پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
مدتی است مسئله استقلال شهرستان فردیس از کرج در حوزه مدیریت شهری نقل محافل است مسئله ای که موافق و مخالفانی دارد.

شعارسال: ششم مهرماه جاری در جلسه علنی شورای شهر مصوبه هیئت‌وزیران در خصوص تقسیمات کشوری مطرح شد مصوبه‌ای که به‌زعم برخی از اعضای شورای شهر بخش زیادی از شهرک‌های موجود در کرج را به روستا تبدیل می‌کرد.

در جلسه یادشده هفده نفر از اعضای شورا رسیدگی به تصویب‌نامه هیئت‌وزیران در خصوص تقسیمات کشوری آن‌هم در استان البرز را به جلسه‌ای غیرعلنی موکول و در این خصوص به قرائت بخش‌های از این مصوبه بسنده کردند در این مصوبه آمده است؛ «بر اساس تصویب‌نامه مذکور، بخش زیادی از شهرک‌های موجود در شهر کرج به‌عنوان روستا مصوب شده‌اند و صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری قانونی نیست و باید توسط دهیاری صادر شود، همچنین رسیدگی به تخلف‌های ساختمانی محل‌های فوق در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری دارای ایراد قانونی است و باید در کمیسیون ماده ۹۹ رسیدگی شود.

با توجه به اینکه مطابق ماده ۷۳ قانون شهرداری، بودجه‌های شهرداری باید در محدوده قانونی همان شهر هزینه شود، اجرای پروژه‌های عمرانی، خدماتی و هزینه کرد شهرداری در این محل‌ها مغایر قانون است.

همچنین شهرداری با انتخاب مشاور در حال تهیه طرح جدید تفصیلی برای این محل‌ها بوده و در دست اقدام است، درحالی‌که اگر این محل‌ها روستا باشند، باید برای آن‌ها طرح هادی تهیه شود، لذا اجرای طرح تفصیلی و هزینه کرد برای آن‌ها فاقد محمل قانونی است. »

شهردار کرج: جدایی فردیس از کرج تنها به ضرر شهرداری کرج نیست بلکه به ضرر مردم است زیرا املاک آنان به‌عنوان محدوده روستایی در نظر گرفته شده و قیمت آن‌ها کاهش محسوسی خواهد داشت

در جلسه یادشده شهردار کرج بر لزوم بررسی و تعیین تکلیف این مهم تأکید و گفته بود: این نه‌تنها به ضرر شهرداری کرج بلکه به ضرر مردم است چراکه املاک آنان نیز به‌عنوان محدوده روستایی در نظر گرفته می‌شود و قیمت آن‌ها کاهش محسوسی خواهد داشت.

مصوبه هیئت‌وزیران استقلال شهرستان فردیس را رقم می‌زند همان شهرستان تازه تأسیسی که فرمانداری مستقل دارد ولی شورا و شهرداری مستقل ندارد و ازآنجایی‌که مناطق ۳ و ۱۰ شهرداری کرج در این شهرستان واقع‌شده شهرداری کرج به‌عنوان یک شهرداری کلان‌شهر برای شهرستان فردیس نیز تصمیم‌گیری می‌کند.

پس از مطرح‌شدن این مسئله در شورای شهر کرج اظهارات اعضای شورا و مسئولان دولتی شهرستان فردیس آغاز شد به‌طوری‌که حجت‌الاسلام علی‌اکبر ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان در تاریخ دوازدهم آذرماه داشتن شهرداری و شورای شهر مستقل را حق این شهرستان دانست و با تأکید بر اینکه قوانین باید از طریق مجاری قانونی اجرا شود و مخالفت با قانون خلاف شرع و عرف اسلامی است، گفت: وقتی شهرستان شدن فردیس تصویب‌شده است باید ادارات، شورا و شهرداری مستقل نیز در این شهرستان ایجاد شود.

ایمانی بابیان اینکه هیچ‌کسی حق برهم زدن قانون را ندارد، به مخالفت‌ها در خصوص استقلال فردیس اشاره کرد و گفت: بیست و نهم اردیبهشت‌ماه سال آتی انتخابات شورای شهر در این شهرستان برگزار خواهد شد.

امام‌جمعه شهرستان فردیس به سفر هیئت دولت به استان البرز اشاره کرد و یکی از مطالبات مردم این شهرستان را استقلال ادارات اعلام کرد و گفت: افراد بومی در انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت خواهند کرد و حمایت مردم شامل حال افراد غیربومی نخواهد شد.

امام جمعه فردیس: افراد بومی در انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت خواهند کرد و حمایت مردم شامل حال افراد غیربومی نخواهد شد

اما برخی اعضای شورای شهر کرج نیز بیکار ننشستند و در جلسه علنی که در تاریخ سی‌ام آذرماه برگزار شد، به مسئله جدا شدن فردیس از کرج اعتراض کردند، رضا شریفی ضمن مخالفت در خصوص جداسازی فردیس از کرج و تبدیل آن به دهستان، گفت: در شورای کلان‌شهر کرج برای همه نقاط شهری تصمیم اتخاذ می‌شود و اعضا نمایندگان منتخب همه این مناطق هستند درحالی‌که می‌بینیم تصمیماتی اتخاذ می‌شود که در آن ارزشی برای شورای شهر در نظر گرفته نمی‌شود.

این عضو شورای شهر کرج جدا شدن فردیس از کرج را خیانتی بزرگ دانست و با تأکید بر اینکه حامیان این تصمیم در حق مردم فردیس کم‌لطفی کرده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌جای می‌گذارند گفت: در این خصوص نامه‌ای برای دیوان عدالت اداری نوشته می‌شد که هنوز انجام‌نشده است نباید با منافع مردم بازی کنیم، هرکس نیز به این موضوع دامن بزند خیانت کرده است زیرا شهرهای اقماری با مشکلات زیادی مواجه هستند درصورتی‌که اگر جزئی از شهر کرج بودند از عمران و آبادانی کرج برخوردار می‌شدند.

اما شهردار کرج نیز در این خصوص اظهارنظر پرداخت و گفت: جداسازی فردیس از کرج با قانون مغایرت صددرصدی دارد زیرا این منطقه جزء مناطق شهری بوده که با تبدیل‌شدن به دهستان مردم متضرر خواهند شد درحالی‌که مردم باید از تصمیمات اتخاذشده برای آنان نفع ببرند به همین منظور درخواست می‌کنیم دادخواستی مبنی بر عدم جداسازی فردیس از کرج در صحن شورا قرائت و جلسه‌ای با حضور دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم در این خصوص برگزار شود.

حجت‌الاسلام ایمانی خطیب جمعه شهرستان فردیس چهارشنبه یکم دی‌ماه در جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرستان فردیس گفت: در خصوص جدا شدن فردیس از شهرستان کرج باید بر قانون و التزام به آن تصمیم گرفت.

وی خطاب به مخالفان این جداسازی گفت: تأکید می‌کنیم در این مقوله انصاف داشته باشید و نسبت به این مطلب توجه داشته باشید و بر اساس قانون عمل کنید زیرا یک شهرستان نیازمند شهر و شورای شهر بر مبنای قانون است و متناسب با اجرای قانون ما خواستار تحقق خواسته‌های مردم شهرستان فردیس هستیم.

*درآمدهای پنهانی شهرستان فردیس برای بعضی متولیان

امام‌جمعه شهرستان فردیس در ادامه سخنان خود به اعتراض‌های بعضی مسئولان امر و مخالفت آنان با شهرستان شدن فردیس اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند ۱۰۰ میلیارد اعتبار از کرج برای شهرستان فردیس خرج شده است، این در حالی است که ما می‌گوییم بر مبنای قانون فردیس شهرستانی مستقل با شورا و شهرداری مستقل شود که دیگر هزینه‌ها از کرج به فردیس سرریز نشود، می‌گویند نه فردیس یکی از منابع مالی است.

ایمانی به درآمدهای پنهانی شهرستان فردیس برای بعضی متولیان امر استانی اشاره کرد و گفت: حال این سؤال پیش می‌آید سهم شهرستان فردیس از ۹ درصد درآمد شهرداری را بدهند و یا ریز آن را بگویند.

وی با تأکید بر جایگاه هویت مردم شهرستان فردیس، جایگاه هویتی مسئولان این شهرستان تصریح کرد: با افرادی صاحب صلاحیت از اعضاء شورای شهر و شهرداری صحبت کردم که جدا کردن شهرستان فردیس از کرج به نفع است یا ضرر؟ کارشناسان این کار گفتند ما در استان‌های دیگر تجربه این کار را داشته‌ایم که جدا شدن شهرستان به نفع مردم و شهرستان است و عامه مردم از این رویداد نفع می‌برند.

اما حمید احدی در این خصوص گفت: در مسئله مستقل شدن شهرداری و شورای شهر فردیس هیچ شکی نیست زیرا این مهم مصوبه هیئت دولت را دارد.

وی با تأکید بر اینکه استاندار و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی به دنبال تحقق این مهم هستند، گفت: متأسفانه برخی خلاف واقع شبه افکنی می‌کنند که اگر شهرستان فردیس دارای شهرداری و شورای شهر مستقل شود به ضرر مردم است.

سرپرست فرمانداری فردیس: قطعاً کسانی که با استقلال فردیس از شهرداری کرج مخالفت کرده و اقدام به شبه افکنی می‌کنند مطامعی دارند

سرپرست فرمانداری فردیس با تأکید بر اینکه منطقه شهرداری کرج ۳ و ۱۰ در شهرستان فردیس مستقر است، گفت: همین دو منطقه پس از ادغام شهرداری شهرستان فردیس را تشکیل می‌دهند.

احدی بابیان اینکه همه حرف مخالفان در رابطه با دهستان و روستا شدن شهرستان فردیس بیشتر شبیه داستان است، گفت: ما به دنبال این مهم هستیم که پیش از برگزاری انتخابات شورا با انتصاب قائم‌مقامی شهرداری برای شهرستان فردیس اقدام کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر موفق به این مهم شویم چه‌بهتر اگرنه پس از انتخابات و تشکیل شورای شهر شهردار این شهرستان انتخاب خواهد شد، گفت: قطعاً کسانی که با این مهم مخالفت می‌کنند و اقدام به شبه افکنی می‌کنند مطامعی دارند.

احدی با تأکید بر اینکه قطعاً استقلال شورا و شهرداری فردیس وضعیت شهرستان را از این بدتر نمی‌کند بلکه بهتر می‌کند، گفت: برای تحقق این مهم نیز شهروندان باید به میدان آمده و برای داشتن شهری درجه‌یک و آباد به مسئولان کمک کنند.

بحث داغ این روزهای شورای شهر کرج و مسئولان شهرستان فردیس استقلال این شهرستان از کرج و به عبارتی جدایی فردیس از کرج است مسئله‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار و مخالفان و موافقانی دارد مخالفان از این مهم به‌عنوان خیانت یاد می‌کنند و در مقابل موافقان معتقدند مخالفان مطامعی دارند و به همین سبب کارشکنی می‌کنند حالا باید دید اردیبهشت‌ماه سال آینده مصادف با انتخابات ریاست جمهوری، شهرستان فردیس در حوزه شهری طعم استقلال را خواهد کشید یا نه.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 7دی1395، کدخبر: 3860919: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین