پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
سرپرست معاونت راهداری و حمل نقل استان مرکزی گفت: جاده های فرعی و روستایی استان به دلیل کمبود اعتبارات استانی وضعیت ضعیفی دارند چون اعتبارات استان برای جاده های فرعی جوابگوی نیاز مردم استان نیست.

شعارسال: امروزه جاده ها بر حمل و نقل تاثیر زیادی دارند و روز به روز بر اهمیت جاده ها افزوده می شود، به طوری که در حال حاضر ۹۰ درصد از کل حمل و نقل کشور از طریق جاده ها انجام می شود.

جاده و راه سالم، از نعمت های بسیار مهمی به شمار می آید که در تأمین امنیت حمل و نقل تأثیر به سزایی دارد و راه مناسب و مطمئن، یکی از عوامل مهم در حمل و نقل بار و مسافر و کنترل مرگ و میر و تصادف در جاده هاست.

استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در کریدور مرکزی، شاهراه اصلی مواصلاتی کشور است و در ردیف استان های مهم کشور در بخش جاده ای است. به همین دلیل توجه به آبادانی و توسعه راه ها از مسائل حیاتی در حوزه عمرانی استان به شمار می رود. و به خاطر موقعیتی که در کشور دارد شمال و جنوب و شرق و غرب کشور را متصل کرده است.

در این میان اما این استان وضعیت راه های مناسبی را ندارد و وضعیت راه های استان بسیار نابسامان و نا مناسب است.

موقعیت مهم مواصلاتی استان مرکزی سبب شده است تا حجم بالایی از خودروهای عمومی و باری ترددکنند در صورتیکه از لحاظ زیر ساختی جاده های استان برای این همه تردد نامناسب است و هرساله شاهد سوانح جاده ای فراوان منجر به فوت در این مسیرها هستیم.

بهسازی برخی از مسیرهای استان به خاطر کمبود اعتبارات به طور کلی پروژه های عمرانی متوقف شده است و برخی دیگر به خاطر حادثه خیز بودن به جاده های مرگ در استان نام گرفته اند.

در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی بودجه ای به راه های استان مرکزی تعلق گرفت. به گونه ای که نوبخت، سخنگوی دولت در جریان سفر دو روزه هیئت دولت به استان مرکزی در جلسه شورای اداری استان مرکزی گفت: در بخش راه ۳۰۹ میلیارد تومان اعتبارات در نظر گرفته شده است.

*جاده خنداب

جاده ارتباطی خنداب از حادثه خیزترین محورهای مواصلاتی استان است که همه ساله بخاطر حجم ترافیک و رفت وآمد و عدم وجود استانداردهای مورد نیاز یک جاده بین شهری خسارتهای جانی و مالی فراوانی را بر هموطنانمان تحمیل می کند و اینروزها به دلیل فراوانی این حوادث در شبکه های اجتماعی به نام جاده مرگ استان معروف شده است.

وجود مجتمع آب سنگین در شهرستان خنداب نیز بار ترافیکی بسیاری بر این جاده افزوده و علاوه بر آن تردد اتوبوس های این شرکت به سمت اراک و ملایر باعث شلوغی جاده شده است.

*گردنه نقره کمر تفرش

یکی دیگر از محورهای مواصلاتی حادثه خیز استان مرکزی گردنه کوهستانی نقره کمر و گردنه گیان تفرش است. گردنه نقره کمر شامل ۷ کیلومتر جاده اصلی به منظور تردد از تفرش به شهرهای فرمهین، آشتیان و اراک است که دارای ۱۲ پیچ و ۶۰ نقطه حادثه خیز است.

به منظور رفع نقاط حادثه خیز، پروژه احداث تونل در گردنه نقره کمر مد نظر قرار گرفت؛ هر چند این پروژه جزء پروژه های ملی و در برنامه پنجم توسعه قرار گرفته بود و از سال ۷۹ آغاز شد ولی در سال ۹۲ متوقف شد؛ تاکنون ۳۰ الی ۳۵ درصد این پروژه انجام شده است.

به گفته مسئولین، ساخت ۲۵۰ متر این تونل انجام شده و به دلیل ریزشی بودن کوه و نبود اعتبارات، اجرای این پروژه به صورت کامل متوقف شده است.

*گردنه گیان تفرش

یکی دیگر از محورهای مواصلاتی شهرستان تفرش گردنه گیان است؛ با بسته شدن جاده قدیم گردنه گیان در تفرش در اواخر خرداد امسال، بازگشایی این جاده بارها مورد بررسی مسئولین و رسانه های مختلف بوده است، حتی مسئولین مختلف، نظرات متفاوتی را برای جاده قدیم گردنه گیان تفرش بیان کرده اند.

بر اساس آخرین نظر شورای ترافیک استان مرکزی، با باز شدن جاده قدیم گردنه گیان موافقت شده که هنوز عملیاتی نشده است. چرا که جاده قدیم نیز با توجه به وجود مسافت کوتاهتر، دارای شیب تند شونده‌ِتر، پیچ های خطرناک و نقاط کور زیادی است؛ در خصوص این جاده، دوبانده شدن نیز مطرح شده است.

*۱۳ سال انتظار برای بهره برداری از یک تقاطع در خمین

یکی از این پروژه‌های شهرستان خمین، تقاطع غیر همسطح خمین در جاده تهران است که از سال ۸۲ کلنگ زنی شده است اما با گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

جاده خمین -محلات که همه ساله کشته‌ و زخمی‌هایی داشته است اما باز هم پس از گذشت سال‌ها، این جاده در دست تعمیر یا احداث است.

راه مواصلاتی خمین الیگودرز، این جاده نیز از سال ۸۳ در دست ساخت است اما قسمت کمی از این جاده ایجادشده که آنهم به بهره‌برداری نرسیده است.

*جاده اراک-فرمهین، ۱۲ سال است که این جاده به همین شکل باقی مانده است

با توجه به وضعیت نامطلوب این جاده، در سال ۸۳ دولت تصمیم به توسعه و بهسازی این جاده گرفت ولی متاسفانه در سالهای بعد عملیات اجرایی این پروژه به قدری کند پیش رفت که بعد از گذشت ۱۲سال همچنان ناتمام باقی مانده است، با وجود این که این محور یک جاده ی ملی است و اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفته شده است.

مسیر دسترسی به چند شهرستان استان مرکزی (کمیجان، تفرش و آشتیان) از همین جاده است اما متأسفانه علی رغم زمان زیادی که از کلیدخوردن این پروژه می گذرد، هنوز به ثمر ننشسته است.

*جاده زرندیه-خشکرود

جاده مامونیه به خشکرود به طول ۱۸ کیلومتر به دلیل عرض کم و تردد خودروهای سنگین، یکی از نقاط مواصلاتی پر حادثه استان مرکزی و شهرستان زرندیه محسوب می شود. به طوری که هر سال تعداد قابل توجهی از مسافران این جاده بر اثر تصادف، کشته و مجروح می شوند.محسن عادلی سرپرست معاونت راهداری اداره کل راه وشهرسازی استان مرکزی گفت: در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی بر اساس بودجه ای که برای راه های مواصلاتی استان در نظر گرفته شد اقدام به انجام تعمیر و روکش راه های استان خواهیم کرد.وی افزود: در حال حاضر مبلغ مناسبی برای ۲۳ نقطه حادثه خیز استان در نظر گرفته شده است و طی ۲سال برای رفع نقص این ۲۳ نقطه حادثه خیز اقداماتی خواهیم کرد.عادلی بیان کرد: یکی از نقاط حادثه خیز جاده خنداب است که اقداماتی را اداره کل راه و شهرسازی استان در جهت تعریض جاده در حال پیگیری و انجام آن است و ماهم ۱۲ کیلومتر آن را روکش کردیم.سرپرست معاونت راهداری و حمل نقل استان مرکزی با بیان این نکته که جاده های حادثه خیز در استان زیاد است گفت: در مورد این جاده ها اقداماتی صورت گرفته است که با انجام مناقصه ها و اعلام به اداره راهداری و حمل ونقل استان عملیات روکش در فصل مناسب کاری که احتمالا از اواخر اسفندماه باشد، آغاز می شود.عادلی تصریح کرد: وضعیت جاده های شریانی استان نسبت به جاده های استان های همجوار وضعیت مطلوب تری دارد اما متاسفانه نسبت به جاده های فرعی و روستایی استان به خاطر کمبود اعتبارات استانی ضعیف بودیم چون اعتباراتی که استان برای جاده های فرعی در نظر گرفته است بسیار کم است و جوابگوی نیاز مردم استان نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری دیار آفتاب ، تاریخ انتشار خبر 2 دی 1395، کدمطلب: 14814 ،www.diyareaftab.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین