پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۱۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
روز گذشته یک نشست خبری در رابطه با سازمانهای مردم نهاد مرتبط با حوزه میراث فرهنگی وگردشگری در همدان برپا شد.

شعار سال:


در این جلسه که با حضور زهرا احمدی پور ؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بهمن نامور مطلق ؛ معاون میراث فرهنگی و مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری آن سازمان و بابک مغازه ای به نمایندگی از تشکل های مردم نهاد و مسئولان و متولیان سمن های مرتبط در استانداری همدان تشکیل شد ، بخشی از فعالیت های این سازمان در همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه ، مغازه ای ضمن تشویق به ایجاد تشکل های مردم نهاد گفت: این تشکل ها به واسطه تنوع و گستردگی که دارند می توانند بازیگران خوبی در عرصه برنامه های توسعه باشند. وی با بیان اینکه از لحاظ کمی موفق شده اند تعداد تشکل های مردم نهاد را افزایش دهند افزود: در ابتدا تشکل ها 15 عدد بودند وامروز تعداد آنها به 105 تشکل رسیده است. وی ادامه داد: اولین خانه تشکل ها در همدان ایجاد شد و ما از هر فرصتی برای بازگو کردن اهمیت نهاد گردشگری استفاده نموده ایم که از جمله میتوان به احیای زورخانه قدیمی شهر همدان اشاره کرد که برای ثبت و تبدیل آن به یک موزه زنده و پویا تلاش شده است.

او ضمن بازگویی دیگر فعالیت های صورت گرفته در همدان ، تعدادی از آنها را بر شمرد که همایش همدان شناسی و رونمایی از کتاب های همدان شناسی و برگزاری کلاسهای فنی گردشگری ، آموزش اصول گردشگری ، پروژهای توان افزایی و ظرفیت سازی محلی برای کودکان روستایی در روستای خان گورمز و تاجی آباد ، برگزاری کارگاههای آموزشی در ارتباط با صنعت گردشگری در زمینه توان افزایی دهیاران و مسئولان محلی و بسیاری دیگر از این جمله است.

وی در ادامه برنامه های تبلیغی و ترویجی با حضور ورزشکاران دوچرخه سوار در کمیته مشورتی گردشگری و توان افزایی در 14 استان دیگر پرداخت و گفت: همدان اولین استانی است که به دنبال تدوین سند گردشگری روستایی ومکمل گردشگری روستایی صنایع دستی همان منطقه بوده است و در سازمانهای منابع طبیعی ومحیط زیست 11 پروژه بین المللی با موضوع جغرافیای حرکتی به راه افتاده که متاسفانه علیرغم مثبت بودن این حرکت شامل استان همدان نشده است.

مغازه ای در پایان گفته های خود به حوزه باستان شناسی اشاره کرد و گفت به این بخش که مهمترین بخش تاریخ یک مملکت است آنطور که باید اهمیت داده نمی شود و یک نمونه ان اینکه علی رغم درخواست از مسئولان ، در استان همدان حتی یک پژوهشکده در زمینه باستان شناسی نداریم که بتوانیم با سایر کشور ها تعامل داشته باشیم و نمونه دیگر ، عدم وجود شغل برای فارالتحصیلان رشته باستان شناسی است که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور به آن رسیدگی شود.

در ادامه این نشست محمد سلیمی ؛ مدیر عامل انجمن سفال لاله جین ، به نمایندگی از هنرمندان این رشته ، ضمن بیان دیدگاه های سفالگران و دغدغه های آنها ، از نبود نمایشگاه های ثابت و دائمی برای ارائه هنر دست هنرمندان انتقاد کرد و گفت این کار می تواند علاوه بر رونق فرهنگی و اقتصادی ، انگیزه فعالیت های هنری را در هنرمندان افزایش داده و آنها را برای رقابت در بازارهای بین المللی آماده کند.

نامور مطلق معاون میراث فرهنگی سازمان نیز در ادامه به ارائه آمارها و همچنین راهکارهایی در جهت رونق میراث فرنگی و شناساندن آن به جهانیان پرداخت. و گفت به 10 عدد از سمن های موجود(NGO) نشان جغرافیایی داده شده است و هدف از این حرکت ، رفتن به سمت گردشگریِ دانش بنیان در ارتباط با ایجاد فضا برای سفالگران لاله جین بوده که در این راستا دستورات لازم داده شده و در ارتباط با ایجاد کارگاه برای سفالگران لاله جین با وزارت صنعت و معدن صحبت خواهد شد. او تاکید کرد باید از سفال تمرکز زدایی شود و به دیگر هنرها هم بها داده شود و نباید تنها بر روی یک رشته سرمایه گذاری کرد که در این مورد هم زمینه های لازم ایجاد شده است.

احمدی پور معاون رئیس جمهور سخن خود را با یک انتقاد به سالن جلسات شروع کرد که در این نشست با وجود حضور سمن ها هیچ نشانی از اینکه این جلسه در همدان برگزار شده باشد وجود ندارد و دچار یک نوع بی هویتی است. وی گفت ما از همه انتقاد می کنیم ولی از خودمان شروع نمی کنیم ، برای مثال اینجا بر روی میزها بطری های آب و لیوان های یکبار مصرف که همه زباله های مخرب را تشکیل می دهند استفاده شده که می توانست جای خود را به پارچ و لیوان های سفالی بدهد. ما باید میراث دار و میراث بان خوبی باشیم که تنها با مشارکت سمن ها انجام پذیر است. وی ادامه داد: آنچه که همدان را متمایز می کند توسعه دانایی محور است. اینکه ما باید صنایع دستی را روزانه کنیم و از میراث بانی برای گذشتگان به میراث سازی برای آیندگان کشیده شویم. وی با دفاع از مواضع و سیاستهای دولت ، نگاه دولت یازدهم را استفاده از خرد جمعی و در بحث اقتصاد مقاومتی مشارکت تشکل های مردم نهاد دانست .

احمدی پور 3 مساله را پیش روی فعالیت های خود و سازمان دانست که باید طرح شود. نخست اینکه باید مراقبت از میراث را به عنوان یک اصل بپذیریم و به مانایی آن احساس تعهد کنیم. دوم اینکه وقتی یک گردشگر مثلا به مقصد لاله جین حرکت می کند تنها از لاله جین بازدید نمی کند بلکه از مکان های مختلف هم بازدید می کند و مهم است که دقت شود این گردشگر از مکان هایی که باز دید کرده است به چه دریافتی دست پیدا می کند و در این راستا باید به تمام بخش های میراث فرهنگی و گردشگری پرادخته شود. سوم هم اینکه باید این میراث را به دغدغه همه مدیران و مسئولان تبدیل کنیم و باید بین سمن ها و مدیران فرهنگی مشارکت ایجاد شود. وی سمن ها را سرمایه های اجتماعی و فرهنگی دانست که باید در اهداف توسعه به کار گرفته شوند.

در پایان جلسه نیز ناهید زندی ؛ ایرانشناس و پژوهشگر همدان و کارشناس ارشد ایرانشناسی از انجمن محلی بهارستان به ایراد سخن پرداخت و گفت: با توجه به پتانسیل فرهنگی و تاریخی در استان همدان امیدواریم نسبت به شکوفایی این توانایی ها و ایجاد یک پژوهشکده ی تخصصی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران اقدامات اجرایی صورت پذیرد که فارغ التحصیلان این رشته های باستان شناسی و مردم شناسی در آن بکار گرفته شده و این حوزه را رونق بخشند. وی درخواست کرد که اگر قرار است بودجه ای به این کار اختصاص یابد صرفا به پژوهش اختصاص داده شود نه فقط اینکه اسماً به نام پژوهش باشد و اگر پژوهشکده ای در همدان تاسیس شود می تواند یافته های پژوهشگران را به صورت نشریه و یا کتاب ارائه داده و آن ها را رسانه ای کند.

این نشست عصر دیروز با جمع بندی مجری جلسه به کار خود پایان داد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی شبنم همدان، تاریخ انتشار 12. آذر 1395، کد مطلب:13955  : www.shabnamha.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین