برای مردم به وجود آورده است.

مقدسی در دیدار نمایندگان استان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: خانم ابتکار آلودگی در شهر اراک علاوه بر ریزگردها، وجود صنایع آلاینده وضعیت بحرانی را به وجود آورده است و آمار بیماری هایی همچون سرطان، قلبی و ریوی روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: از این رو از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتظار داریم به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای را داشته باشد و با عملیاتی کردن مصوبات اقدامات مناسبی در خصوص رفع آلایندگی انجام دهد.

(۱۵ شهریور۹۵)

هزینه کرد میلیاردی ایرالکو برای شانه خالی کردن از مسئله آلایندگی

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی به میزان آلایندگی ایرالکو اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرکت ایرالکو میلیاردها تومان برای گرفتن وکیل هزینه می کند تا با طرح شکایت علیه محیط زیست، موضوع آلاینده بودن خود را پاک کند.


مقدسی در جلسه بررسی پیشرفت برنامه عمل حفاظت و بهبود محیط زیست استان مرکزی که ۱۶ شهریورماه سال ۹۵ با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، گفت: با اینکه در زمینه کاهش آلودگی های محیط زیستی اقدامات خوبی انجام شده است اما باید اعتراف کنیم این مقدار کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اساسی مردم و مسئولان استان مرکزی آلودگی هوای اراک و شازند است افزود:در ۵ ماهه اول سال ۲ ماه وضعیت نامناسب هوا داشتیم.

وی بیان کرد: استان مرکزی هم از ناحیه ریزگردهای وارداتی و هم از ناحیه ریزگردهای تالاب میقان رنج می برد. تخریب صورت گرفته در تالاب میقان بسیار بالاست و این مسئه موجب افزایش ذرات معلق در شهرهای اطراف به ویژه اراک شده که از ریزگردهای وارداتی آسیب زا تر است.

مقدسی گفت: آلایندگی خودروها، صنایع، نابودی تالاب ها و مسئله معادن و همچنین بالا رفتن آمار بیماری های خاص از جمله نگرانی های مشهود مردم استان مرکزی است.

وی اضافه کرد: تامین اعتبار برای روزرسانی مطالعات منابع آلودگی، طرح کاهش آلودگی هوا، تجدید نظر در اعلام عدم آلایندگی پتروشیمی، احیا و حفاظت تالاب میقان از جمله اولویت‌های کاری در بخش تامین اعتبارات است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: انتقال خطوط آندسازی کارخانه ایرالکو از سال ۸۶ تا کنون پیشرفت کمی داشته است که یقینا با توجه و تلاش بیشتر به این امر تسهیل خواهد شد.

مقدسی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای استان دستگاه سنجش آلایندگی است، اظهار کرد: این دستگاه تهیه شده است اما کالیبراسیون آن اعتبارات می خواهد.

(۱۹ تیرماه ۹۵)

در روزهای آلوده؛

مراجعات سرپایی به مراکز درمانی اراک ۲۰ درصد افزایش می یابد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به آلودگی هوای اراک اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته میزان مراجعات سرپایی به مراکز درمانی در اراک در زمان آلودگی هوا ۲۰ درصد بیشتر از روز های سالم بوده است.


حسن طاهر احمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: همچنین میزان افراد بستری شده در مراکز درمانی در اراک در روزهای آلوده گاها تا سه برابر روز های سالم افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون از آلاینده های خطرناک هستند؛ به دلیل ریز بودن بیش از حد، با نفوذ در دستگاه تنفسی در بخش های انتهایی آن می نشیند و اگر در مدت طولانی استنشاق شود موجب بروز نارسایی هایی در دستگاه تنفسی و سایر اندام های بدن می شود و سلامت شخص را به خطر می اندازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: استفاده از مایعات فراوان، شیر، لبنیات ، سبزی ها و میوه های تازه و مغزها در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود.

طاهر احمدی خاطرنشان کرد: گروه های آسیب پذیر شامل بیبماران قلبی و تنفسی، کودکان زنان باردار و سالمندان بهتر است در روزهای آلوده در منزل بمانند و از قرار گرفتن در فضای باز و مناطق شلوغ شهری بپرهیزند.

منشا ۷۰ درصد ریزگردها کانون های فرسایشی داخلی است

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی با اشاره به منشا داخلی ۷۰ درصد آلودگی با ریزگردها اظهار کرد: این موضوع بیانگر این است که مدیریت استانی باید یک برنامه جامع برای ساماندهی وضعیت داشته باشند و نمایندگان هم باید این موضوع را داخلی پیگیری کنند.

وی به افزایش روزهای ناسالم اراک در سالجاری اشاره کرد و ادامه داد: از تعداد روزهای ناسالمی که در اراک وجود داشته آلودگی بیشتر روز هایی که امسال با آن روبه رو هستیم از کانون های فرسایشی بادی داخلی و حاشیه های تالاب میقان است.

مسئولین بی تفاوت از کنار افزایش روز های ناسالم می گذرند

آقاخانی با بیان اینکه هر چند بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود ریزگردها در کنار آلایندگی های دیگر میهمان مردم اراک باشند افزود: در حالی که امسال شاهد افزایش روز های ناسالم در اراک هستیم متاسفانه مسئولین بی تفاوت از کنار افزایش روز های ناسالم می گذرند و بیشتر نظاره گر این موضوع هستند.

وی ادامه داد: در این راستا لازم است آموزش های لازم به مردم داده شود تا این پدیده چالش های کمتری را برای مردم به وجود بیاورد.

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی گفت: متاسفانه در این شرایط مدیریت استان مرکزی برنامه ای برای مهار ریزگردها ندارند وحتی در زمینه آموزش شهروندی هم اقدامی نشده است.

پیگیری مشکل ریزگردها در سطح ملی ،امسال نتیجه نمی دهد

آقاخانی با اشاره به اینکه در خصوص رفع مشکلات ریزگردها باید مسئله در استان پیگیری شود ادامه داد: پیگیری مسئله ریزگردها در سطح ملی نتیجه ای را برای امسال در اراک به همراه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر موضوع ریزگردها در سطح ملی پیگیری شود نتایج را باید از سال آینده شاهد باشیم.

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی خاطرنشان کرد: از استاندار مرکزی به عنوان رئیس و محیط زیست استان به عنوان دبیر کارگروه ریزگردها انتظار داریم با تشکیل به موقع این کارگروه و تصمیمات مناسب در جهت بهبود شرایط گام بردارند.

وعده های ابتکاری دولت تدبیر کی عملیاتی می شود؟

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور و معاون رئیس جمهور از ابتدای فعالیت در دولت یازدهم تا کنون پنج بار به استان مرکزی سفر کرده اما نتایج سفرهای خانم ابتکار به اراک آنقدر چشمگیر بود که صنعتی همچون پتروشیمی، آلایندگی خود را کنار گذاشت و به صورت کامل خود را همسو و حامی محیط زیست قرار داد و توانست از لیست صنایع آلاینده خارج شود .

در حالی که وضعیت بحرانی آلودگی هوای کلانشهر اراک حتی در سطح بین المللی شناخته شده است اما تدابیر قابل توجهی را تا کنون شاهد نبوده و لازم است رئیس سازمان محیط زیست کشور پس از گذشت بیش از ۳ سال از تصدی این سمت برخورد قاطع با صنایع آلاینده در اراک را در دستور کار داشته باشد.

در سفرهای گذشته ابتکار به استان مرکزی، بررسی مسائل زیست‌محیطی اراک و آلودگی هوای این شهر در سطح ملی و طی جلسه‌ای با دولت یازدهم صورت گرفت که مصوبات آنها تا کنون تاثیری بر کاهش آلودگی هوای این شهر نداشته است.

ایجاد مرکز پایش آلودگی هوای اراک با پشتیبانی مالی و ارائه امکانات لازم از سوی دولت در منطقه سردشت اراک یکی دیگر از قول های خانم ابتکار بود که این موضوع نیز همچنان بی نتیجه مانده است.

رسیدگی به وضعیت تالاب میقان اراک و تدوین طرح جامع ویژه این تالاب از دیگر موارد مصوب در سفرهای ابتکار به استان مرکزی بود که نتیجه ای از آن حاصل نشده و بی توجهی به این مسئله امروز ریزگردها را میهمان دائمی ریه های مردم استان مرکزی کرده است.

در این سفرها همچنین تصمیماتی برای بهبود شرایط زیست‌محیطی اراک اتخاذ شد؛ تدوین برنامه و سازوکار مدیریتی، بهبود وضعیت معشیتی پرسنل و کارکنان محیط زیست استان، هوشمندسازی ترافیک، پیشرفت طرح آمایش سرزمین، تأمین منابع مالی جهت تجهیز مرکز پایش آلودگی هوای استان مرکزی، ورود جدی دستگاه‌ها در بحث پسماند، حفظ کاربری اراضی، باغات و زمین‌های زراعی، رسیدگی به وضعیت کارخانه آلومینیوم و دیگ‌های قدیمی این کارخانه، استفاده از همیاران محیط زیست و آموزش جوامع محلی و بروزرسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بود که برخی تصمیمات همچنان روی کاغذ است.

البته اجرایی شدن گاز سوز شدن کوره های آجر پزی از جمله مصوبات این سفرها و اقدامی مثبت در کاهش آلودگی هوا به شمار می رود.

وعده هایی که محقق نمی شوند

دولت یازدهم با تاکید بر داشتن نگاهی ویژه به محیط زیست، کار خود را آغاز کرد و سفرهای رئیس سازمان محیط زیست کشور با این رویکرد به استانهای مختلف آغاز شد،در این راستا خانم ابتکار در مهرماه سال ۹۲ و مرداد ماه ۹۴ به منظور بررسی وضعیت محیط زیست به ویژه بررسی آلودگی هوا به اراک سفر کرد.

سفر (۲۶ مرداد ماه ۹۵) ابتکار به استان در حالی انجام شدکه مصوبات سفر قبلی رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان مرکزی اجرایی نشده بود و اجرایی نشدن مصوبات سفر اول به اراک، مردم و فعالان محیط زیست اراک را نسبت به حضور این گونه مسئولان به استان و مصوبات بدگمان می کرد،در حالی که مردم اراک نفس های آلوده را با همراهی ریزگردها به ریه های خود می نشانند و در حالی که سفر هیئت دولت به استان مرکزی نیز انجام شد در حالی که سفر گشایشی برای کاهش آلودگی هوای نداشت.

(۱۲ مرداد ۹۵)

ابتکار از اختیاراتش برای کاهش آلودگی استفاده نکرد

سیاوش آقاخانی مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی با اشاره به سفرهای رئیس سازمان محیط زیست کشور به اراک گفت:خانم ابتکار در خصوص رفع آلایندگی اراک اقدام شاخصی را با توجه به اختیاراتی که دارد انجام نداده است.

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی گفت: در حالی که خانم ابتکار در سفر به استان مرکزی قول حل مشکلات آلایندگی اراک را داده بود امروز باید پاسخگوی مطالبات مردم اراک در خصوص آلایندگی باشد.

آقاخانی اظهار کرد: در سفر خانم ابتکار به اراک مصوبات زیادی در جهت کاهش مشکلات زیست محیطی اراک تصویب شد که متاسفانه بیشتر این مصوبات عملیاتی نشد.

در این زمینه خوب است بدانیم،در سفر اول رئیس سازمان محیط زیست کشور مصوب شده بود که کارخانه احیا قدیم ایرالکو (از صنایع آلاینده اراک)تعطیل شود و خط تولید جدید در منطقه ای دیگر احداث شود که این موضوع تا زمان دومین سفر ابتکار به اراک هنوز اجرایی نشده بود و تا کنون نیز با حدود ۱۰ در صد پیشرفت محقق نشده است.

( ۱۶شهریور ۹۵)

فعال محیط زیستی استان مرکزی

شعارهای ابتکاری نمی خواهیم،خروجی مناسب می خواهیم

احسان آخانی فعال محیط زیستی استان مرکزی نیز در نشست معصومه ابتکار با اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاها، اعضای اتاق فکر محیط زیست و اعضای سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی با اشاره به اینکه در موضوع محیط زیست و آلودگی هوا به اندازه ی کافی مصوبات صادر شده است ، گفت : چرا باید مجوز برداشت از معادن تالاب میقان تمدید شود و حتی میزان برداشت از این معدن افزایش هم پیدا کند.

آخانی ادامه داد : ما از سفر خانم ابتکار به استان سخنرانی و شعار نمی خواهیم ما از این سفر برای حل مشکلات محیط زیست استان نیاز به خروجی مناسب داریم.

هرچند رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه آلودگی هوای اراک به آلایندگی های سوختی ارتباطی ندارد ، گفت : «در اراک آلودگی های ناشی از سوخت از جمله گوگرد دیگر دیده نمی شود و مشکل اصلی آلودگی هوای اراک به مقوله ی گرد و غبار بر می گردد و باید با دیدبانی قوی موارد آلودگی دقیقا رصد شود» اما آمار بالای بیماران سرطانی در اراک به مسئله ای بیش از گرد و غبار اشاره دارد.

اسماعیل تاج‌‌آباد رئیس شورای شهر اراک نیز در نشست بررسی پیشرفت برنامه عمل حفاظت از محیط زیست و بهبود محیط زیست استان مرکزی که با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سالن غدیراستانداری مرکزی برگزار شد با کنایه به ابتکار گفت: خوب بود «ابتکار» ابتکاری به خرج دهد، انتظار داشتیم در زمان ورود پیش از هر چیز دیگری بازدیدی از بیمارستان آیت‌الله خوانساری(بیمارستان بیماران سرطانی) داشته باشد ولی متاسفانه این موضوع مورد توجه قرار نگرفت.

وی افزود: امروز آمار مبتلایان به بیماری سرطان در شهر اراک بسیار بالاست و بهتر بود رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بدو ورود به اراک سری به بیمارستان آیت‌الله خوانساری این شهر می‌زد تا با چشمان خود ببیند آلودگی چه بلایی بر سر مردم این شهر آورده است.

امیدهای نا امید مردم از سفر هیئت دولت به استان مرکزی

به منظور رفع آلایندگی هوای اراک همه نگاه ها به سفر هیات دولت به استان مرکزی بود که این سفر بعد از وقفه طولانی بالاخره در دوم آبان ماه ۹۵ انجام شد.

دولت در این سفر ایجاد پنج تصفیه خانه در شهرک های صنعتی استان، احیاء ۵۰۰۰ هکتار از اراضی بیابانی اطراف تالاب میقان با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال، قطع کامل سوخت مازوت نیروگاه شازند، تسهیلات ۳۰۰۰ میلیارد ریالی برای انتقال آند سازی به محل جدید و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را تصویب کرد.

در صورت تحقق یافتن این مصوبات هم گره ای از مشکلات آلودگی شهر اراک باز نخواهد شد چرا که پاک کردن صورت مسئله،تبعات آن را از بین نمی برد و تا زمانی که عوامل آلاینده در استان و شهر پابرجا باشد آلایندگی ها نیز میهمان مردم و ریه هایشان هستند.

تصاویری از آب و هوای اراک













با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ 22 آبان 95، کد مطلب: 948351: www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین